We zijn alweer ‘vertrokken’ voor 2 producties !!!

Voor zover als nodig wens ik jullie uiteraard het beste voor het nieuwe jaar.We hebben een deugddoende vakantie achter de rug, en zijn al enkele weken druk in de weer met spannende NotP-gerelateerd projecten. Vooreerst zijn er de concerten van april, in Charleroi en Spanje. Daarvoor hebben we al 3 artiesten gecontracteerd, nl Simple Minds (Jim & Charlie), Alan Parsons (die een gastzanger meebrengt) en Galileo, de man met 2 stemmen, die enkele jaren terug in Duitsland te gast was. Er lopen ook contacten met een 3e internationale artiest voor alle shows, en ik ben in overleg met Serge Jonckers van RTL-TVI, onze tv-partner in Wallonië, voor het kiezen van een franstalige artiest om de affiche rond te maken.

Uiteraard zijn we ook al bezig met het najaar, en dat besprekingen lopen bijzonder voorspoedig! Eind vorig jaar hebben we al principiële afspraken gemaakt met de klassieke artiest voor het najaar, een muzikaal-komisch duo Igudesman & Joo. Wie hun naam intikt bij YouTube vindt daar een verzameling filmpjes, waaruit meteen (hopelijk) duidelijk wordt waarom (niet alleen) ik zeer enthousiast ben over deze samenwerking.De beide heren zijn naar het concert in Düsseldorf komen kijken, en de foto hieronder is in de coulissen van de zaal gemaakt.

1.jpg

Daarnaast hebben we ook al één internationale act voor Antwerpen en Nederland getekend (een duo), én zitten we echt in de laatste fase met een 2e internationale naam (en vrouw), eveneens voor Antwerpen en Nederland. We zijn de voorbereidingen aan het treffen om zowel Igudesman & Joo als de eerste internationale naam volgende week aan te kondigen!! Redelijk snel daarna volgt dan de vrouwelijke artiest in kwestie. En, het is nog niet gedaan, we zitten ook in een ver gevorderd stadium met een Amerikaanse band, eveneens voor de shows in Antwerpen en Nederland. Ik weet dat we het vel van de beer niet mogen verkopen alvorens hij geschoten is, maar met een beetje meeval kennen we de affiche voor het najaar tegen midden februari. Dat is een heel welkome compensatie voor de moeilijke gang van zaken van vorig jaar!!

Ik hoop stiekem dat er toch een klein golfje van speculatie over de artiesten van hierboven loskomt, dat is altijd leuk om volgen! Daarnaast zijn we ook gecontacteerd door Nile Rodgers en zijn management, met als uitdaging aan 1, 2 of misschien wel 3 shows mee te werken op het komende Jazz Festival in Montreux, in juli van dit jaar. Hiervoor heb ik tijdens het krokusverlof een meeting in New York met Nile en Claude Nobs, de organisator van het Festival. Mogelijks heb ik trouwens ook nog een andere muzikale ontmoeting, met het oog op het najaar, maar hierover later meer.En alsof dat nog niet genoeg is, vraagt Jean Claude Camus, waarmee we de afgelopen 2 jaren hebben samengewerkt in Frankrijk, ons indien we de muzikale begeleiding kunnen verzorgen van het traditionele concert op 14 juli, de Franse Nationale Feestdag. De uitdaging is om dit in te passen in het eventuele schema voor Montreux.Enfin, spannend nieuws op NotP-gebied genoeg, vandaar dat ik deze blog vroeger dan voorzien activeer.Weet dat ik al jullie reacties met plezier lees.Trouwens, ik ben Igudesman & Joo op het spoor gekomen na een tip op ons forum ! Ik weet dat sommige mensen denken dat ze in het ijle schrijven als ze ons een mail sturen of iets op het forum schrijven, maar alles wordt aandachtig gelezen, en soms stuurt iemand een persoonlijke reactie, maar dat is niet voor elk bericht mogelijk of opportuun. Met muzikale groet, Jan.

