Oh, what a night !!!!

Vrienden,
met gemengde gevoelens, maar toch vooral tevreden, blik ik hier even terug op de première van gisteren. Alles verliep prima tot we bij onze grote finale (nog voor Land Of Hope And Glory) waren begonnen toen tijdens ‘Music’ er geluidsproblemen optraden. We hebben de show meteen nà Music kort stilgelegd, en de hoofdmengtafel opnieuw opgestart. Maar 2 nummers later, bij Macy Gray, was het alweer prijs : toen hebben we 15 minuten pauze ingelast, en daarna heeft Macy haar song opnieuw gespeeld, en zijn we zonder problemen tot en met het slotnummer geraakt. Dus zit ik nu toch met de frustratie dat we show nog niet alle kansen hebben gegeven.
Het publiek heeft zich van z’n beste kant (hebben ze een andere ???) laten zien : bij de herneming nà een pauze van 15 minuten heeft Carl aan elke besteller een gratis CD beloofd, als compensatie voor het ongemak, en dat werd uiteraard op groot applaus onthaald.
Er is nog iets belangwekkends fout gelopen, maar daar heeft het publiek erg weinig van gemerkt : luttele minuten voor Roby Lakatos voor z’n eerste performance het podium op moest gaan, viel zijn viool op de grond, en was ze totaal onbruikbaar. Carla, de regisseur van het orkest, is zonder aarzelen het podium opgestapt, en heeft een van de violisten van Il Novecento zijn viool ‘afgenomen’. Deze viool is dan razendsnel van de solistenmicrofoon van Roby voorzien, en alles was net op tijd klaar. Ik probeer me zelfs niet in te beelden wat er allemaal door Roby’s hoofd moet gegaan zijn in die spannende momenten. Nà afloop vertelde hij mij hoe geweldig onze technische equipe gereageerd heeft. Alweer een mooie pluim op hun hoed.
Terwijl ik dit schrijf vanuit de backstage van het Sportpaleis is de vervangmengtafel al geïnstalleerd, en wordt alles nog eens extra op de proef gesteld, opdat er vanavond niets mis kan lopen. Het probleem is nu ook helemaal gevonden, gesimuleerd, en de storende component is vervangen ! Iedereen is dus opgelucht dat de oorzaak is gevonden.
Tegelijk hebben we ook nog enkele kleine wijzigingen in de running order aangebracht, en zijn een aantal andere zaken doorgesproken.
Straks, om 17h30 komt Roby met z’n ‘nieuwe’ concertviool naar hier om daar de nodige soundcheck mee te doen.
Ik kijk uit naar de show van straks : ik durf er veel op te verwedden dat iedereen, en zeker ook de artiesten, een soort van gezonde revanche willen nemen op de gedeeltelijk gemiste start van gisteren. Het moet me ook van het hart dat zij allemaal heel intens hebben meegeleefd tijdens de spannende momenten, en dat ze geholpen hebben waar mogelijk.
Ik heb zopas ook het vrt nieuws via internet gezien, en daar kan ik helemaal niet ontevreden over zijn !
Je leest ten laatste morgen hier hoe ik de show van vanavond heb beleefd.
Jan

Bekijk hier notp.tv

22 Responses to “Oh, what a night !!!!”


  1. 1 Jeroen 20 oktober 2007 om 3:31 pm

    Jan,

    Prachtig opgelost allemaal gisteren.
    Ik merkte al zeker 2 nummers voor Music een lichte storing in het geluid, en die werd alleen maar luider… Murphy valt nooit uit te sluiten!
    Maar de affaire met die viool, dat moet zeker even spannend geweest zijn. Daar hebben wij totaal niets van gemerkt, zeer professioneel opgevangen zoals je zelf zegt.

    Ivm de artiesten vond ik Soulsister en Liebrecht er vooral bovenuit schieten.

    Ook nog eens bedankt voor de CD die we gratis toegestuurd zullen krijgen, ter compensatie heb ik de 2e DVD gekocht gisteren🙂

    Muzikale groet,
    Jeroen

  2. 2 Jerome 20 oktober 2007 om 3:42 pm

    Ik heb de show niet gezien dus kan ik niet oordelen over wat gebeurd is. Heb er wel de pers op nageslagen en de recensies zijn uitermate positief. Gazet van Antwerpen meldt het technisch mankement maar is verder vol lof over de show. Om nog maar te zwijgen van het laatste nieuws. Alleen maar positieve kritieken.

    Zijn er dan al toezeggingen voor de cd 2007?

