Eerste show in een ‘gesloten’ voetbalstadion ! De Nederlanders miskijken zich op Macy !

Straks, vanaf 20h10, beginnen we onze eerste show in het Gelredome te Arnhem. Het Gelredome is het thuisstadion van voetbalclub Vitesse, op dit moment gecoacht door Aad de Mos (die elk jaar naar onze show komt kijken, op uitnodiging van Carl Huybrechts), en heeft een aantal bijzondere eigenschappen : het dak op het stadion kan open (en dicht), én de grasmat kan er helemaal uit ! De grasmat rolt in een grote betonnen bak in en uit het stadion, wat toelaat dat het gras ook de buitenatmosfeer kan ondergaan, én dat er dan binnen een zeer grote zaal ontstaat. Sedert vele jaren gaan er met de regelmaat van de klok grote events en concerten door in het Gelredome, en dus straks en morgen ook de ‘Night of the Proms’. Het gaat dit jaar nog om 2 besloten voorstellingen, voor klanten van de supermarktketens Attent, Meermarkt, Golff en Emté, maar volgende jaar doen we hier ook minimaal één ‘gewoon’ concert. De eerste honderden tickets zijn al gereserveerd !Ik bericht jullie hier morgen graag over de verloop van dit eerste concert in de grootste zaal tot nu toe. Het publieksaantal van 17.500 is op zich niet zo ongewoon, maar een overdekt voetbalstadion straalt toch iets aparts uit. Ook nog een aparte opmerking over de vele reacties van bezoekers aan de shows in Rotterdam over Macy Gray. De algehele teneur spreekt ‘schande’ over het feit dat ze stoned en/of dronken op het podium zou staan. Ten eerste ben ik er (nog steeds) van overtuigd dat geen van beide waar is : ik spreek Macy voor de show, soms tijdens de pauze en ook wel eens nà afloop, en ook de collega’s drivers en technici die ook met haar in contact komen delen m’n mening dat ze zeer nuchter op het podium staat. Ze speelt volgens mij een spel, en geniet misschien wel heimelijk van de controverse die ze oproept ! Maar ik vind het eerlijk gezegd toch ook wel opmerkelijk dat nét in Nederland er zo’n schande geschreven wordt over het feit dat ze stoned zou zijn (wat ze volgens mij zeer zeker NIET is) : het land in Europa dat wereldberoemd is om z’n coffee-shops zou een probleem hebben met een artiest die stoned op een podium staat. Dat lijkt me eerlijk gezegd wel wat hypocriet. Enfin, mijn persoonlijke mening:-) Met muzikale groet,Jan

13 Responses to “Eerste show in een ‘gesloten’ voetbalstadion ! De Nederlanders miskijken zich op Macy !”


  1. 1 Laura 19 november 2007 om 9:22 pm

    Wij zijn zaterdagavond geweest voor de 9e keer. Superavond gehad, was weer een geslaagd feestje. Geweldig doek, geweldig duet met James Brown. John Miles, wat moet ik daar nou over zeggen, elk jaar kippenvel. Verrassende act van Direct. Macy Gray, mwoh, maar ik ben niet echt een liefhebber van haar muziek, gelukkig de rest van de groep wel hoor. Heb alles een beetje gevolgd de afgelopen tijd op de blog en de site, maar het viel wel mee volgens mij, met haar gedrag. Ze zat gewoon in haar act. Misschien is het inderdaad wel om de boel te provoceren, heeft wel iets vind ik. Maar om terug te komen op de kritiek over haar. Even een onderonsje (lol), Nederlanders zeuren altijd, haha (ben er zelf een hoor), maar het is zo, ze hebben altijd commentaar op alles en iedereen. Maaarrr, wij hebben in ieder geval erg genoten en bij deze zeg ik dan…Tot volgend jaar!!! Groetjes Laura

  2. 2 gwen 19 november 2007 om 9:32 pm

    waarom zou macy gray drinken ?
    de eerste ze doet dat niet
    en ze is een verstandige vrouw
    ik heb in sportpaleis goed genoten van haar show
    kzal het nog een keer zeggen de proms was weer super goed dit jaar en tot volgend jaar voor notp
    muzikale grtjs Gwen
    altijd een tevreden proms fan