39 Responses to “We zijn alweer ‘vertrokken’ voor 2 producties !!!”


  1. 1 Joris 25 januari 2008 om 3:16 pm

    Ik ga voor Live, OMD en Sinead O’Connor…🙂

  2. 2 Bernard 25 januari 2008 om 4:35 pm

    Beste Jan,

    Fantastisch die blog van jou; is ongeduld de beste saus voor fans? Bravo voor de erkenning die je krijgt van Nile Rodgers; jhoud ons op de hoogte van het Jazz Festival van Montreux; een Symphonic Show op 14 juli is niet mijn ding maar wie weet, spreken we daar met met een paar fans af.

    Raden maar (maar beste fans: check even of de artiest og wel zing en vrij is) naar de komende artiesten!

    Het duo: OMD natuurlijk, Andy McCluskey (in de hoop en veronderstelling dat zijn echtgenote aan de beterhand is) en Paul Humphreys.

    De artieste: Sinead O Connor bijvoorbeeld, en om er meer schwoeng in te steken suggereer ik: Chaka Khan of Grace Jones, of zelfs Gloria Gaynor

    Amerikaanse groep: dit kan vanzelfsprekend alle kanten uit: ik gok vooralsnog op Live, Kool and the Gang, en Earth Wind & Fire (maar die komen dit jaar al naar Nederland).

    De combinatie OMD – O Connor – Live zou vanzelfsprekend fantastisch zijn, samen met de humor van Igudesman & Joo.

    En daar suggereer ik nog een Belgische artiest bij als Ozark Henry, Hooverphonic of Novastar.

    Ah, dromen kan mooi zijn!

  3. 3 Jerome 25 januari 2008 om 7:48 pm

    De aan de proms gerelateerde projecten met onder andere Nile Rodgers tonen nog maar eens welke reputatie de proms bij de artiesten overhoudt na hun bezoek. Dit moet toch voor de makers een riem onder het hart zijn om zo verder te doen. Ik vraag me wel af: is er ooit al eens een slechte commentaar van een artiest gekomen. Of is dat teveel van het goede uit de interne keuken?🙂.
    Dat wat de artiesten voor het najaar betreft. Jan is dit jaar erg karig met tips🙂.
    Een duo. Mijn gevoel zegt eveneens OMD maar de vraag is of Andy McCluskey nu al bevestigt om in het najaar op te treden gezien de situatie van zijn vrouw. Is dat niet wat vroeg? Andere mogelijke duo’s zie ik in Hall & Oates, Cock Robin, inderdaad Roxette (voelt Marie zich goed genoeg?), Robert Plant & Jimmy Page (of is dat te hoog gegrepen?),…
    Die vrouw lijkt mij inderdaad ook Sinead O’Connor gezien de onderhandelingen vorig jaar. Mocht dat niet het geval zijn denk ik aan: Gloria Gaynor, Mary J Blige,…
    Die Amerikaanse groep lijkt nog het moeilijkst: Chicago? Earth,wind & fire? de Counting crows? Sister Sledge? Het is momenteel nog erg in het duister tasten.

    groeten

    Jerome

  4. 4 Maurice 26 januari 2008 om 7:34 pm

    Duo : OMD ‘tuurlijk.

    Dame : Sinnead O’ Connor ofwel Andrea Corr (terug naar wat u eerder schreef, Jan).

    Amerikaanse groep : ik zal wat later gokken.

    Suggesties voor een ‘franstalige’ artiest voor Charleroi : Machiavel, Sttellla, Fatal Bazooka, Etienne Daho.

    14 juli : TV show of live show onder de Eiffel Toren ? Ofwel nog op de Place de la Concorde ?

  5. 5 Laurent 27 januari 2008 om 9:51 am

    Sinnead o’ Connor à 100%,elle n’a pas pu se libérer pour l’année 2007 et elle a laissé entendre qu’elle serait intéressée pour 2008.

