Chic in Genève

chic_jan1.jpg

Afgelopen zaterdag ben ik heen-en-weer gereisd naar Genève, alwaar Chic op een privé-feestje heeft opgetreden. Samen met Glenn Bracke ben ik ’s ochtends vroeg vanop Zaventem vertrokken, en ik was ’s avonds terug thuis. Ter plekke heb ik uitvoerig gepraat met de manager van Chic en Nile Rodgers, en geluncht met beide heren én Glenn. Nile is een bijzonder vriendelijke, zachtmoedige man, die een zeer merkwaardig parcours heeft afgelegd : oorspronkelijk wou hij klassieke gitarist worden, maar besefte tijdig dat dit een kleine ‘markt’ is, én dat zijn huidskleur hem niet vooruit zou helpen. Daarna startte hij met Bernard Edwards vanuit hun jazz opleiding een punk-rock band op, waarin de platenbazen interesse hadden bij het beluisteren van de tapes, maar waarbij alles weer in duigen viel bij een ontmoeting : punk-rock was iets voor blanke, niet voor zwarte muzikanten. Toen stelde iemand voor om het in de dans-muziek te beginnen, en ondanks aanvankelijk ongeloof dat daar nog een plek te vinden was, hebben ze het toch maar geprobeerd. En met welk succes ! Ik vroeg aan Nile waar de franse invloeden vandaan kwamen (Chic, Le Freak, Risqué, enz …) en het bleek te komen van zijn toenmalige vriendin, een Amerikaanse die in …. Brussel woonde, en hen hielp bij de juiste woorden en uitspraken … Grappig !!!

chic_jan2.jpg

Zoals vooraf aangekondigd door z’n manager is Nile een bijzonder gemakkelijke persoon om mee te werken : hij vindt bij wijze van spreken ‘alles’ goed : ik heb met hem mijn voorstel van running order doorlopen, waarbij Chic zowel in het eerste als tweede deel aan bod komt, en dat was goed. Ook de keuze van de nummers, met uiteraard ‘Le Freak’, ‘Good Times’ en ‘I Want Your Love’, is prima. Als slotnummer stelde hij ‘We Are Family’ voor, dat hij voor Sister Sledge schreef en geproduceerd heeft tot een wereldhit : ik neem het mee in de overweging.
Ik heb zaterdagnamiddag ook nog de uitgebreide soundcheck meegemaakt : een apart gevoel om dat eens mee te maken op een event waar ik verder geen enkele verantwoordelijkheid heb – ik ben dat niet echt gewoon. Tijdens die soundcheck/repetitie viel me nog maar eens op dat Nile het gelukkigst is wanneer hij samen (zijn) muziek kan spelen met andere muzikanten. Hij probeert ook nog elke keer nieuwe invalshoeken te vinden voor nummers die hij intussen tig-keer heeft gespeeld.
Ik heb ook wat beter kennis gemaakt met de 2 zangeressen, Sylver en Jessica : uitstekende zangeressen, die er ook “chique” uitzien🙂 !
Ten bewijze van alles wat ik hierboven schrijf : enkel foto’s, met dank aan fotograaf Glenn.

5 Responses to “Chic in Genève”


  1. 1 Bernard 10 september 2007 om 11:01 am

    Ik lees dat Nile Rodgers oorspronkelijk een klassieke opleiding genoot of in ieder geval die richting wilde uitgaan, en dat hij graag musiceert met anderen.

    Zal hij dan betrokken worden bij klassieke stukken of bij de optredens van andere artiesten?

    We blijven verder heel benieuwd naar de verrassing die donderdag wordt aangekondigd!

  2. 2 Jerome 10 september 2007 om 6:51 pm

    klinkt in elk geval veelbelovend. Jammer dat Nile zelf voorstelt om we are family te brengen. De organisatoren kunnen voor dat nummer gemakkelijker de originele uitvoerders ‘Sister Sledge’ vragen. Chic heeft zelf voldoende bekende nummers om die te presenteren zonder leentje -buur te spelen.
    donderdag wordt een speciale dag. Persconferentie (waarvan je alles zult kunnen lezen in de kranten van vrijdag veronderstel ik). Verschijnt er trouwens ook een perstekst op deze blog?
    En bovendien wordt ook de dvd in roulatie gebracht. Ben benieuwd welke bijkomende nummers er nog zijn vastgelegd naast de 14 al gekende (ik veronderstel nog 6). Ook het opzet dan het boekje bij de dvd vond ik heel interessant (met de korte berichtjes van de artiesten zelf). Is dat ook dit jaar het geval.
    Plus dan nog eens die extra artiest.
    Wordt dit een spannende week? Mag het maar vlug vrijdag zijn.

  3. 3 Ferry 14 september 2007 om 8:55 am

    Welke artiest is in Antwerpen dan de hoofd act als Chic zowel in het eerste deel als in het tweede deel gaan optreden, meestal is het sluiten van de avond voorbehouden aan de hoofdact. In Rotterdam is dat Donna Summer, maar ik kan in Antwerpen niet echt een goede verdeling vinden van wie nu echt de hoofact is, zal dat dan Macy Gray zijn aangezien haar foto ook boven aan de blogpagina staat?

  4. 4 Werner 19 september 2007 om 2:54 pm

    Ferry,

    Jan heeft reeds laten verstaan dat er dit jaar niet zoiets als blokken artiesten zal bestaan, maar er een constante roulatie zal zijn.
    Het is dan ook niet zo belangrijk wie er dan wel als hoofdact staat. Eigenlijk zijn ze dat dit jaar allemaal.

  5. 5 gwen 20 september 2007 om 1:19 pm

    leuk die mevrouw van chic
    ammai speciaal afgreisd naar geneve
    dat beloofd zeker voor notp show binnekort
    het is niet meer zo lang over twee weken zijn we oktober kzijn eens benieuwd welek hits zullen vertolken allesins hun groote hit le freak
    kehb ook gezien dat er een tweede deel dvd van notp aan het uitkomen is das leuk waneer komt de dvd inde winkles ?
    staa terug mooie nummers op
    tot schrijf gwen


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,833 hits