    In elk geval veel succes vanavond

    Jerome

  3. 3 Gert 20 oktober 2007 om 4:16 pm

    Proficiat met de inventieve oplossingen voor de problemen.

    Veel succes!

  4. 4 Bernard 20 oktober 2007 om 5:42 pm

    Het is natuurlijk fantastisch hoe de ploeg alle moeilijkheden van de avond heeft opgevangen. Nog fantastischer was het krediet dat de organisatoren verkregen van het publiek; dat zal niet worden vergeten!

    Het enthousiasme van het publiek kwam er niet zo maar; dat hebben de artiesten en de organisatie verdiend; het beeldscherm is indrukwekkend. Maar elk zaal moet worden opgewarmd: laat wie dit leest en nog gaat naar de shows, zich onmiddellijk best indrenken met Stool Pigeon van Kid Creole; ik neem aan dat Amerikanen gemakkelijker los komen dan Europeanen, maar hij had het wat moeilijk als opwarmer. Ga onmiddelijk ter dans: dit is de moeite!

    De verschillende reacties die ik las en zag, zijn ontegensprekelijk positief. Ten onrechte gaat er m.i. weinig aandacht aan Macy Gray, de jonge diva, die vooral bij veel jongeren de harten heeft gestolen en die het concert ook een andere richting gaf dan het louter dansen. Waarschijnlijk nog aangeslagen door de jetlag en met wat zenuwen, zal zij zeker nog groeien tijdens de shows, maar wat een uitstekende performance van Young Diva Gray. En dan die twee zangeressen daarbij: dit is show van de goede soort!

    Nile Rodgers van Chic kent zijn zaken; zijn zangeres is even professioneel als hij. Aan zijn linkerzijde staat trouwens een prachtige vrouw (die Carl trouwens ten huwleijk vroeg). Deze mensen kunnen hun wereld zo perfect dat zij wel altijd en steeds zullen sfeer maken.

    Soulsister; het is zo goed om die stem van Pol Michiels nog eens te horen: grote kwaliteit! Het publiek reageerde terecht bijzonder enthousiast.

    Robby Lakatos leek mij vóór het optreden meer een violist van zigeuner-airkes. Maar technisch is hij van grote klasse en met een goed inlevingsvermogen: hij speelt zelfstandig ma

  5. 5 Bernard 20 oktober 2007 om 5:52 pm

    Robby Lakatos leek mij vóór het optreden meer een violist van zigeuner-airkes. Maar technisch is hij van grote klasse en met een goed inlevingsvermogenalms hij anderen begeleidt. Een meerwaarde!

    Liebrecht Van Beckevoort is onze echte link naar de klassieke muziek; goed gespeeld op een niet klassieke piano. Hij vertegenwoordigt de zuivere klassieke muziek en het is tof dat hij met zijn 23 jaar, zoals de proms, voor de jongeren de klassieke muziek onder de aandacht brengt. Terecht een groot applaus.

    Il Novecento: kwaliteit zoals elk jaar opnieuw. Zij blijven het elk jaar zo goed doen dat het gevaarlijk is: wij zijn een verwend publiek dat aan kwaliteit gewoon raakt. Niet alleen het spel maar ook door de arrangemenetn die op en top zijn.

    De Electric Band kwam minder op de voorgrond als de andere jaren. John Miles en Patrick De Smedt drukken minder hun stempel op het spektakel: zij musiceren fantastisch maar buiten de grote schijnwerpers. ‘Music’ was ondanks wat sputteringen in de luidsprekers, opnieuw een hoogtepunt.

    Het programma werd niet als groots onthaald maar de show is van een kwaliteit die men in het buitenland niet vindt: we krijgen weer als les dat het programma alleen de kwaliteit niet bepaalt, maar wel eerder het concept en de uitwerking daarvan. En daarom zijn veel toeschouwers zo trouw aan hun jaarlijkse NOTP deelname.

  6. 6 Timo 20 oktober 2007 om 6:09 pm

    Met dank aan Bernard voor deze uitgebreide recensie.

    Was er ook nog een surprise-act?

  7. 7 Jeroen 20 oktober 2007 om 7:15 pm

    Een surprise act was er helaas niet.
    Ik denk dat Soulsister de “aangekondigde” surprise was.

  8. 8 Bart 20 oktober 2007 om 7:28 pm

    Een dikke proficiat voor de meer dan geslaagde show, we hebben er echt van genoten!
    De ‘défaukes’ worden er trouwens zonder probleem bij genomen, je kan niet alles voorzien en de professionele aanpak droop er af🙂

    Veel succes nog met deze en de komende reeksen!