  3. 3 Jerome 19 november 2007 om 9:57 pm

    Oh, ik dacht dat er in het sportpaleis eveneens 17500 bezoekers konden, maar dan heb ik dat mis. Night of the proms een stadiumconcert. Het heeft toch een nieuwe dimensie. Hoewel ik ook moet toegeven dat het sportpaleis ook zo z’n charme geeft. Ik weet nog goed toen mijn echtgenote (toen nog mijn vriendin) voor de eerste keer de zaal betrad. Haar ogen vielen uit haar kop. Ze had nooit vermoed dat er achter die gevel zo’n grote concertzaal zat.
    Maar ja in Nederland hebben ze natuurlijk het sportpaleis niet.
    Ik moet toegeven dat ik, toen ik dit jaar naar de proms geweest was, ook wel vreemde gedachten had bij de performance van Macy Gray. Ik denk dat de meeste bezoekers de macy van de clip van I try voor ogen hebben en niet die van de proms en vandaar zo schrikken.
    Ze is ondertussen al wat bijgekomen en haar vreemde podiumact strookt niet met hoe we haar inbeelden. Laat joe Cocker hetzelfde doen en geen mens die ernaar kraait hoewel hij al verschillende jaren de drank en drugs afzweert.
    In elk geval heel veel succes in Arnhem de komende twee concerten. ik heb gezien dat er dan een hele reeks concerten geprogrammeerd staan in Ahoy na elkaar dus ik vermoed dat de schrijfsels van de blog dan ook wel wat zullen moeten wachten. In elk geval veel succes in Nederland. En tot schrijfs. Want na de proms dit jaar verwachtten we al snel nieuwe schrijfsels van onze producent (ja Jan, je bent aan iets begonnen🙂 ).

  4. 4 Maaike 19 november 2007 om 11:22 pm

    Op het Belgische forum werd al veel gesproken’ over het vreemde gedrag van Macy. Jan bracht het zélf nog eens onder de aandacht in een blog n.a.v. het bezoek aan Jensen. Is het dan raar dat het Nederlands publiek deze mening deelt? Denkt Jan werkelijk dat heel Nederland stoned rondloopt op klompen?? Persoonlijk denk ik dat je onder invloed van wat dan ook… nooit zo’n performance kan neerzetten. Ik vond ‘r geweldig!
    Ik heb me persoonlijk méér geërgerd aan ‘Spike’ van Di-rect, die het een aantal keer nodig vond om te spuwen op het podium. Bah!
    Het Gelredome lijkt me een unieke ervaring, hoewel ik het ‘knusse’ van het Ahoy wel weet te waarderen.

    Overigens vond ik, ondanks de mindere geluidskwaliteit op het middenplein in Ahoy, de avond weer geweldig. Uiteraard was Donna de TOP!! Heel erg bedankt dat zoveel fans de kans hebben gekregen haar eens live te zien optreden!!

  5. 5 Steven (NL) 20 november 2007 om 9:53 pm

    Kleine kanttekening: iets uit pragmatische (handhaving, criminaliteit) overwegingen ‘gedogen’ is natuurlijk wat anders dan goedkeuren… Ik kan me voorstellen dat het misschien wat krom overkomt. Maar net als dat niet alle Belgen voor verdere opsplitsing van het land zijn, zijn ook niet alle NL’ers voor het gedoogbeleid, en nog veel meer tegen drugsgebruik zelf! En zoals Maaike al zegt: waarsch. zijn ‘wij’ niet veel anders dan de Belgen. Maar laten we hier geen politiek bedrijven.

    Ik ben erg benieuwd. Ik zal zaterdag, zeker met de achtergrondkennis die we van Jan hebben gekregen😉, in ieder geval met open mind de voorstelling gadeslaan. En op voorhand al genieten!

  6. 6 Steven (NL) 20 november 2007 om 9:58 pm

    Aanvullinkje:
    Na het in de NL’se media breed uitgemeten Amy Minehouse debacle bij de MTV Awards, kan ik me voorstellen dat sommige toeschouwers misschien bang zijn dat de kwaliteit van de performance er onder lijdt. In de zin van: dat ze wat snuift is tot daar aan toe, maar ik wil wel waar voor m’n geld! (We zijn ten slotte Nederlanders ;-O)
    Maar de recensies lezende hoeven we daar niet bang voor te zijn.

  7. 7 Steven (NL) 20 november 2007 om 10:01 pm

    Nog een reactie:
    Jammer dat er in het Gelredome volgend jaar alleen maar (dure) zitplaatsen op het veld staan! Anders zou ik zeker voor Arnhem hebben gekozen; nu toch maar weer voor Rotterdam besteld…

  8. 8 Bernard 21 november 2007 om 10:49 am

    Ik zag Macy Gray al twee maal optreden tijdens NOTP en zal ze in Rotterdam nogmaals horen.

    De minste indruk die je van haar krijgt is dat ze zich inderdaad inleeft in haar muziek en evenwichtsproblemen heeft; tijdens het interview bij Jensen verklaarde ze geen gebruiker te zijn.

    Ik ga voort op de ervaringen die de mensen dicht bij haar hadden, nl. Jan, deze blogger, en zijn medewerkers. Behoudens vergissing is ze hier met haar twee kinderen en ze lijkt mij voornamelijk voortdurend moe te zijn en een goede vitaminenkuur nodig te hebben.