    OMD,sans doute à Anvers pour faire “oublier” son désistement de dernière minute en 2007.Prompt rétablissement à l’épouse d’Andy.

    Pour Charleroi,je passe la barre très haute pour l’artiste francophone,Patricia Kass pour le premier choix,si financièrement,elle est trop cher,Nolwenn Leroy en second choix.

    Pour conclure,espérons Jan,que vous répondiez favorablement à l’appel du pied de JC Camus pour participer aux festivités du 14/07 en France!

  6. 6 Maurice 27 januari 2008 om 9:47 pm

    nog suggesties voor Charleroi :
    – Indochine
    – Jean-Louis Aubert
    – Axelle Red

  7. 7 gwen 27 januari 2008 om 11:58 pm

    ja we hebben al 1 naam voor 2008 notp dat is sinnead o connor die normaal vorige jaar de proms had moeten doen maar ze kon niet komen omdat ze al bezet was en ze wil graag praten over deze editie die in het naa jaar komt een goed vraag jerome denk je dat marie van roxette al sterk genoeg is notp te doen ? misshien wel of niet en omd hebben ook nog eens te goed zoal ik eerder zij maar ik vertaa dat hoor als je een artiest graag hoord enje hebt nog niet op notp gezien das normaal als je dat veel vraagt ik kan allen zeggen dat mensen van notp allen hun best doen voor zoveel artisten de hebben endat zeker zullen kijken voor een gaatje voor roxette en omd het moet wel ook passen voor hun ze mogen nixs te doen hebben stel je voor iemand is bezig met een opname van een cd en ze vragen voor notp te doen dat zal niet gaan he want die mensen zijn dan ook bezig met hun werk he juist he en notp kan moeilijk de artisten van hun werk houden eerst zien als het past voor die artiest wie weet welke artiesten nog zullen mee doen aan notp
    notp blijft zeer super muzikale groet
    Gwen

  8. 8 Robin 28 januari 2008 om 8:59 pm

    Wat mij leuk lijkt:
    Pearl Jam; Donna Summer en de Eurythmics.

    Lijkt mij zeer leuk, ook de Simple Minds zouden zeer welkom zijn!!!!!!

  9. 9 Jerome 30 januari 2008 om 4:57 pm

    in elk geval al één raadsel opgelost. Die Amerikaanse groep is zeker al niet Kool & the Gang. Zij hebben volgens hun website een privé-optreden op 25 oktober 2008.

  10. 10 Bernard 30 januari 2008 om 5:48 pm

    Hebt u programma gezien in Charleroi? Simple Minds, OMD, Alan Parsons,Galileo, …

    Schitterend zowaar en unieke opwarmer voor wie niet kan wachten tot in Antwerpen.

    Charleroi is een kleine zaal dan eht Sportpaleis, daarom ook wat gezelliger en een betere accoustiek. Er is een grote parking met gratis shuttle dienst. Charleroi is voor velen onbekend, maar hier kom je op alle vlakken op zeker terrein.

    Of ga naar Spanje.

  11. 11 Jerome 30 januari 2008 om 5:57 pm

    En zo weten we onmiddellijk het antwoord.OMD treedt weer op. Dus de kans dat OMD op de Night of the Proms 2008 staan is redelijk groot (om niet te zeggen zeker). Ik ben blij dat het blijkbaar opnieuw beter gaat met de echtgenote van Andy.
    Wat die Amerikaanse groep betreft: nog zo’n leuke naam zou Maroon 5 kunnen zijn. En dit als actuele noot in de programmatie.
    Eveneens leuk : ZZ Top of Van Halen.

  12. 12 Laurent(F) 30 januari 2008 om 9:47 pm

    NOTP Charleroi 2008

    Simple Minds
    OMD
    Alan Parsons
    Galiléo
    William Gunter

    FANTASTIQUE PROGRAMME!!QUELLE AFFICHE!!

