Artiesten – hoe, wie, waarom (niet)

Even snel tussendoor een update, en wat achtergrond over hoe we te werk gaan bij het zoeken en boeken van artiesten voor NotP.

De stand van zaken is dat we momenteel niet minder dan 5 lijnen uitliggen hebben, waarvan nog steeds de jonge dame waarover ik eerder sprak : haar agent heeft haar eerder deze week in London gesproken, en liet vandaag weten ‘it’s moving along’, dus dit is allesbehalve een dood spoor. Ze heeft hetzelfde management als een groepje dat eerder te gast was op NotP (en razend succesvol), en die hartsvrienden zijn geworden, dus ik heb hier toch wel goede hoop op.
Afgelopen vrijdag kwam een agent ineens met een wild idee op de proppen, waarover we meteen zééér enthousiast waren/zijn. We hebben een gedetailleerd bod geformuleerd, waarvan de agent heeft gezegd dat hij z’n uiterste best ging doen om het te ‘verkopen’. Hij had 2 opmerkingen : de artiest in kwestie wou eigenlijk het najaar vrijaf nemen, en het schema is drukker dan gewenst : liever niet meer dan 12 shows per maand is ideaal. Je merkt het : we hebben het met ‘speciale mensen’ te doen … Maar dit zou een heel toffe naam kunnen zijn !

Sedert enkele dagen zijn we dus ook bezig met een levende legende (iemand die deel heeft uitgemaakt van een van de succesvolste groepen uit de popgeschiedenis), en na een eerste voorstel kwamen wat meer vragen terug, en maakte de (traditionele) vraag naar meer geld daar niet eens deel van uit. Meestal is de eerste reactie van de agent er een van : ik zal het voorleggen, maar het bod is wél erg laag. Of zoals in het geval van Live : dit bod is niet voldoende om zelfs nog maar voor te leggen.
Er liggen dus nog 2 andere lijntjes uit : een daarvan duurt al erg lang, en dat is zelden een goed teken, en de andere is een jonge pop-diva, maar ook daar voorlopig geen respons.

Hoe gaat dat nu in z’n werk : ergens in ons hoofd, en ook wel op computer, hebben we een lijst van namen die volgens ons in aanmerking komen/leuk zouden zijn. Daar verandert jaar na jaar maar weinig aan, maar toch verdwijnt een artiest mogelijks wat uit beeld, en wordt daardoor voor ons ineens wél bereikbaar. Want we moeten daar eerlijk in zijn : NotP is nooit een prioriteit voor een artiest, en zal het nooit worden. Het is niet toevallig dat we nét nu, in juni, toch wat positieve reacties mogen noteren : agenten en managers stellen ineens nu vast dat de geplande cd-release verschoven wordt naar begin volgend jaar, of dat deze of gene tour dit najaar toch niet door gaat, en ze staan ineens wel open voor aanbiedingen van buitenaf. In de regel doen ze wat ze zelf willen en plannen : promotie maken voor een nieuwe plaat (in overleg met de platenmaatschappij), of een niewe plaat opnemen, of gewoon zelf op tour gaan … of deze zomer op zoveel als mogelijk festivals optreden (voor zoveel mogelijk geld en volk).

Wat wij vragen met de uitnodiging voor NotP is buiten categorie : met andere muzikanten samenwerken, voor langere tijd, en in een beperkt territorium. We hebben ongetwijfeld een positieve reputatie bij artiesten, managers en agenten, maar dat helpt in de harde business waarin we zitten niet heel veel. We hebben het voordeel dat ze op z’n minst onze offers zullen lezen. Maar de agente van Live is ook die van Texas, en die heeft de show gezien, en weet dat Sharleen zich goed heeft geamuseerd. Maar ze wilde ons bod voor Live dus niet met de band overleggen. Strickly business …

Enfin, wij maken ons hier toch al een beetje klaar om de communicatie aan te maken : als we straks één, 2 of 3 namen kunnen bevestigen, dan willen we meteen de folder laten drukken en iedereen op de hoogte brengen …

Tot zolang moeten we met z’n allen, ikke incluis, geduld hebben ….