    Excentriek, extravert? Ja zeker! Kijk maar eens op http://www.hiphop.org.au/macy-gray-naked/

    Laten we haar dus maar zijn zoals ze is, dat ze professioneel genoeg is, en ook maar hopen dat ze gelukkig is.

  9. 9 Monique en Ronald Kamp 21 november 2007 om 1:38 pm

    Gisteren het stadionconcert in Gelredome meegemaakt. Al diverse jaren ga ik naar Ahoy en Sportpaleis voor NOTP. Dus eens een andere keuze gemaakt. De sfeer in Gelredome valt absoluut in het niet bij NOTP in Ahoy of Sportpaleis. Voor ons dus geen herhaling naar Arnhem.

    NOTP was op zich weer geweldig al vonden we Kid Creole de mindere act en het optreden van Macy Gray vreemd. De rest was weer top van de bovenste plank vooral de klassieke stukken en de violist was erg goed. Natuurlijk Donna Summer en Direct niet te vergeten.

    NOTP ga zo door alleen de sfeer niet uit het oog verliezen

    Groetjes uit Tilburg Monique en Ronald

  10. 10 Frank 21 november 2007 om 1:46 pm

    Hahaha, wat Macy op het podium uitspookt is niets meer of minder dan een act! Getuige alle reacties een erg goed gespeelde act…
    Ik had nooit iets met haar muziek (ging naar NOTP voor Donna Summer), maar ben nu van plan om toch e.e.a. van haar CD’s aan te schaffen. Het duet met James Brown is G-E-W-E-L-D-I-G, en ik hoop van harte dat dit op de CD van NOTP 2007 komt te staan.

    Aan Jan: super programma dit jaar, we gaan niet voor niets zes keer. Dank, dank, dank!!!

  11. 11 Bernard 23 november 2007 om 11:36 am

    Gisteren Macy Gray nog gezien in Rotterdam. Geen spoor van funeste zaken in haar leven: ze was levendig, correct.

    Ze heeft alleen een probleem met de coördinatie van haar bewegingen; ze is struis gebouwd en je kan ze niet elegant noemen. Maar ze heeft zeker volop persoonljkheid en pit.

  12. 12 Steven (NL) 25 november 2007 om 11:41 pm

    Ik heb absoluut genoten van Macy!

  13. 13 Steven (NL) 26 november 2007 om 1:16 am

    Zojuist geprobeerd mijn recensie op het normale forum te plaatsen, maar dat blijft maar vragen om mijn naam in te typen. Storing misschien? Op deze plaats dan maar. Wellicht dat iemand het wil overzetten naar “Lof en kritiek” op het NL’se discussieforum?

    Zaterdagavond 24 november eindelijk naar de Proms. We hebben een absoluut prachtige avond gehad!!! Hierbij mijn persoonlijke bevindingen.

    De ouverture met de vlammende muziekinstrumenten op het doek was schitterend. Erg mooi! Van wiens hand was dit, Frank van der Heijden?

    Toen de barokmedley. Tja, aardig voor de avond, maar afgeraffelde, zielloze potpourri waarin geen van de afzonderlijke stukken, behalve de leuk hertaalde climax (Zadok the Priest = ‘Night of the Proms’), echt goed tot zijn recht kwam. En hoorde ik daar niet ook Mozart? Wat heeft die in de Barok te zoeken? Is dat niet juist de Grote Meester die de Barok definief ver achter zich liet?

    Voor de meezingmedley zou je hetzelfde kunnen zeggen, maar dit is duidelijk alleen voor de grap gemaakt; geen probleem mee, lekker meegelald.

    Kid Creole en zijn Coconuts waren grappig en grote waardering dat deze artiest op het laatste moment gestrikt kon worden. Maar het eerste toch wat onbekende blokje bracht de zaal niet op gang, dat gebeurde pas bij Annie. Sowieso waren daar wat problemen mee, volgens mij voor een deel ook te danken aan de lichtshow, waarover later meer.

    Romeo & Julia door Il Novecento werd door ons groepje erg gewaardeerd. Mooie dramatische muziek met dito passende beelden. Goed gedaan!

    John Miles: altijd goed! Leuke nummerkeuze, een goede afwisseling, door de jaren heen gezien.

    Vervolgens het verplichte jaarlijkse walsje, incl. weer het praatje over het meedansen, het applaus van de rest van de zaal, de spotlights, etc., etc. Mag van mij graag eens worden overgeslagen.