    MERCI,MERCI Jan

  13. 13 Werner 31 januari 2008 om 4:09 pm

    Hey Jan,

    Heel tof dat we er dit jaar zo snel mee kunnen beginnen. In je blog schrijf je dat je graag onze reakties wil zien. Ik weet bijna zeker dat de artiesten niet degenen zijn die wij hier verwachten. Je “dit is te makkelijk” bij JJ Cale (en toch blijf ik hier op hopen:)) laat me vermoeden dat OMD en Sinead ook te makkelijk zijn. Ik doe dus geen gok. Enkel aan de amerikaanse band wil ik een gokje wagen: Hootie and the Blowfish. Werken in eigen beheer en zijn voor zover ik weet nog vrij. (Indien geen goei gok, misschien een leuke tip.)
    groetjes,

  14. 14 Steven (NL) 31 januari 2008 om 6:27 pm

    Ongetwijfeld OMD (Ze zijn in Charleroi ook weer van de partij), en voor de vrouwelijke artieste hoop ik op Alison Moyet, Kim Wilde of Annie Lennox, maar Sinead is wel waarschijnlijker gezien het feit dat ze afgelopen editie al bijna weas ingesprongen voor OMD.

    Ik hoop heel erg dat er dit jaat Bond-muziek zal klinken op de Proms!
    Igudesman & Joo hebben hierop in ieder geval al een act.

    Succes verder!

  15. 15 Maaike 11 februari 2008 om 6:47 pm

    Ik kijk iedere dag (hoezo nieuwsgierig??) of er al nieuws is😉. Ik hoop niet dat de positieve berichten over de bekendmaking van namen te snel zijn geschreven en dat het tóch niet zo makkelijk en snel bleek te gaan.

    Succes met alle voorbereidingen. Als het dit jaar al snel rond is meet de artiesten, kunnen jullie voor de verandering met wat minder stress naar de Belgische en Nederlandse edities toeleven!

  16. 16 hans 12 februari 2008 om 12:00 pm

    heb net een overschrijving gehad voo notp in antwerpen,en de eerste namen zijn Igudesman&Joo en Simple Minds

  17. 18 Bernard 12 februari 2008 om 4:12 pm

    Is Simple Minds dan het Britse duo dat we mochten verwachten? Dus niet OMD waarop heb gegokt?

    Tja, mogelijk was ik misleid door het prgra

  18. 19 Bernard 12 februari 2008 om 4:13 pm

    Is Simple Minds dan het Britse duo dat we mochten verwachten? Dus niet OMD waarop heb gegokt?

    Tja, mogelijk was ik misleid door het schitterende programma van Charleroi.

    Ik voel dat ik Zen even moet laten binnendringen om tot rust en inkeer te komen, en dan een nieuwe gok te wagen.

  19. 20 hans 12 februari 2008 om 4:28 pm

    idd,rare is wel,dat er nog niks van op de site staat.Maar ik citeer in de bijgevoegde brief die bij de overschrijving zatwe zijn blij vandaag al de eerstre namen voor NOTP 2008 bekend te kunnen maken.dit jaar bieden we u een stevige portie klassiek,filmmuziek,opo en rock met een flinke portie humor erbovenop.En Jim & Charlie hadden zelf te kennen gegeven hebben hun 30jarige bestaan te vieren op NOTP.We zien wel wat er nog gaat komen op de affiche é

  20. 21 Joris 12 februari 2008 om 4:46 pm

    De rest van de affiche zal behoorlijk indrukwekkend moeten zijn…

  21. 22 Steven (NL) 12 februari 2008 om 6:17 pm

    Op NOS TeleTekst staat het volgende:

    “30ste verjaardag Simple Minds op Proms
    De Simple Minds vieren hun dertigjarig bestaan op de Night of the Proms. De shows zijn van 19 t/m 22 november in Ahoy in Rotterdam. Jim Kerr en Charlie Burchill, de oprichters van de Schotse band Simple Minds, stonden in 1997 en 2002 ook al op de Night of the Proms.”

