Duivelse zigeunermuziek op de viool


Robert Groslot (links) en Roby Lakatos tijdens de persconferentie van Night of the Proms.

Roby Lakatos is een drukbezet man. Lange grijze krullen liggen als manen tot op zijn schouders gedrapeerd. Twee zwarte ogen en een getaande huid verraden wortels in het Hongaarse zigeunermilieu. Bovendien wordt deze vioolvirtuoos vaak ‘de violist van de duivel’ genoemd. We schuifelen dus wat ongemakkelijk heen en weer op onze stoel wanneer we Roby opbellen in het buitenland.

“Maak je geen zorgen”, stelt hij ons grinnikend gerust. “Die titel is vooral bedoeld als een compliment. Ik speel namelijk meestal vliegensvlug pizzicato, balalaikaachtig, begrijp je? Het ritme van de duivel, zeg maar. Ik zie het als een bevestiging van de originaliteit van wat ik doe.”

Klik op de link hieronder voor het volledige interview met Roby Lakatos.
Zolang u geen vloek over ons uitspreekt, geloven we u. Kijkt u uit naar Night of the Proms?
Roby Lakatos: “Vast en zeker. Ik heb vanop afstand altijd gevolgd wat daar in Antwerpen gebeurt. Zo’n mix van verschillende stijlen is helemaal mijn ding. Het opent nieuwe mogelijkheden. Ik heb al wel vaker met een symfonisch orkest samengespeeld, maar dan samen met mijn ensemble. Nu sta ik er helemaal alleen voor. Niet dat me dat nerveus maakt, maar het is dus weer eens wat anders. De combinatie van dat orkest met de zigeunermuziek die ik speel, dat zal vast iets heel speciaals opleveren.”

U staat erom bekend dat u voortdurend muzieksoorten met elkaar vermengt. Vindt u het onderscheid tussen genres oubollig?
Roby Lakatos: “Eigenlijk heb ik zelf een beetje een nieuwe stijl uitgevonden. Het zit zo: in elke grote stroming zijn er bepaalde momenten van vernieuwing, die het hele genre voorgoed veranderen. De traditionele zigeunermuziek had zo’n moment nog niet gehad. Toen ik dat vaststelde, heb ik de musique tzigane vermengd met wat ik geleerd heb in de jazz en de klassieke muziek. En dat bleek een smeltkroes te worden met zeer veel warmte en kleur, opzwepende ritmes, samenwerkingen tussen boeiende instrumenten. Men heeft die nieuwe stijl weleens ‘onorthodox’ genoemd, en ook dat zie ik als een groot compliment. Ik merk nu ook dat ik veel navolging krijg van jonge mensen die opgroeien met die fusionstijl en er nadien hun eigen ding mee doen. Geweldig.”

Zijn er nog andere zaken waarmee u de bezoekers van Night of the Proms wil verrassen?
Roby Lakatos: “Ik ga uiteraard heel wat zigeunermuziek spelen, maar ook bekend klassiek werk, onder andere van John Williams, de vaste filmcomponist van Steven Spielberg. Dat zal de mensen zeker vertrouwd in de oren klinken. En ik kan al verklappen dat er zelfs een heuse popsong op het programma staat: Macy Gray en ik doen samen een nummer. Maar dat moet je vooral zelf komen ontdekken.”

Kende u de andere artiesten die dit jaar in de line-up van Night of the Proms staan van tevoren al?
Roby Lakatos: “Ik had al van Macy Gray gehoord, maar we zullen elkaar voor het eerst zien bij de repetities voor Night of the Proms. We hebben het ook allebei zo druk. Ik woon in Brussel, maar reis tegenwoordig de wereld rond van festival naar festival. Buiten Macy kende ik geen enkele naam uit het lijstje, maar ik ben zeker dat het een erg aangename samenwerking wordt!”

4 Responses to “Duivelse zigeunermuziek op de viool”


  1. 1 Timo 24 september 2007 om 7:58 pm

    Dus hij kent OMD, Soulsister en Chic niet?

    Waar leefde die mens in de afgelopen 30 jaar?!

    Ben wel benieuwd naar z’n performance…

  2. 2 Steven (NL) 24 september 2007 om 9:17 pm

    Fijn om te lezen dat er weer steeds meer interactie tussen de artiesten onderling gaat plaatsvinden. In d ebeginjaaren 2000 miste ik dat soms. Ik kijk erg uit naar de verrassende overgangen en versmeltingen van elkaars genres.

  3. 3 Bernard 24 september 2007 om 11:41 pm

    Volkomen eens met Steven; zie maar wat liebrecht Vanbeckevoort vertelde over de werken die hij uitvoert en de overgang naar iets anders (maar wat? Antwoord op 19/10).

  4. 4 gwen 25 september 2007 om 9:35 pm

    Het is allemmaal nieuw voor liebrecht vanbaeckenvoort
    het is ook zijn eerste proms maar kzijn er zeker van dat hij de uitdaging zal wel doen hoor
    grtjs gwen


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,833 hits