Jan

18 Responses to “Artiesten – hoe, wie, waarom (niet)”


  1. 1 Jerome 21 juni 2007 om 5:41 pm

    Ik begin dit een echt leuke afspraak beginnen worden. Om de twee dagen een leuke blog van de organisator om ons op de hoogte te houden. Net alsof wij de grote chefs zijn van de proms, en hij verantwoording moet afleggen aan ons.Als het van mij afhangt mag dat gerust zo doorgaan. En bovendien heeft Jan de laatste jaren zoveel krediet afgedwongen met de fantastische affiches van de proms dat het woord verantwoording hier zelfs niet op zijn plaats is.
    Ik hoop echt dat één van die vijf lijnen iets wordt, en als ik het goed begrijp zullen we het waarschijnlijk bij de eerste drie moeten zoeken. kunnen ze ook alledrie samen op de affiche of kan het budget dat niet aan?
    Als ik eerlijk mag zijn. door deze blog wordt de proms nog meer dan ooit een enorm toegankelijk fenomeen zonder drempel. Hier wordt als het ware de innerlijke huishouding uit de doeken gedaan.
    En als ik een afspraak mag maken? 25 juni voor een nieuwe blog want ik gun jullie een stralend en muzikaal weekend. Waar ikzelf ook van zal genieten.
    Tot blogs

  2. 2 Peter Lauwers 22 juni 2007 om 10:18 am

    ook ik ben laaiend enthousiast over het geblog van Jan.
    Op deze manier worden wij fans van notp goed op de hoogte gehouden van de vorderingen qua programma en krijgen we een beeld hoe moeilijk het soms is om grote artiesten warm te maken voor een proms reeks.

    Mochten de bestaande lijntjes op niets uyitdraaien heb ik nog enkele ideetjes. Of deze (budgetair) haalbaar zijn weet ik niet.

    1. A-ha : leuke 80’s muziek en tal van herkenbare hits om uit te kiezen. Op hun website staan maar concerten tot september, dus weet ik niet of die mannen vrij zijn op de proms-data.

    2. Alison Moyet : Nog steeds zeer actief in het muziekwereldje en deze diva heeft een fantastische stem. Kan misschien enkele hits van haarzelf en Yazoo zingen. Voor haar misschien ook een manier om haar nieuw album te promoten. Ook op haar site geen concerten gepland op proms-data.

    3. Eurythmics : Annie en Dave hebben ook een rits spetterende hits op hun palmares en eveneens geen overlappende data in hun agenda met promsdata (tenzij hun agenda niet volledig met de website overeenkomt)

    4. Marc Almond : Juist een nieuw album uit en terug van weggeweest (ernstig verkeersongeval enkele jaren terug). Op zijn site staan concerten tot 21 september, dus zeker het proberen waard.

    5. Candy Dulfer : Leuk om samen met Eurythmics te programmeren (kan zij met Dave “Lily was here” spelen😉 ). Al zal dit moeilijker worden want zij zit al zeker tot 14/10 in Amarika op haar USA Tour.

    Soit, er zijn nog enkele mogelijkheden denk ik.
    Hopelijk zijn mijn voorstellen van enige hulp.

    En voor de rest : Doe zo voort Jan!

  3. 3 Dirk Faes 22 juni 2007 om 3:12 pm

    Jan, alhoewel het jammer genoeg zal zijn zoals je zegt, dat artiesten die “hot” zijn misschien niet zitten te wachten op de NOTP (het is tenslotte ook enkele weken), wil ik toch nog eens vermelden dat jullie jaar na jaar er in slagen om grote artiesten naar the Proms te halen, Texas, Meat Loaf, Donna Summer, … noem maar op.