    Wat mij betreft met de nadruk op “ook al”…

  22. 23 Jerome 12 februari 2008 om 10:19 pm

    De kogel is door de kerk. De eerste twee namen zijn bekend. De naam Simple Minds verklaart waarom die boeking dit jaar zo vlot verlopen is. De groep kent de proms en speelt er graag. Dat betekent ook dat OMD hoogstwaarschijnlijk dit jaar niet op de proms speelt. tenzij ze een cadeautje willen aan de proms voor hun afzegging vorig jaar en een surprise guest rol op zich gaan nemen. Zou ook wel iets geven denk ik.
    Hopelijk zijn de volgende namen geen al geziene artiesten zodat de proms dit jaar geen retro-proms worden. Maar met sinead zal dat wel niet🙂.
    Overigens wil ik jullie ook nog feliciteren met de vernieuwde site. Vind ik meer geslaagd dan de vorige, een echt frisse look. Proficiat

    mvg

  23. 24 Jeroen 12 februari 2008 om 10:22 pm

    Igudesman & Joo zijn gewoon fantastisch!
    Ik was echt aan het gieren toen ik ze bekeek op Youtube.

    Uitstekende keuze Jan².

    Voor de rest hoop ik voor Antwerpen op een affiche zoals Charleroi dit voorjaar.

    Groeten
    Jeroen

  24. 25 Melissa 13 februari 2008 om 12:06 am

    Simple Minds once and once again. I can´t hear the Dont you one over and over again. Belfast child was very good but not again and again. Hopefully Simple Minds will not be the Top Act. If the proms don’t go forward, they go backwards.
    Igudesman & Joo will be very good. No doubt about it. Jan did a great job to contract I&J. Melissa

  25. 26 Timo 13 februari 2008 om 9:49 am

    En we zijn weer vertrokken!
    Wie vorig jaar mijn bijdrage heeft gelezen voor Het Laatste Nieuws en de NotP-website, herinnert zich misschien nog dat mijn eerste proms 6 jaar geleden was, in 2002, mét jawel: Simple Minds. Dit was tot hiertoe nog steeds mijn beste proms ooit en ik ben dus über-content dat ze er dit jaar terug bij zijn!
    Ook Igudesman & Joo zien er de moeite uit. Ik kijk uit naar de volgende namen. Sinead o’Connor zou inderdaad niet misstaan op de affiche, maar ik laat het toch maar weer op mij afkomen!

    Overigens, mijn welgemeende complimenten voor de mooie nieuwe website. Dit was echt nodig, want de drie vorige lay-outs waren wel wat ondermaats. En eindelijk terug een forum… Me Happy!

    Bon, nu eerst terug 50 tickets bestellen en dan terug zien die autocar vol te krijgen voor oktober. Maar dat zal wel niet zo’n probleem zijn…

    Keep on rollin’, Jan!

  26. 27 Laura 13 februari 2008 om 5:54 pm

    Maakte wel een sprongetje toen de mail binnenkwam met de nieuwe namen. Simple Minds, heb ze al een keer gezien op de Proms, maar whatever. Ik vind het super om ze weer te zien en er zijn een hoop gegadigden die dit jaar meewillen. Wij gaan in ieder geval genieten. En even een kleine notitie over die engelse dame, over de stap terug, is de notp niet een feestje dat vanaf het begin af aan altijd al een feestje geweest is van grote namen die ooit hoog in de charts hebben gestaan. Lijkt mij dat de Simple Minds daar toch bijhoren. En ook al zijn ze al 2x geweest, dat is toch al zeker 7 jaar geleden als het niet langer is. Nee, go for it Jan. Het is een goede start, groetjes Laura

  27. 28 Steven (NL) 13 februari 2008 om 6:19 pm

    Weer Simple Minds.

