Wat een opluchting !

Vrienden,
ruim 2 weken geleden, precies 4 weken voor de première kreeg ik Andy McCluskey, zanger en bezieler van OMD, aan de lijn. Hij moest me tot zijn grote spijt melden dat OMD er niet kon bij zijn op de komende concerten in Antwerpen en Nederland, want de ziekte van een familie-lid bleek erger dan aanvankelijk gedacht. Uit gemeend respect voor Andy en zijn familie kan ik hier niet in detail treden, maar ik besefte meteen dat het ernst was : hij had me al eerder over de gezondheidsproblemen gesproken. Andy besefte dat hij ons in een meer dan vervelend parket bracht, maar ik besefte evenzeer dat zijn problemen véél erger waren dan die van ons. We zijn dus meteen koortsachtig, zoals dat heet, op zoek gegaan naar gepaste vervanging. Tegelijk hebben we besloten het nieuws van de afzegging pas te brengen wanneer de vervanging bekend zou zijn.

Jullie kunnen zich wellicht inbeelden dat er weinig artiesten zijn die überhaupt beschikbaar zijn, of zich voor ruim 6 weken vrij kunnen maken. Relatief snel boodt UB40 zich aan voor de Antwerpse shows, met als nadeel dat dit logistiek heel moeilijk was (ze waren bereid de repetities voor kun nakende tour te verplaatsen van hun thuisbasis Birmingham naar Antwerpen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan), én dat Ali, de zanger, niet beschikbaar was op 3 november, en evenmin op de 2 generale repetities van 17 & 18 oktober. Een zeer vervelende handicap.

Intussen hadden we uiteraard dagelijks contact met enkele internationale agenten waarvan we weten dat ze ons een warm hart toedragen, maar elke veelbelovende piste (o.a. Andrea Corr, Billy Ocean, Alison Moyet, Jimmy Somerville) werd toch telkens weer niets. Tot de agent van Billy Ocean ons voorstelde nog eens naar zijn roster (lijst met artiesten) te kijken, en we daar Kid Creole & The Coconuts zagen staan. Tony, de agent, belde hem op, en kwam terug met het bericht dat dit welllicht mogelijk was. Afgelopen vrijdagavond heb ik dan eindelijk August Darnell, want zo heet Kid Creole in werkelijkheid, aan de lijn gehad vanuit zijn hotelkamer in LA. Hij bevestigde zeer blij te zijn aan onze show te mogen meewerken : ‘Great to be aboard’ – ‘Sounds like a lot of fun’ – ‘Your show has an excellent reputation’. Dat klinkt dus allemaal heel goed. August vertelde nog dat hij net (te voet) op weg was naar zijn travel-agent om een reis te boeken die ongeveer even lang zou duren als onze concertreeks, en dat hij dus heel blij was dat het telefoontje van Tony op tijd was gekomen.

Ik ben intussen uiteraard al op YouTube en andere internetbronnen gaan speuren naar recente live-opnames, en weet nu al dat we een feestbeest in huis hebben kunnen halen, en dat dit dus waardige vervanging is voor OMD.

Ik heb vrijdagmiddag, op de kop 14 dagen nà het afzeg-telefoontje van Andy, hem per mail gerustgesteld dat we gepaste vervanging hadden gevonden. Andy reist binnenkort met z’n gezin naar de VS, alwaar een serieuze medische ingreep gepland is op 22 oktober. Ik heb hem en z’n familie het allerbeste gewenst. Indien mogelijk hou ik jullie hier op de hoogte.
Uiteraard brengt dit nu wel extra werk met zich mee : songkeuze (Annie, I’m Not your Daddy, ‘Stool Pigeon’, ‘I’m a Wonderful Thing’, ‘Lifeboat Party’ lijken de voor de hand liggende nummers), toonaarden, juiste versies, decorbeelden, repetitie-schema, transport, hotel, enz. enz. – we hebben een heleboel te regelen, en vooral voor het muzikale gedeelte is er niet al te veel tijd.
Ook moeten we de communicatie daar waar mogelijk (radio, pers, tv) aanpassen, zowel voor Antwerpen als in Nederland, waar we nog wat meer tijd hebben …

Enfin, jullie zullen de titel van dit stukje wel kunnen begrijpen : ik kreeg het stillaan écht warm ! Volgende week zitten we midden in de repetities, en in een jaargang waarbij het boeken van de artiesten niet bepaald vlot is gelopen, mogen we ook nog eens ter elfder ure op zoek naar een vervangende artiest. Maar het is gelukt, en dat is het bijzonderste !
Ik kijk al uit naar Kid Creole, en toch ook wel vooral een beetje naar de fameuze Coconuts🙂

Met muzikale groet,
Jan

14 Responses to “Wat een opluchting !”


  1. 1 Bernard 9 oktober 2007 om 4:34 pm

    Jan,

    bravo voor deze performance om op korte termijn de vervanging van OMD te realiseren!

