Overwegend positieve reacties – zorgen in Spanje – geen Montreux – misschien Parijs

Vrienden,
Ik heb de eerste reeks reacties op de aankondiging van Simple Minds en Igusdesman & Joo met grote belangstelling gevolgd. Ik kan begrijpen dat sommige trouwe bezoekers niet meteen zitten te wachten op ‘alweer’ Jim & Charlie, maar bekijk het eens van onze kant :

1) Eind vorig jaar heeft Jim zélf contact opgenomen met de idee om het 30-jarig bestaan van Simple Minds (ook) te vieren op ‘Night of the Proms’, omdat ze écht plezier beleven aan hun optredens met ons orkest.   In de wetenschap dat ik – die niet echt als een fan door het leven ga – bij de 2 vorige passage altijd bijzonder onder de indruk ben geweest van het enorme charisma op het podium, en van de potentie en van de kracht van hun grote hits om de zaal tot kolken te brengen, is een dergelijke vraag flatterend, en tegelijk ook een uitdaging.
2) We beseffen ook dat we niet – net als in 2002 – wéér hetzelde repertoire mogen brengen, maar Simple Minds hebben genoeg hits om een compleet alternatief programma te brengen, alhoewel het niet evident zal zijn ‘Alive & Kicking’ of ‘Don’t You’ NIET te brengen, om maar te zwijgen van één van mijn persoonlijke al-time-favorites : ‘Belfast Child’.  Maar voor Charleroi staat in elk geval al ‘Sanctify Yourself’ geprogrammeerd, en wie weet voegen we daar nog een 2e ‘nieuw’ nummer aan toe !
3) Ook belangrijk is het feit dat we Simple Minds (en Igudesman & Joo) nù al, ruim 8 maand voor aanvang van de reeks, kunnen aankondigen.  Vorig jaar hadden we in augustus enkele Macy Gray en Roby Lakatos, en zijn we dus zeer laat, té laat met de rest van de billing naar buiten kunnen komen, omdat we eerder niemand naar onze goesting en budgetten vonden.  We weten maar al te goed dat de voornaamste, zoniet énige vraag die op ieders lippen brandt is : ‘en wie komt er dit jaar ?’.  Als je dan nu al een bekende naam kan aankondigen, dan is dat een goed begin.  We merken trouwens bij de bedrijven die hun klanten willen uitnodigen een zéér positieve reactie, met een grote vloed aan bestellingen voor het VIP-dorp, en dat heeft veel, zoniet alles te maken met de content die we nù al kunnen aankondigen.
4) Tenslotte wil het toeval dat we eind december, in het kader van een studie-opdracht van een van onze trouwe student/medewerkers (jazeker, ze bestaan nog !), een enquête hebben gehouden onder alle ticket-bestellers waarvan we een email-adres hebben, dus ook zij die er in 2007 niet bij waren.  En we hebben hen in de bevraging enkele voorstellen van programma-samenstelling voorgelegd.  En daaruit bleek dat de affiche waarvan Simple Minds deel uitmaakte de meest aantrekkelijke leek, en dat binnen die affiche ze de hoogste score haalden.  Dat geeft te denken !!!

Genoeg over Simple Minds, tenminste voorlopig toch …  Ik ben ook blij dat wie de moeite heeft genomen om even wat You-Tube filmpjes van Igudesman & Joo te bekijken nu al glimlacht bij het bedenken dat dit duo straks dolle fratsen zal kunnen uithalen in samenwerking et ons orkest, met Patrick De Smet, enz.  Ik ben er me van bewust dat we juiste keuzes zullen moeten maken, maar ga ze daarvoor bekijken, begin April in Italië, wanneer ze aldaar met een orkest optreden.De onderhandelingen met de vrouwelijke artieste enerzijds, en de Amerikaanse groep anderzijds, schieten intussen langzaam maar zeker op, maar het zoals met regeringsonderhandelingen : zolang er geen akkoord is  over alle punten en details, is er geen akkoord.  Ik heb er toch vertrouwen in dat we nog deze maand kunnen afronden, en in maart kunnen aankondigen.  Het gaat in beide gevallen over artiesten voor zowel Antwerpen als Nederland, waarbij de vrouw iets populairder is bij ons, en de Amerikanen dan weer meer fans hebben in Nederland.