    (zucht)

    Ik was vroeger best fan van ze, maar de tweede keer vielen ze al bar tegen en dan nu een derde keer? Ik weet dat ze een graag geziene gast achter de schermen zijn, maar aan onze kant misschien een overkill? En als zij uit de enquete naar voren komen als meest gevraagd, voel ik mij als oude fan een minderheid worden waar blijkbaar geen rekening meer mee hoeft te worden gehouden: Artiesten op herhaling, weg te serieuze klassiek, meelallers erin…
    Uit mijn trouwe groepje heb ik de eerste afzegging voor dit jaar al binnen. ‘k Hoop dat de rest leuk wordt en ik de kaarten nog kan slijten.

    Als deze weg verder ingeslagen wordt, haak ik volgend jaar -helaas- af en zie ik het wel op TV…

  28. 29 Jerome 13 februari 2008 om 6:34 pm

    Herhaling hoeft geen herhaling te zijn. Van mij moet Simple Minds Belfast Child, Don’t you en alive and Kicking niet meebrengen, maar laat ze een compleet nieuwe set spelen met bijvoorbeeld Promised you a miracle, Sanctify Yourself of Waterfront en dan kunnen de proms opnieuw als vanouds rocken, dan ben ik zelfs bereid de herhalingsoefening in 2002 te vergeven, hoewel dat in de context van de late afzegging van Roxette toen ook te begrijpen was.
    De Proms kan dit jaar weer fantastisch zijn met nog twee ‘nieuwe’ namen die voor de eerste keer kennis maken met de proms. En vergeet niet dat volgend jaar die 25ste editie wacht.
    Trouwens Steven, de proms staat niet of valt niet met 1 artiest. 2002 was een fantastsiche editie met eveneens The Pointer Sisters (wat een ambiance), Foreigner en Michael McDonald (met het fantastische Sweet Freedom) en als klap op de vuurpijl David Garrett.
    Misschien kan Igudesman en Yoo die rol dit jaar overnemen. De filmpjes op you tube beloven in elk geval het beste

    mvg

  29. 30 Maaike 14 februari 2008 om 12:00 am

    Persoonlijk ben ik heel blij met de Simple Minds😉. Ik vind het altijd heel jammer als mensen afhaken omdat er een naam op het affiche staat waar ze niet achter kunnen staan. Ik ben ook niet altijd ‘blij’ geweest met bepaalde artiesten, smaken verschillen gelukkig nog. Voor mij, en velen met mij, gaat het nog altijd om het geheel en de sfeer. Het zou fantastisch zijn als je kon juichen bij iedere naam die bekend wordt gemaakt hahaha. Ik ben gewoon weer heel blij met de Jannen en van mij mogen de ‘oude, welbekende hits’ weer worden gespeeld hoor. Niet iedereen was er 7 jaar geleden al bij en mooie dingen mogen bést op herhaling!

  30. 31 Laura 14 februari 2008 om 5:46 pm

    Ben het er helemaal mee eens. Night of the Proms valt of staat niet met 1 artiest. Night of the Proms is ALTIJD leuk, wie er ook komen. En Steven, jij als vaste bezoeker, forumbezoeker zou dat toch ook moeten weten. Het is altijd een gezellig feestje. Groetjes

  31. 32 Jan 14 februari 2008 om 6:25 pm

    Simple Minds is niet echt mijn ding. In 2002 vond ik het tof om ze eens gezien te hebben, maar een tweede (voor sommigen zelfs derde) keer hoefde voor mij absoluut niet.