    Dus, al duurt het wat langer, ik heb alle vertrouwen in namen die gaan komen. Mede doordat de Proms enkele weken in beslag nemen denk ik dat het misschien zelfs makkelijker is om gevestigde waarden te strikken dan nieuwe “hot” artiesten, omdat deze van de ene discotheek naar de andere TV show moeten hollen om een jaar of twee later volledig van het toneel te verdwijnen. Gevestigde artiesten hebben het meeste al wel gehad en de proms zijn eindelijk nog eens iets nieuws dat ze nog niet gedaan hebben.

    Uit goede bron weet ik dat een artiest zich soms wel zorgen maakt om zo lang van huis te zijn, gebonden te zijn, … maar dat het allemaal zeer positief meevalt omdat de opvang goed is, Antwerpen tenslotte toch een mooie stad is waar iets te doen is,enz

    Dirk

  4. 4 Chris 22 juni 2007 om 4:54 pm

    Beste Jan,

    Een levende legende (iemand die deel heeft uitgemaakt van een van de succesvolste groepen uit de popgeschiedenis)???

    Zou het kunnen zijn dat jij van Roger Wauters (vroegere zanger van Pink Floyd) spreekt ??? Ofwel gaat het over Diana Ross (zangeres van The Supremes) ??? Of nog Simon Lebon (Duran Duran) ???

    Wij kunnen nog zeker even wachten maar niet te lang, please ! 😉

    Chris

  5. 5 Bernard 22 juni 2007 om 5:47 pm

    “levende legende (iemand die deel heeft uitgemaakt van een van de succesvolste groepen uit de popgeschiedenis)”: aan dat profiel beantwoordt m.i. Ringo Starr.

  6. 6 Werner 22 juni 2007 om 6:18 pm

    Jan,

    Zie je wel dat het gaat lukken !

    Je doet dit nu al zo lang en eigenlijk is er nooit echt een proms geweest die tegenviel (nu ja, soms moest één artiest wel de hele show redden, soms moest er al eens geschoven worden met de namen maar toch…)
    Dank je wel dat je dit vol aan het houden bent !!!

    Eén ding nog, beloof dat je nadat de affiche bekend is de namen doorgeeft bij wie je allemaal hebt liggen vissen.
    Maakt het voor ons ook iets makkelijker om bepaalde namen te schrappen van wish lists.

    Tot het volgende schrijfsel ?

    Werner

  7. 7 Jerome 23 juni 2007 om 12:23 pm

    Mijn eerste twee gedachten waren eveneens Ringo Starr en Roger Waters wanneer ik de blog las. Diana Ross zal wel niet betaalbaar zijn en Simon Lebon zal niet in zijn eentje komen zingen nu Duran Duran samen opnieuw zo succesvol is.
    mvg

  8. 8 Jerome 25 juni 2007 om 9:42 am

    Dit weekend vielen mij nog twee namen te binnen die voldoen aan de beschrijving van levende legende die Jan donderdag had gegeven. Mijn inziens kan het ook over Ray Davies (The Kinks) of Brian Wilson (Beach Boys) gaan. Beiden treden tegenwoordig solo op en zijn de laatste jaren meermaals in België geweest. Bovendien bleken ze nog goed bij stem te zijn.

    mvg

  9. 9 Bart 25 juni 2007 om 12:16 pm

    Ik laat de proms inderdaad al een aantal jaar links liggen.
    Ik heb er inderdaad vroeger mooie dingen gezien. De laatste keer dat ik ben geweest was het jaar van James Brown en Joe Cocker. Ik heb toen erg genoten van deze heren, maar ik was toen verbaast zo weinig klassieke muziek te horen. Ik ging ook naar de proms om op dat vlak verrast te worden, ok, ik ergerde me op het middenplein altijd blauw aan het geroezemoes tijdens de klassieke werken, maar toch.
    Ik was tijdens mijn laatste promspassage wel aangenaam verrast door een stevige kwaliteitsverbetering, na de kwakkel van Tot, INXS en dergelijke.
    Maar ik vond het dus erg jammer dat het ten koste ging van het echte klassieke werk.
    Ik heb ook het gevoel dat mensen vooral ambiance willen op de proms, dansen en zingen en herkenbaarheid. Maar een goed concert is meer dan dat, dat is ook ontdekking, verrassing, stilte, luisteren, …..
    En als ik dan toch aan de namenlijstje mee moet doen: ik blijf dromen van Tina Turner of Paul Mccartney, maar het zal wel een droom blijven, geeft niet hoor.
    En voorts denk ik aan talenten die ik er ooit heb gezien: Dani Klein, Sting, Natalie Choquette, Zuccero, Jo Lemaire, Will Tura, …..
    Veel succes in 2008 en wiet weet kom ik dit jaar nog wel eens langs….