De voorbereidingen voor Charleroi en Spanje draaien op volle toeren, en met name in Spanje loopt het niet allemaal even vlot : de lokale organisator krijgt z’n financiering/sponsoring voor de show in Madrid niet rond, en wil het concert van 24 april eventueel elders doen plaatsvinden.  Spanje is groot genoeg, maar we moeten op 25 april wél in Valencia kunnen optreden, en de volgend dag in de stierenvechtersarena van Benidorm !  Volgende dinsdag reis ik naar Alicante om de locaties in Valencia en Benidorm te bekijken, en dat weet ik wellicht ook meer omtrent Madrid.

Ik had begin deze maand Nile Rodgers en Claude Nobs in NY moeten ontmoeten, om te praten over onze medewerking aan misschien wel 3 concerten op het Montreux Jazz Festival in juli, maar de afspraak is 2 dagen voor vertrek afgezegd : bij het (laattijdig) bestuderen van de budgetten (die ik al weken eerder had gestuurd) bleek het toch geen haalbare kaart te zijn.  Ik ben evenwel toch naar NY gereisd, want er stond ook nog een andere muzikale ontmoeting op het programma, die de critici die nu al klagen over het wegkwijnende rol van Fine Fleur tot nadenken en hopelijk vreugde zal stemmen.  Ik heb bij enkele bekenden al eens een ballonnetje opgelaten over deze artistieke inbreng, en dat werd steevast begroet met ‘leuk – goed idee -wow –  iets om naar uit te kijken – tof’ enz.

Tenslotte zit er misschien toch een prestigeproject aan te komen in juli : Jean-Claude Camus heeft immers laten weten dat hij vooruitgang boekt aan z’n project voor concert ter viering van ‘le 14 Juillet’ in Parijs, en waarbij ons orkest een belangrijke rol kan spelen.  Z’n mail van deze voormiddag luidt :” Les choses avancent … je reviens vers toi sous une semaine” .

Voilà, jullie weten weer wat er speelt in m’n hoofd en op kantoor …

Met muzikale groet,
Jan    

16 Responses to “Overwegend positieve reacties – zorgen in Spanje – geen Montreux – misschien Parijs”


  1. 1 Laurent 16 februari 2008 om 7:33 pm

    Je croise les doigts pour le 14 juillet en France.En tous les cas,l’espoir renait!!

    Es ce que ça serait à Paris au Champs de Mars?

  2. 2 Phi-ke 17 februari 2008 om 12:57 pm

    Beste Jan,

    Staan de resultaten van de studentenquete eigenlijk ergens online?
    Ook ik heb de enquete ingevuld, en het zou wel leuk zijn even mijn mening te kunnen vergelijken met de algemene mening…

    Greetz,

    Phi-ke

  3. 3 Yvonne 17 februari 2008 om 1:54 pm

    Beste mensen

    Ik kom al heel wat jaren bij de Proms in de Ahoy in Rotterdam
    en ik vind het geweldig dat Simple minds weer komen.
    Het maakt voor mij niet zoveel uit wie er komt, ik heb het altijd naar mijn zin. Ik hou van heel veel soorten muziek, en vind het leuk om muziek te horen waar je normaal nooit naar zou luisteren.
    Ik ga altijd een paar keer per jaar, en ben ook in Antwerpen en Parijs bij de Proms geweest…

    Eigenlijk vind ik het koor Fine Fleur het mooist, ik vind het geweldig wat zij doen, het lijkt me ook geweldig om met zo iets groots mee te mogen doen.

    heel veel succes!