    Ik wacht dus vol spanning op de volgende namen…

  32. 33 Steven (NL) 15 februari 2008 om 2:37 pm

    Het klopt dat de andere namen nog meer dan de moeite waard kunnen worden. Maar als ik het alleen maar gezellig wil hebben kan ik ook naar het café of wat vrienden thuis uitnodigen (ik erger me altijd aan mensen om mij heen die zich inderdaad gedragen alsof ze tijdens de Proms in de kroeg staan te lallen en kletsen…) De Proms moet voor mij -en ik denk dat ik ook voor de rest van mijn reguliere Promsgezelschap spreek- ook kwalitatief aantrekkelijk blijven. En ik vind nou eenmaal persoonlijk dat de laatste jaren een dalende lijn laten zien. En dan heb ik het niet over de aankleding, projecties en andere toverlantaarns die worden aangerukt, maar over de inhoud. Jerome haalt 2002 aan; samen met 2003, Xuefei Yang, is dat het laatste jaar waarin er in NL een ‘gewone’ klassieke artiest te zien was (Foreigner en MacDonalds hadden wij toen overigens niet). Sindsdien hebben we gehad: bling bling panfluitpop, discopercussie, Italiaanse tenorenpop, zigeunervolksmuziek en nu dan een humoristische act. Allemaal óók erg leuk of zelfs mooi, maar ik mis een mooi pianoconcert zoals in Antwerpen vorig jaar gelukkig nog wel was, of zoiets tussendoor. Voor mij persoonlijk was juist dat, die afwisseling, een essentiëel onderdeel van de Proms. Maar het grote publiek gaat blijkbaar liever voor een kermis.

  33. 34 Chris 15 februari 2008 om 3:28 pm

    Hey Steven !

    U bent een trouwe “oude” fan van de Proms.
    Niet iedereen heeft Simple Minds al eerder op de Proms gezien.
    Ik zelf zou ze heel graag zien.
    En zelfs zijn ze al 2 keer naar de Proms gekomen, blijven ze toch een heel toffe groep die zijn plaats op het programma heeft.

    Het publiek in een recente enquete heeft zelfs gevraagd ze terug te programmeren. Ik kan dus de producenten hun keuze begrijpen.

    Maar inderdaad moet er ook een andere artiest, een “Proms-nieuweling” naast hen staan. En waarom niet inderdaad een “echte” klassieker als ‘guest’ (zoals Liebrecht b.v.)?

    En ik ga niet mee met u als u schrijft dat Tony Henry en Roby Lakatos niet ‘goede klassiekers’ waren. Die waren DE top-revelaties van de 2 laatste jaren, samen met Liebrecht die u niet hebt kunnen zien optreden in Nederland.

    Wat betreft Damiaan kan ik met u eens zijn. En Safri duo waren m.i. idd geen echte klassiekers maar wel toch supertoffe muzikanten die een plaats hadden op het podium van de Proms.

    Keep cool, Steven, en laat ons dit najaar samen Promsen in Nederland…

  34. 35 Chris 15 februari 2008 om 3:32 pm

    Beste Jan,

    Hebt u nu nieuws te vertellen over 1 of 2 van die producties waar jullie al voor vertrokken zijn ???

    Het maakt nu al 3 lange weken dat u daarover heeft geschreven…

  35. 36 Jerome 15 februari 2008 om 10:40 pm

    Ik ben deels akkoord Steven, maar ook deels niet akkoord. Er wordt inderdaad meer en meer afgeweken van het klassieke luik. Ware het niet van Liebrecht Van Beckevoort in Antwerpen, dan was het inderdaad maar een pover beestje qua klassiek.
    Aan de andere kant vind ik de klassieke artiesten die worden uitgenodigd wel degelijk klassiek. De proms heeft altijd platgetreden paden qua klassiek verlaten. In 1996 Guo Yue bijvoorbeeld met zijn bamboefluit. Of zelfs in de hele eerste edities met Toots Thielemans (mondharmonica), Thijs Van Leer (een echte dwarsfluitist kan je hem ook niet noemen). Of recenter in 1999 werd Natalie Choquette eveneens een sensatie ondanks de humor in haar act. Of in 2001 met Adiemus kan je ook niet echt klassiek noemen. Zelfs in 1998 met de klassieke Ole Edvard Antonsen. Ole speelde eigen gecomponeerd werk zonder echt klassieke inbreng. In dat opzicht zijn die klassieke artiesten niet veranderd.
    Helaas lees ik nu dat Fine Fleur geen deel meer uitmaakt van de Proms. dat vind ik wel een spijtige evolutie. Na hun fantastische inbreng bij de pop-nummers en de overbekende klassieke nummers is dat niet het lot dat ze verdienen. Zij zorgen voor sfeer. Laat de sfeer niet teniet gaan.