    Voeg aan jouw wensen van herstel aan Andy McCluskey’s echtegnote,ook deze toe van al de fans die uitkeken naar hun bijdrage aan NOTP. En uitstel is geen afstel, vanzelfsprekend.

    En ik kijk ook uit naar Kid Creole; maar staan er niet elk jaar al 3 coconuts op het podium?

  2. 2 Timo 9 oktober 2007 om 4:46 pm

    Ai Ai Ai, voor het eerst keek ik echt opnieuw vol verlangen uit naar de proms zoals ik deed in het jaar 2002 omdat toen Roxette zou komen.
    Ook zij moesten toen afzeggen wegens ziekte, maar werden waardig vervangen door Simple Minds.
    Kid Creole ken ik van die ene hit “Annie, i’m not your daddy”, maar verder…

    Ik hoop op ’t beste…

    Jan, chapeau met deze vervanging op zo’n korte termijn.
    Ondanks ik voor deze proms echt uitkeek naar OMD…

  3. 3 Jeroen 9 oktober 2007 om 6:10 pm

    Jan,

    Prachtig gedaan op deze korte tijd een vervanger te moeten zoeken. Helaas wel van OMD… ik had ze supergraag aan het werk gezien!

    Hopelijk kunnen jullie nu iets rustiger voorbereiden nu dit achter de rug is.

  4. 4 Peter Lauwers 9 oktober 2007 om 6:56 pm

    Ik ben het volledig met Timo eens.

    Net als Timo hoopte ik dat Roxette kwam in 2002. En tot dusverre zijn ze nog steeds niet geweest. (Ik heb zelfs Shaggy niet gezien want diens grootmoeder was gestorven of zoiets) En nu dit. OMD redde ook voor mij dit jaar het programma van de proms. Echt spijtig! Hopelijk kunnen we ze ooit nog eens op de proms zien. En wat Kid Creole betreft : niet slecht om op zo’n korte tijd geboekt te hebben. Ik hoop er het beste van.

    En volgend jaar dus graag OMD én Roxette op de proms😉
    (Of Billy Ocean of Alison Moyet of Jimmy Sommerville als reserves)

    Groetjes,

    Peter Lauwers

  5. 5 Kurt 9 oktober 2007 om 7:04 pm

    Jammer nieuws van OMD, vooral ook omdat we met het koor er al een nummer van hadden ingesturdeerd.

    Hopelijk kunnen we voor Kid ook een bijdrage leveren, maar met Annie, I’m not… kan dat geen probleem zijn hé😉

    In alle geval chapeau voor het snel vinden van een waardige vervanger !

    Tot volgende week Jan!

    Kurt

  6. 6 Jerome 9 oktober 2007 om 7:05 pm

    En zo wordt het dit jaar echt wel een proms van partyhits. Kid Creole en zijn coconuts en chic op één affiche. Het zou de affiche van studio 54 in het sportpaleis kunnen zijn.
    Inderdaad jammer van OMD, maar uitstel is inderdaad geen afstel. Hoewel met Roxette eerder al het tegendeel is bewezen. Laat ons hopen dat OMD het dit keer anders doet eens de familiale problemen van Andy wat achter de rug zijn. Misschien kan Paul dan wel meekomen. En geen nood wie OMD alsnog aan het werk wil zien, er is nog altijd de dvd.
    Ook mij lijkt het geen sinecure te zijn om zo dicht bij de première vervanging te vinden. En UB40 bewijst nog maar eens welke reputatie de Proms bij de artiesten toch wel heeft. Alles willen omgooien om er toch maar nog eens bij te zijn.
    Hopelijk lukt alles nu voortreffelijk en kunnen alle videobeelden nog aangepast worden (want ook dat is waarschijnlijk niet zo makkelijk).
    Als een pluim van een trouwe fan de organisatoren iets doet, dan krijgen ze zeker de mijne. Een dikke proficiat. Op naar 4 november.

    mvg

    jerome

  7. 7 Peter Lauwers 9 oktober 2007 om 7:36 pm

    Ik ben het volledig met Timo eens,
    Ook ik keek erg uit naar Roxette in 2002. (En Shaggy heb ik enkele jaren later ook niet te zien gekregen want zijn grootmoeder was overleden of zoiets).Echt spijtig! OMD ging dit jaar echt mijn proms redden. Hopelijk zullen we hen in de nabije toekomst nog eens op het proms-podium zien. Van Roxette hebben we tot dusverre ook nog niets gezien en die gingen zeker wel eens komen. En wat Kid Creole betreft : Niet slecht om eventjes snel geboekt te hebben zou ik zo zeggen. Ik hoop er het beste van.