  9. 9 Timo 20 oktober 2007 om 9:30 pm

    Geen echte surprise act meer dit jaar?!
    Dan vind ik dat er toch weer een stukje proms-traditie verdwijnt…
    Ondanks het hele concept subliem blijft, vind ik dit zeer jammer hoor.

  10. 10 Sofie 21 oktober 2007 om 9:46 am

    De eerste show heb ik (jammergenoeg) niet gezien, maar de generale (met koor) verliep zeer goed. Ik ben ook positief verrast door Kid Creole & zijn Coconuts, samen met Chic werd de Proms omgetoverd tot een heuse ‘disco’. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben met het programma van dit jaar. Merk ook op: het koor zit in een lift! Jawel. Echt super.

  11. 11 David 21 oktober 2007 om 12:45 pm

    Goeiemiddag iedereen!

    Ik ben gisterenavond (zaterdag 20/10/2007) geweest en blijkbaar is het NOTP-team er perfect in geslaagd om de ‘défaukes’ van vrijdag op te lossen, want van problemen heb ik toch niks gemerkt. Van de ambiance en schitterende sfeer des te meer!
    Als aperitief een mini-surprise-concert van Tom Helsen voorgeschoteld krijgen, wel, dat weet ik wel te smaken!
    Ik had wat mijn twijfels over deze editie, maar oh wat was dat ongegrond! Van begin tot einde heb ik genoten van een smetteloze show!
    Il Novecento & Fine Fleur onder leiding van Robert Groslot waren weer een streling voor het oor.
    Doe daar dan nog eens Roby Lakatos & Liebrecht Van Beckevoort bij (Man, wat hebben die vlugge vingers!) en je hebt een klassiek luik om ‘U’ tegen te zeggen. Ik ben zelf 23 jaar (net als Liebrecht & NOTP), en ik heb enorm genoten van dit onderdeel van de show, met een ‘populaire’ toets (oorwormen van melodieën en de hint naar Pirates of the Caribbean).
    OMD was er niet, maar ik heb ze niet gemist. Daarvoor hebben Kid Creole en zijn ‘lekkere’ Coconuts gezorgd. Lekker swingen op latin-disco-vibes.
    Nog meer disco en nog meer ambiance met Chic! Man man man, je waande je meteen in Studio 54 in NY. Schitterend gewoon!
    En dan Macy Gray. Deze ‘madame’ verdient echt wel meer lof, want je kunt haar inderdaad een soul diva noemen. Wat heeft zij prachtig gezongen en voor ambiance gezorgd – haar 2 zwangeressen trouwens ook! En het duet met James Brown, gewoonweg subliem! Het was trouwens supergrappig om zien hoe ze, Macy Gray, backstage stond te swingen toen Chic ook het publiek deed swingen.🙂
    Roger Miles & the Electric Band waren natuurlijk goed, maar hadden inderdaad niet echt een prominente rol. Maar Music was inderdaad weer een (van de vele) hoogtepunt(en) van de avond.
    En dan Soulsister. Ik was nog jong toen ze hoge toppen scheerden, maar oh wat was het fijn om erbij te zijn en van deze reünie te kunnen genieten! Super!

    Je leest het, ik – en met mij vele anderen, getuige de ambiance en de ‘mexican wave’ tijdens de pauze – heb weer eens enorm genoten van elk aspect van The Nigth of the Proms. Dat scherm & het lichtspektakel waren trouwens echt een verrijking en zeer indrukwekkend. ‘k Zou zeggen, ga naar Parijs, plunder het Lido, want jullie verdienen allemaal een pluim! Doe zo voort & See you next year!

    Groetjes

    David

  12. 12 Laura 21 oktober 2007 om 7:26 pm

    hoi
    waar kan ik de foto’s van hln vinden die ze vrijdag getrokken hebben op the proms?

    groetjes Laura

  13. 13 K. 21 oktober 2007 om 9:14 pm

    Dit was echt een van de slechte NOTP’s in jaren! Ik hoop dat het volgend jaar terug beter is!

    En waar zit in godsnaam die surprice act?

    groetjes
    K

  14. 14 Timo 21 oktober 2007 om 10:34 pm

    Blijkbaar vinden die charletans die jaar na jaar de proms slecht vinden ook nog hun weg naar deze blog… Het offline halen van het forum heeft blijkbaar niet 100% geholpen… Jammer.
    Je mag de proms al eens wat minder vinden, K., maar staaf dan even je mening en zeg op een vriendelijke manier wat je dan minder goed vond. Ok?