    groeten

    Jerome

  36. 37 Laura 16 februari 2008 om 10:09 am

    Ja, maar is het niet een kwestie van smaak. Ikzelf vond afgelopen jaar de line-up ook niet denderend en toch was het een leuk feestje (en Nee, ik sta niet lallend en kletsend in de arena) Ik bedoel te zeggen dat welke artiest er ook komt, ze maken er altijd wel iets bijzonders van. Daarom heb ik er altijd zo’n moeite mee dat mensen zo lopen te klagen als er iemand komt waar ze niet warm voor lopen. Uiteraard heeft iedereen wel een voorkeur en is het leuk om hele grote artiesten te zien, maar ik denk dat de verwachtingen gewoon erg hoog zijn bij het publiek. En zeg nou zelf, ze zingen hooguit 4 liedjes en dan is de beurt weer aan iemand anders. Het gaat om het geheel.

  37. 38 Maaike 16 februari 2008 om 11:32 am

    Ik denk dat het in deze tijd heel belangrijk is, om vooral voor een groot publiek te moeten kiezen. Het klassieke deel moet daarom wel ‘dichter bij ‘ de algemene muziekliefhebber liggen. Zie eens wat er met de Proms in de landen om ons heen gebeurt! Steven, dat het richting een ‘kermis’ gaat, lijkt me wat overdreven. De inhoud van het programma mag dan niet aansluiten met wat jij mooi vindt, maar er zijn zoveel meer mensen die er wél van genieten. Misschien zijn jouw verwachtingen wel te hoog? Als je de tegenwoordige hitparade’s bekijkt, zie je ook niet meer de kwaliteit van ‘vroeger’. Weinig blijvers.. veel eendagsvliegers. Voor ‘klinkende namen’ moet er vaak nog worden teruggegrepen naar de ‘goeie oude tijd’ en die ligt steeds verder bij ons vandaan. Helaas!

  38. 39 Bert 16 februari 2008 om 2:57 pm

    Tja, ook ik moet Steven uit Nederland bijtreden. Ik ben verre van overtuigd. In 2002 stonden ze al op het Promspodium en in 2006 op TW Classic. Maw ik heb het gevoel dat ik die band ondertussen wel al gezien heb. En eindeloos artiesten blijven uitnodigen die al gespeeld hebben, maakt dat het gerecht dat voorgeschoteld wordt op den duur begint te stinken van de recyclage…

    Ik heb ook mijn twijfels of Igudesman en Joo wel kunnen scoren in een megaconcertzaal als het Sportpaleis. Sommige acts (gimmicks) lijken me zo visueel dat het op den duur schermbeeldstaren wordt. Anderen lijken eerder te werken in kleinere zalen, vrees ik. Een echt goed concert zuigt je gewoon mee als publiek om mee te doen. M.a.w. al dat visueel gedoe zou overbodig moeten zijn, de muziek zou genoeg spanningsbogen en afwisseling moeten bieden in de setlist.

    Proms 2007 was voor mij de minste van de laatste 8 jaar die ik gezien heb wegens te weinig dansbaar en als het dansbaar was, was het té Amerikaans (Kid Creole) en dat pakt gewoon niet in ons continent. Al moet ik wel toegeven dat de cd sterk klinkt (maw de nummers vullen elkaar aan) zonder dat er een echte uitschieter op staat.

    Op mijn verlanglijstje voor 2008 blijven Hooverphonic, Zornik, The Corrs (Andrea Corr met haar tin whistle), Alanis Morisette en Annie Lennox. Maar ik zal weer naast de prijzen grijpen, vrees ik.


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