    Ik hoop op Roxette én OMD voor volgend jaar. (En als dat niet lukt vind ik de piste die de Jannen volgden richting Billy Ocean, Jimmy Sommerville en zeker Alison Moyet zeker de moeite waard).

    Groetjes,

    Peter Lauwers

  8. 8 gwen 9 oktober 2007 om 7:56 pm

    beste iedreen this naturlijk jammer dat omd niet komt khad er so naar uit geken this lijk somige mensen zeggen net als in 2002 toen kwam roxette ook niet nu is het de reden omdat die vrouw van de zanger ook ziek is geworden maar kverstaa dat hoor de gezondheid gaat voor misshien volgend jaar omd we wensen die vrouw van andy veel beter shap die vervanger is ook een goeie denk maar aan annie m not your daddy we gaan zeker er beste van maken enja later zullen ze terug komen van uitstel komt geen afstel zeggen ze we hebben zeker omd en roxette nog zeker en vast te goed maar dat zal dan voor later zijn beste mensen van notp nog veel geluk nu nog met alles wat jullie moeten doen tot binnekort all the best
    muzikale groetjes Gwen

  9. 9 Steven (NL) 9 oktober 2007 om 10:10 pm

    Jannen en organisatie,

    Dapper en heel mooi zo’n snelle actie! Spijtig van OMD en vooral voor Andy en zijn vrouw natuurlijk. Laten we hopen dat alles goed komt.

    En tja, Billy Ocean, Jimmy Sommerville en Alison Moyet… dat beloofd nog veel goeds voor de komende jaren!!!

  10. 10 Bernard 10 oktober 2007 om 8:53 am

    Jan,

    ik herlees nog eens jouw reactie dat “je besefte dat zijn problemen groter waren dan de jouwe”; zoals je dit beschrijft vind ik dit getuigen van een grote menselijke kracht. Mogelijks zouden velen hebben gereageerd dat het probleem van één persoon kleiner is dan de ontgoocheling die je geeft aan de meer dan 300 000 bezoekers in Antwerpen en Rotterdam. Niet dus bij de Jannen!

    Mijn respect voor jou ligt niet meer alleen op het vlak van van het succesvolle ondernemerschap en ontwikkelaar van het product NOTP, samen met de andere Jan en het hele team, maar tevens op het menselijke vlak.

    Chapeau!

  11. 11 Merijn Andries 15 oktober 2007 om 11:29 am

    Inderdaad zijn de problemen van de leadzanger van OMD niet van de minste. Helaas was ik één van die mensen die niet echt voor NOTP kwam, maar voor OMD. Ik heb immers niet de kans gehad om ze aan het werk te zien in Werchter.

    Dat het optreden niet doorgaat is buiten ieders wil, dus daar heb ik heel veel begrip voor.

    Waar ik echter minder begrip voor kan hebben, is het feit dat Teleticketservice niet gemakkelijk ticketten terugbetaald vanwege deze “wissel”….dit moest me toch even van het hart🙂

  12. 12 Merijn Andries 16 oktober 2007 om 10:52 am

    Graag zou ik mijn voorgaand bericht wat aanpassen. Ik kreeg zonet een mail met een heel fair voorstel.

    Teleticketservice doet dus zijn werk meer dan behoren!

  13. 13 Jerome 8 november 2007 om 12:48 pm

    Is er al nieuws over de echtgenote van Andy? Zou de behandeling goed ingezet zijn?
    In elk geval deed Kid Creole enorm zijn best op de proms. Annie I’m not your daddy en stool pigeon konden me zeker bekoren. I’m a wonderful thing baby deed dat wat minder. En jammer genoeg was dat nummer wel wat langdradig. Maar zeker geen verkeerde keuze.


  1. 1 Concert: Night of the proms - première « Just B&B Trackback op 20 oktober 2007 om 7:22 pm

Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,822 hits

