Zullen we eens lekker klagen ?

Vrienden,

er leeft al een tijdje een idee, aangereikt door Geert Vanhout, van oorsprong onze licht-ontwerper, maar intussen voor een groot deel ook mee-bedenker van vele aspecten van de ganse show.

Er bestaat sedert een 2-tal jaren een beweging van klaag-koren, oorspronkelijk geïnitieerd door een kunstenaarscollectief. Ze nodigen mensen over de hele wereld uit om lokaal een klaagkoor te organiseren. Een klaagkoor heeft een eenvoudige, meestal repetitieve melodie, en de tekst wordt door alle deelnemers/koorleden bijeengebracht en tot een coherent en zingbaar geheel gemaakt. De tekst gaat over alledaagse problemen, en ik neem aan de achterliggende bedoeling is om al die kleine vervelende zaken eens te kunnen uitschreeuwen en van ons af te zingen. Dat lucht op, en daarna kunnen we weer veder met de orde van de dag.

Je kan een aantal voorbeelden bekijken en beluisteren op www.complaintschoir.org

Dus spelen we met de idee om in één klap het grootste klaagkoor ter wereld te organiseren, en wel tijdens de komende reeks van Night of the Proms. We hebben een koor dat het voortouw kan nemen in de zang, en wat zelfs op voorhand een opname kan maken die online bekeken kan worden zodat bezoekers niet helemaal onvoorbereid arriveren, en we hebben een orkest, en een groot video-scherm, waarop we de tekst karaoke-gewijs kunnen op projecteren … We kunnen – als de eerste reacties positief zijn – iedereen uitnodigen zijn/haar klacht via het web aan ons over te maken, alwaar een deskundig team een zingbare tekst zal distilleren, die we dan voorbereiden en online zullen zetten … De grote apotheose vind dan op elke show plaats, wanneer 12 to 15.000 kelen samen één groot klaagkoor vormen en zingen. Kan mooi worden !

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden …

Muzikale groet,
Jan

10 Responses to “Zullen we eens lekker klagen ?”


  1. 1 Timo 9 augustus 2007 om 7:35 pm

    Jan,

    geweldig dat de mening van het publiek hierbij gevraagd wordt.

    Voor mij persoonlijk hoeft het niet. Op de proms wordt zowiezo al heel veel samen gezongen, niet het minst tijdens Land of Hope and Glory en de slotsong van elke show (beatlessong), dus lijkt het me niet nodig dat er nog eens zo’n extra samenzang komt onder de noemer “klaagzang”. Een klaaglied zingen lijkt mij geweldig “on-proms”. Ik vind de proms ook niet het moment om ons te ontdoen van wereldproblemen; politiek, overtuiging, milieu, of wat het ook allemaal kan zijn hoeven voor mij totaal niet aan bod te komen. De proms draait om de muziek en om de magische sfeer die er heerst en het mag zo blijven. U herinnert zich vast ook nog dat toen we enkele jaren geleden “Music and our voices” zongen ipv Land of hope and glory, dit ook niet zo’n groot succes bleek te zijn…

    Wat ik dan wel weer leuk vond was een interactief gedeelte met het publiek dat de tekst kon meezingen vanop de schermen bij bijv. “Lichtjes van de Schelde” een aantal jaren geleden. Maar daar draait het dus terug om de muziek en de ambiance die onder het publiek gecrëerd wordt…

    Kunt u zich vinden in mijn standpunt?

  2. 2 Jorg 9 augustus 2007 om 11:44 pm

    Beste Jan,

    Ik sluit me aan bij het antwoord van Timo. NOTP moet een heerlijke avond genieten zijn van een diversiteit aan muziek zonder geklaag (dat horen we immers genoeg…), zelfs als dit gecombineerd kan worden. Misschien is het mogelijk om in plaats van klachten een reeks positievere gedachten te vragen. Ik heb echter wel m’n bedenkingen bij de hoeveelheid (nuttige) respons die op een dergelijke oproep zal volgen. Wel leuk overigens dat er nog steeds nieuwe ideeën gevormd worden om de NOTP ieder jaar weer iets verrassends mee te geven!

    Met vriendelijke groet.

  3. 3 Bernard 10 augustus 2007 om 8:26 am

    Verstandig antwoord van Timo.

  4. 5 Werner 13 augustus 2007 om 8:26 am

    Ik kan me ook helemaal vinden in het antwoord van Timo.
    Voor mij hoeft dit niet echt.

  5. 6 Bert 13 augustus 2007 om 1:45 pm

    Mmm, een klaagzang, dan wordt het zo’n verzuurd moment vrees ik dat iedereen om opslag vraagt bij zijn baas, klaagt over stress op het werk, teveel werk voor school, over zagende ouders of schoonouders, over een partner die overspelig is, enzovoort…

    Misschien kan je wel een spreekkoor gebruiken. Ik denk dan bvb aan ‘The naming of cats’ uit de musical Cats. De Proms gaan al een tijdje de filmtoer op, misschien kunnen er ook eens musicalklassiekers bij?

    Voor verrassingsgasten in Antwerpen dacht ik ineens aan Milow (die een goeie beurt heeft gemaakt op Rock Werchter en bijzonder populair is bij het jonge volkje), Stan Van Samang (idem voor Milow + hij deed het al schitterend met een bloedmooie vertolking van “America” van Razorlight tijdens My First Night en zijn coach Eric Melaerts is gewoon ne sympathieke pee) en Paul de Leeuw (“Vlieg met me mee” met en vol Sportpaleis uitbeelden en meezingen, dat lijkt me geweldig…). Voor de rest viert Bart Kaëll 25 jaar carrière dit jaar, maar dat weten ze op den bureau naar het schijnt al…

  6. 7 Valentijn 13 augustus 2007 om 2:21 pm

    ik sluit me bij de rest aan, hoeft echt niet

  7. 8 Sofie 13 augustus 2007 om 5:22 pm

    Ik ben het volledig eens met jullie.

  8. 9 Thomas 14 augustus 2007 om 11:46 am

    Ik wil niet zeuren, maar ik zou heel erg graag mijn vrienden een volledig programma kunnen geven; we zijn bijna september en de laatste na(a)m(en) is/zijn nu nog niet bekend… ik wil dolgraag affiches gaan rondhangen en mensen motiveren om langs te komen, wanneer komt er nu schot in de zaak, promotie op radio en televisie,…

    Vorig jaar was het goed, ik hoop voor dit jaar hetzelfde…

  9. 10 jeroen 16 augustus 2007 om 12:41 pm

    Als trouwe proms-ganger heb ik er mijn twee muziekliefhebbende zonen (14 jaar) via mijn enthousiasme kunnen van overtuigen mee te komen naar de proms 2007.
    Ze betalen dit -graag- uit eigen spaarvarken.
    Nu blijkt dat ikzelf voor het eerst zeer grote twijfels heb, nu het programma maar niet volledig bekend geraakt.
    Ik hoop dat mijn angst ongegrond is (want je zal het maar niet voor Macy hebben…) en dat ook de volgende generatie zal blijven afzakken naar Antwerpen.
    Het wordt nu toch echt wel de hoogste tijd om met iets meer op de proppen te komen dan reclame voor “klaagzangen”.
    Toch ben ik nog steeds hoopvol, daar ik me de laatste jaren enorm heb geamuseerd op de proms.


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