  15. 15 Johan Simoens 21 oktober 2007 om 11:58 pm

    Het was me het avondje wel :
    – bij Kid Creole bleef zaterdagavond de massa opvallend kalm ; ondanks de leuke sfeer kwam er geen beweging in ;
    – Lakatosh : man man man, wat een virtuoos. En dan die schitterende vertolking van het stuk uit de Schindler’s List score : kippevel, echt waar ;
    – De inleiding tot, en het optreden van Libbrecht Van Bekkevoort : bijzonder leuke vondsten, en wat een klasse van die jongeman ! Alweer kippevel, maar van een nog intenser niveau. Deze artiest is echt een pareltje, en dat werd logischerwijs beloond met een staande ovatie !
    – en dan had je daar Macy Gray : klasse met een hoofdletter, wat een dame, en meteen op pure klasse het hele publiek mee ;
    – met Soulsister ook weer een hele leuke introductie ; merci Carl, goed gevonden, en het optreden van die twee mannen was kort maar hevig en intens. Vlaanderen wacht om Soulsister weer in de armen te sluiten. Never forgotten !!
    – met Chic was het weer iets moeilijker blijkbaar, net als bij Kid Creole was het pubiek vrij mak ! Niet te begrijpen, het gaat hier tenslotte wel over de boegbeelden van de jaren 70-80 funk,hé mensen ! Ik vond het wel een heel goed optreden.

    Over Novecento, Fine Fleur en de Electric Band niets dan lof : wat een artiesten, chapeau in het kwadraat !

    Merci, NOTP : jullie bezorgden ons een schitterende avond ! see you all next year !

  16. 16 Birger 22 oktober 2007 om 6:14 pm

    Ook ik ben dit jaar ontgoocheld naar huis gegaan…

    Toen ik als tiener ging kijken ging ik echt met een wow-gevoel naar huis… Het valt mij vooral op dat er nog weinig extra show wordt ingestoken t.o.v. vroeger… Carl Huybrechts, sorry jongen, maar ik vrees dat je aan vervanging toe bent (Waar is je enthousiasme van weleer? Waar zijn je zotte kuren die het publiek moeten opzwepen?)…

    Vorig jaar had ik al een minder gevoel, nochtans ben ik totaal geen pessimistisch persoontje. Ik had vrienden meegevraagd omdat die voor het eerst zouden gaan, maar zij vonden het lauw. En eerlijk gezegd stond ik toen ook wel wat versteld dat de sfeer minder was dan in de jaren ’90. Dit jaar keek ik echter uit naar Soulsister en OMD. Soulsister heeft de avond echt wel enigszins goedgemaakt. Jammer dat OMD er niet bij kon zijn…
    Toch ontbrak het ook dit jaar weer aan echte sfeer… Van de presentator verwacht ik dan ook dat hij het volk die sfeer kan geven of het eventueel kan uitlokken.
    Chic viel te pruimen, al duurden heel wat liedjes mateloos lang… Het mannelijk publiek natuurlijk wel met de grote glimlach toen het topje van de zangeres het bleek te begeven (NOTP : nipples on the podium hihi)…

    Ik wil zeker niet alles afbreken: Soulsister was reuzegoed, Macy Gray stond er (al dan niet wat wankelend hehe), Liebrecht was super om aan het werk te zien…

    Voorts jammer van de weinige sfeermakers en mja als voorprogramma een verrassingsact houden vind ik de traditie van de proms wat teniet doen… Heel wat mensen zitten in de file en missen dit deel, heel wat van die mensen keken dan ook uit naar de verrassingsact… die maar niet kwam…
    Wederom hoorde ik her en der wat stemmen die op het einde zitten : het was toch maar matig, waar is de enorme groepssfeer van weleer? Uiteraard kan dit ook wel liggen aan de jaren 2000?

