Ze missen ons toch soms …

Bernard, trouwe lezer van mijn schrijfsels, en tevens bezoeker van onze spektakels tot in het verre Valencia, stuurde me vorige vrijdag een mailtje, met daarin een quote van de blog van Curt Smith, de bassist-zanger van Tears For Fears. Zoals je kan lezen zijn ze momenteel in Parijs aan het repeteren, en hun eigen ironische manier (zowel Curt als Roland hebben een zééééér hoog ironie-gehalte) geven ze toe dat ze het orkest toch wel een beetje missen. Dat is natuurlijk altijd leuk om te lezen …

Dit weekend passeerde ook nog de boodschap betreffende het lid van een legendarische groep (ik geniet trouwens stilletjes van de gokjes die jullie maken🙂 : ‘give me a couple of days’. Het blijft dus geduldig wachten tot de agent met de manager en z’n artiest heeft kunnen overleggen, om dan hopelijk een lijst met bijkomende vragen te krijgen … want als er echte interesse is, dan volgen automatisch ook de gerichte vragen omtrent bijvoorbeeld repetities, accomodatie, samenstelling van de band, tv-rechten enz. Idem voor de andere lijntjes die blijven uitliggen : als het echt NEE is vertel ik het jullie meteen.

Ons gezamenlijk geduld wordt dus op de proef gesteld : ik had gehoopt voor eind deze week een doorbraak te hebben, want dan vertrek ik met vakantie, maar ik vrees dat we pas midden juli vooruitgang zullen boeken.

Op het NL-forum lees ik wat gemengde reacties op de aankondiging van Di-rect : het is inderdaad een beetje een ongebruikelijke muziekstijl, maar als we ons imago willen doen mee-evolueren met de tijd, en niet té voorspelbaar willen worden, moeten we af en toe ook eens iets nieuws durven brengen. Ik ben ervan overtuigd dat wie hen niet of nauwelijks kent aangenaam verrast zal zijn door hun muzikaliteit. Zelf hebben ze in een recent interview aangegeven uit te kijken naar de dynamische mogelijkheden die een orkest biedt om de muziek andere nuances te geven dan met een 4-koppige band. Ik ben zelf zeer gecharmeerd door het nummer dat ze samen met Wibi Sourjadi opnamen : ‘Blind for You’. Dat lijkt me erg leuk om dat met Robert Groslot aan de piano te doen ! De band is nu aan het nadenken over welke nummers we gaan doen. Ze hebben hun deelname ook mooi aangekondigd op hun homepage !

Ten slotte neem ik even de tijd te antwoorden op een veelgestelde vraag : hoe lang op voorhand wordt er gerepeteerd, en is het nu niet al heel erg laat om nog artiesten te boeken ? Wel, het zal jullie mogelijks verbazen, maar orkest en band (en solisten) repeteren gedurende niet meer dan een week(je) voor de eerste show ! Het koor is al eerder aan de slag, maar dat komt omdat ze een aantal kortere repetities over een langere periode spreiden, en de techniek, vooral dan licht en video, hebben ook meer tijd (nodig). Maar je zou ervan versteld staan hoe goed een nummer de 2e of 3e keer dat het orkest het speelt al gaat klinken. Dat heeft heel veel te maken met :
1) de degelijke muziekopleiding in onze contreien, die als extra voordeel heeft dat onze conservatorium-muzikanten erg snelle lezers zijn : niet alle orkesten (en dan vooral in het buitenland) lezen zo snel als de Belgische, en bovendien is er bij Il Novecento een ernome ervaring met het aanpassen van de speelstijl van een nummer.
2) onze arrangeur(s), en vooral Franck van der Heijden (aangevuld met Dominique en Geert) hebben hun zaakjes echt goed voor elkaar. Ze overleggen op voorhand goed met de artiesten (meestal ben ik daarbij betrokken), en zo zijn er weinig tot geen verrassingen tijdens de repetities. Het is bijna onvermijdelijk dat er iets veranderd moet worden, maar het blijft toch al bij al beperkt.
3) Robert is snel van aanpakken, en het orkest weet dat ze goed uitgeslapen aan de repetities moeten beginnen. Het tempo ligt hoog, want de tijd is kostbaar. Ook onze band is steeds prima voorbereid, want iedereen wil een goede beurt maken. Als voorbeeld : Joe Cocker repeteerde elk nummer nooit meer dan 3 keer, en de laatste keer was meestal omdat hij/wij zo leuk vonden. Ik heb soms de indruk dat sommige artiesten het zelfs een beetje teleurstellend vinden dat het zo snel gaat.
4) Onze geluidscrew kent z’n vak : er komt bij de repetities en de concerten een heleboel spitstechnologie kijken, en die helpt echt om alles goed te horen en bij te sturen. Die techniek is het meest onzichtbare deel van de show, en levert een enorme meerwaarde. Volgens mij valt het niemand in ons publiek nog op dat je nagenoeg geen mircofoon(statieven) ziet op ons podium, en toch gebruiken we bijna 200 microfoons !

Tot snel,
Jan

4 Responses to “Ze missen ons toch soms …”


  1. 1 Jeroen 25 juni 2007 om 7:50 pm

    Jan,

    Leuk en zeer aangenaam om je hier te zien bloggen en het leven van de NOTP achter de schermen te kunnen meemaken, ook ik hoop hier nog veel blogs te mogen lezen🙂

    Over die artiest van een legendarische groep ga ik ook 2 gokjes wagen: Brian Wilson (The Beach Boys) en Robert Smith (The Cure).

  2. 2 Werner 26 juni 2007 om 7:57 am

    Jan,

    Ik ga niet gokken. Alleen dit, Ik heb dit week-end Crowded House aan het werk gezien in London. (ik weet dat dit een van je favorieten is !) Boek ze maar als je kan, nog steeds voortreffelijk als live band.

    W

  3. 3 Laura 27 juni 2007 om 1:23 pm

    Hoi, hmmm, inderdaad Di-rect met Wibi Soerjadi, dat was inderdaad een supermooi nummer, als ze dat nummer al doen, dan trek ik toch mijn twijfels in, dat is inderdaad een mooi nummer. En Werner, Crowded House, sinds hun break-up jaren geleden, hoop ik ze nog steeds eens te zien en laatst hoorde ik inderdaad dat ze weer bij elkaar waren. Zou het zo zijn??????? Ik hoop het, en dan hoop ik ook in Nederland, want daar heb ik al kaartjes voor. Maar wij hebben al een aantal namen, ben benieuwd. En Jan, fijne vakantie… keep on blogging.

    Groetjes
    Laura

  4. 4 Werner 27 juni 2007 om 2:15 pm

    Laura,

    Het zal zeker niet voor dit jaar zijn.
    Ze zijn inderdaad terug bij elkaar, en tourschema staat al vol tot het einde van dit jaar.

    Indien je wil gaan kijken, ze komen naar Vorst nationaal.
    (in nederland weet ik het niet zo direkt. Check even hun fan site. Is ook opnieuw opgestart.

    groetjes,


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,822 hits