    Toen de Fiddler of the devil, Roby Lakatos: een geweldige man. Twee uit ons gezelschap die aanvankelijk wat huiverig stonden tegenover een klassieke vioolvirtuoos, waren zeer aangenaam verrast wat die man presteerde, vooral in zijn twee medley’s. Net als de rest van ons, uiteraard! Jammer dat bij Schindler’s List violist en orkest met twee verschillende dingen bezig leken, wat ik in dit geval toch aan het orkest moet wijten. Misschien lag het aan het geluid in de zaal, maar ook hier weer klonk het zielloos wat het orkest weggaf. Overigens vond ik de beeldkeuze hier wat vreemd. Verschillende oorlogen bij elkaar geraapt en dan nog voornamelijk de ‘boosdoeners’, de soldaten, in beeld i.p.v. de slachtoffers.

    Macy Gray is voor mij, naast Di-Rect, de grote verrassing gebleken. Van begin tot einde van haar en haar achtergondzangeressen genoten! Hier vond ik de beelden juist weer zeer fraai! En dan dat duet met James Brown; prachtig gedaan, zowel in beeld als geluid onze zeer grote waardering voor deze creativiteit!

    De opening na de pauze was goed gekozen, mooi uitgevoerd en technisch heel mooi geproduceerd met de synchroon lopende beelden: indrukwekkkend! Alleen jammer dat het zo maar begon en de mensen om ons heen nog zo’n 2 minuten door gingen met pauzeren (lees: kletsen)…

    Di-Rect: de tweede grote verrassing van de avond. Net als Macy niet mijn eerste muziekvoorkeur, maar wat een show zetten zij neer! En met het orkest staat de muziek als een huis! Vooral de eerste twee nummers vond ik letterlijk adembenemend klinken.

    De préludes van Liszt; mooi en ook mooi gekozen na de jongens van Di-Rect, met harde en zachte stukken erin. Normaal gesproken leek mij dit een typisch nummer voor vóór de hoofdact, waar ik achteraf in zekere zin ook gelijk in kreeg… Hoewel nog niet halverwege de tweede helft, kregen we -op Roby Lakatos na- tot het Land of Hope and Glory geen enkel klassiek nummer meer voorgeschoteld. {:-(

    Donna Summer was, zoals verwacht, geweldig. Wat een vakvrouw! Ik had graag een verrassendere opkomst gezien, zoals in Antwerpen in 2005, maar goed.
    Wel ook hier weer jammer dat de zaal niet loskwam. En dan kom ik terug op de lichtshow. Als ik mij goed herinner hing er bij Donna in Antwerpen een grote discobol en had Antwerpen vorig jaar (en dit jaar?) een soort van discolampen boven de zaal hangen. Het overigens mooie projectiedoek achter het podium heeft dit jaar een beetje gezorgd voor een minder spectaculaire lichtshow. Enerzijds misschien omdat het een zware aanslag op het totale budget is, anderzijds waarschijnlijk ook omdat anders de projecties niet goed te zien zouden zijn. Hoe dan ook, het feesteffect lijkt daarmee nogal beperkt. Een leuke uitdaging voor volgend jaar, zou ik zeggen.

    Al met al dus een zeer geslaagde avond met prachtige verrassingen.
    Jammer blijf ik het vinden dat het klassieke deel steeds verder afkalft. Ik blijf een lans breken voor een goed stukkie klassiek, zonder dat voordat je je hebt bedacht wat dat ene fragment ook al weer was, het alweer is ingehaald door twee volgende fragmenten. Of het wordt weggegeven aan pseudo-klassieke evergreens en filmmuziek. Begrijp me goed, ik ben een groot liefhebber van filmmuziek. Maar jullie nemen het bewerken van de pop songs en het uitbeelden van de filmmuziek zo serieus. Kan er dan ook niet een beetje respectvoller met de klassieke delen worden omgesprongen? Dit jaar komen voor het klassieke deel wat mij betreft alleen Romeo & Julia en de Préludes glansrijk door de keuring. Vergelijk dat eens met een paar jaar terug… Terloops merk ik dat mijn waardering voor sec het orkest hierdoor ook tanende is, wat volgens mij toch niet de bedoeling kan zijn!

    Ten slotte nog wat logistieke zaken die ik de Proms niet kan aanrekenen, maar die misschien eens meegenomen kunnen worden naar Ahoy. In de hal naast de zaal stond een juice bar die vreselijk in de weg stond bij het verlaten van de zaal. Het gedrang was onuitstaanbaar en de garderobes waren een chaos. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt.
    Vervolgens sluit het openbaar vervoer (de metro’s), i.t.t. in Antwerpen, niet aan. Na de vertraging in de hal van Ahoy, ook nog eens bijna tien minuten staan wachten op een metro en vervolgens -voor het eerst in 8 jaar- mijn longen uit mijn lijf moeten rennen naar spoor 14(!) om de laatste trein te kunnen halen. Waardeloos!!


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