    Maar hé, toch bedankt voor de jaarlijkse inzet… Doch : ik denk dat het evenwicht in aanbod niet zo groots was…

  17. 17 gwen 22 oktober 2007 om 9:55 pm

    ik ben zaterdag ook naar notp geweest dikke profisiat voor alle meedewerkers vande proms kheb er terug er zeer goed vangenoten dank u voor de mooie avond kmoet zeggen macy gray ammai een zeer goede stem ze heeft ons verrast en ze is zeer vridenlijk dame ze zij goeie avond mijn naam is marcy cray en ze zei ook hebben jullie zin in een feestje voor mij part mag zij nog eens terug komen ook soulsister chic en kid and the coconuts
    waren steen goed en die liebrecht was ook top zo jong en zeer goed spelen met zen piano en die violist ook roby met zen viool
    met die video sherms was het eens iets anders dan de vorige proms dit is de eerste keer dat zo’n spectaculaire op sherm en zeker goed voor de mensen die niet goed konden zien wij hadden alles goed gezien we zaten bijna dicht bij het podium de laatste blok aande lnker kant van podium voor de mensen die nog moeten gaan naar notp kan u ver zekeren je gaat terug goed gezind naar huis de show is prachtig alle proms show zijn geweldig maar deze zeker ook
    tot volgend jaar allemaal muzikale grtjs
    een tevrenden proms fan
    Gwen

  18. 18 Nele 23 oktober 2007 om 8:51 am

    Vrijdag naar de première geweest en ik vond het ook schitterend. De mankementjes werden heel professioneel opgelost en het publiek reageerde fantastisch, ik heb niemand ‘boe’ horen roepen. Ik denk dat zoiets alleen kan op de Proms. Mensen komen om zich te amuseren en om naar goede muziek te luisteren, en gaat er dan eens iets mis, tja, dat wordt wel weer opgelost hé.
    Mijn man was er voor de eerste keer bij. Voor het concert had hij sterk zijn twijfels. Ge moet weten dat hij zo ongeveer bezeten is door muziek en dan naar zoiets populair gaan kijken… Maar in het tweede deel stond hij zelfs mee te dansen!
    Merci voor de cd trouwens.
    Groetjes

  19. 19 S 23 oktober 2007 om 11:55 am

    Hallo,

    Bij een dergelijke MEGA-GROTE organisatie kan er steeds wat mislopen en is hetgeen gebeurde VOLLEDIG te verwaarlozen. De kankeraars moeten zelf maar eens iets op kleinere schaal organiseren om te beseffen wat er allemaal komt bij kijken.
    Dergelijke pietluttigheden horen er nu eenmaal bij en veranderen niets aan de show die fantastisch was. Een beloning naar het publiek toe was dus m.i. niet nodig en leidt tot twijfels. Want ik bestelde 4 kaarten. Ontvang ik er dan één of vier?

  20. 20 Sofie 23 oktober 2007 om 2:34 pm

    Ga ik helemaal mee akkoord. Moesten de mensen met negatieve kritiek eens zien wat allemaal aan zo’n show vooraf gaat qua organisatie e.d. zouden ze versteld staan. Weken, maanden, gingen hier aan vooraf van repetities,… mensen van het geluid, podiumbouwers, belichting, koor, orkest, solisten,organisatoren,… dat alleen verdient op zicht al een dikke pluim!

  21. 21 Guust Nieuwenhuis 26 oktober 2007 om 1:02 pm

    Wel, ik was er bij op de eerste avond en voor mij was het de 3de keer. Zelf beoefen ik heel wat klassieke muziek maar toch vind ik in tegenstelling tot andere klassieke muziekanten het concept van NOTP leuk.

    Wel heb ik 2 kleine opmerkingen:

    – Het introfilmpje met Liebrecht is echgenlijk wel een beetje flauwtjes, een grapje maken met iemand zijn naam is al zo vele keren gedaan… Had wat beelden laten zien van de Koningin Elisabeth Wedstrijd. Het filmpje ivm Soulsister was dan weer wel leuk.

    – Mooie geste om een cd op te sturen wegens de technische problemen op die avond, maar iedereen weet dat velen in groep komen naar NOTP en dat er dan 1 iemand is die de kaarten besteld. Eigenlijk dus maar flauw, het grootste deel van de zaal krijgt dus niets…

  22. 22 Stefanie 29 oktober 2007 om 10:39 pm

    Nog eventjes rechtzetten misschien dat Roby voor de pauze op een viool heeft gespeeld van iemand vanuit het orkest. Omdat deze violist zijn viool kwijt was en niet kon meespelen heeft Carla mij gecontacteerd om zo snel mogelijk met mijn viool naar het sportpaleis te komen. Tegen 21u20 stond ik in de loge van Roby om mijn viool uit te lenen voor het tweede gedeelte. Prachtig gespeeld op mijn viool! En voor Roby: bedankt voor de bloemetjes die hij me achteraf gegeven heeft. Een vroeger orkestlid.


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,822 hits