  10. 10 Bert 25 juni 2007 om 4:43 pm

    Toevallig las ik in het inflightmagazine van Brussels Airlines dat Andrea Corr een soloplaat uitheeft. Op haar site staan nog geen tourdata maar ik vrees dat ze ook geschrapt is, en wellicht een live tour op eigen poten gaat zetten. (Hopelijk mag het dan de Lotto Arena zijn, dat bespaart me enkele kilometers) Al zou ze zeker niet misstaan in een setting als de Proms, temeer omdat ze net als haar zussen een klassieke opleiding muziek heeft gevolgd.

    Dido, die ik ook graag aan het werk zou zien op de Proms, komt in september met een nieuw album op de proppen. Ook zij zou niet misstaan en heeft enkele knappe nummers die met strijkers geweldig kunnen klinken.

    Producent zijn, ik zou er kierewiet van worden. Want elk jaar lijkt het me opnieuw een moeilijke puzzel te zijn, waarbij nadat de affiche compleet is het afwachten is of het toch wel kritische publiek er pap van lust.

  11. 11 Bernard 26 juni 2007 om 4:18 pm

    Jan schrijft dat hij er plezier in heeft ons te lezen gissen naar de artiest die deel uitmaakte van een succesvolle groep uit de popgeschiedenis. Jan kennende, zit hij zich inderdaad te verkneukelen en krijgen we van hem iets los.
    Volgende vlieger, na

  12. 12 Bernard 26 juni 2007 om 4:19 pm

    Jan schrijft dat hij er plezier in heeft ons te lezen gissen naar de artiest die deel uitmaakte van een succesvolle groep uit de popgeschiedenis. Jan kennende, zit hij zich inderdaad te verkneukelen en krijgen we van hem niets los.
    Volgende vlieger, na Ringo Starr: Paul Simon.

  13. 13 Jerome 26 juni 2007 om 7:12 pm

    ook mogelijk: John Fogerty van CCR of zou het iemand van Fleetwood mac kunnen zijn? Stevie Nicks?
    Laat het maar algauw een yes zijn

  14. 14 staf 26 juni 2007 om 8:54 pm

    Zou het soms om Bryan May van queen gaan ?
    Laat ons hopen !

  15. 15 Jerome 27 juni 2007 om 5:34 pm

    Geen bryan May zoals in een eerdere blog van Jan geschreven.
    Gelieve geen dubbele posts te zetten.

  16. 16 erik 27 juni 2007 om 10:55 pm

    Hmmm levende legende’s genoeg. Is de concertentour van Sting ook niet ten einde dan? Hmmm Ringo starr?? Ik vind Paul McCartney een grotere levende legende. Andere legende: Mick Jagger. Om voor eens en altijd van het gesteggel uit de 60’er jaren af te zijn: Beatles en de Stones: wrom niet beide legende’s samen op t podium: da’s pas kicken!

  17. 17 Bart 29 juni 2007 om 9:26 am

    Ik heb misschien nog een leuke suggestie: Salsa, passie en een onwaarschijlijk sterke performer op de Proms: Gloria Estefan.

  18. 18 Pascal de Geest 30 juni 2007 om 4:37 pm

    De vooropgestelde namen van Manfred Mann, Alan Parsons Project of Paul Carrac, lijken me inderdaad geen slechte keuze te zijn. Alan Parsons optreden in 2004 in Madrid was “TOP”, waarom Alan Parsons niet eens terugvragen ?


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,822 hits