  4. 4 Jerome 18 februari 2008 om 4:18 pm

    Spijtig van het project in Montreux, het zou anders nog maar eens het succes van het concept bewezen hebben. Laat ons hopen dat Nicolas Sarkozy op 14 juli wel een fan kan worden in Parijs.
    Wat de Simple Minds betreft. Je zegt het net zelf dat de groep voldoende hits heeft om die drie grote hits niet allemaal te laten spelen. Het zijn inderdaad grote hits maar die hebben ze nog. Of misschien passen ze wel in een medley. Maar laat ons opnieuw versteld staan van de Simple Minds. Ik vrees dat dit echter niet zal lukken met die drie hits, wel met nieuwe bewerkingen van nog niet eerder gehoord materiaal.
    En dan de gokjes die we na elke blog-tekst van Jan kunnen wagen. Een Amerikaanse groep die meer fans heeft in Nederland dan in België. Dan gaat mijn oog richting volgende drie: Earth, wind & fire (geeft in maart concerten in Nederland maar niet in België), Van Halen (met twee van oorsprong Nederlandse leden, zijnde de Van Halen broertjes) en Counting Crows (zeker heel populair na hun hit met Blof, Holiday in Spain).
    Wat de vrouwelijke artieste betreft. die vind ik niet zo makkelijk. Is Sinead zo populair in België, populairder dan in Nederland? Als ik alles samenleg kom ik uit bij één artieste. Een superartieste die alles plat speelt in België en ook al wel een redelijke aanhang heeft in Nederland maar daar nog wat aan de weg timmert:…
    Belle Perez🙂🙂🙂
    Laat ons hopen dat in maart inderdaad echt die voorbereiding kan starten. En je hebt me in elk geval al enorm nieuwsgierig gemaakt naar die nieuwe uitdaging voor Fine Fleur. Ook al weet ik in de verste verte nog niks, ik kijk er in elk geval naar uit.

    mvg

  5. 5 Chris 18 februari 2008 om 5:49 pm

    Hey Jerome,

    Belle Perez ??? Is ze echt een top-act voor de Proms ?
    Ik heb ze vorig jaar bij My First Night zien zingen en ik vond haar wel een beetje licht voor de Proms. Misschien als lokaal-act ofwel “guest star” mag ze komen optreden maar zeker niet als topper.

    Ivm Simple Minds nu, stem ik voor 1 “oud” nummer aangevuld door een aantal nieuwe. En mijn voorkeur zou “Don’t you (forget about me)” zijn. Zeker niet “Belfast Child”. Sorry Jan ! 😉 Dit nummer is wel mooi maar ik hoor Simple Minds nog liever in meer dynamische hits… Daarom voor mij liever ook geen “Mandela Day” (zelfde reden).
    Maar waarom niet b.v. “Up On The Catwalk”, “Speed Your Love To Me”, “Someone Somewhere In Summertime”, “Promised You a Miracle”, “All the Things she Said”…? En, ja zeker “Sanctify yourself” !

    En ten slotte, is het idd goed nieuws voor Fine Fleur, Jan wat u schrijft… maar ik vermoed dat dit zeker enkel voor najaar 2008 geldt. Hoe is het met hun deelname in Charleroi en/of Spanje ? Stemmen de problemen met sponsoring tegen hen ? En zouden ze ook in Parijs mee kunnen doen ?

  6. 6 Hans 18 februari 2008 om 9:01 pm

    @ Jan
    ik heb al enkele keren de duitstalige notp fanpage bekeken(http://www.notp-fanpage.de/index.html),en mss zou het een schitterend idee zijn om zoiets ook in de nederlandstalige,franse taal te maken,want er zijn altijd mensen die zoiets graag hebben,maar de duitse taal niet goed onder de knie hebben,Mss een idee voor Jan,om het eens te bekijken.

  7. 7 gwen 18 februari 2008 om 9:14 pm

    Blij dat de simple minds er terug bij zijn maar this al de 3 keer
    ik vraag me af wie er nog komt voor mij is het ook al gelikk ik vind de proms al altijd zeer goed de simple minds waren er bij in 1997 2002 toen ze roxette heeft vervangen en nu omdat ze gewoon mooie liedjes hebben bij ene mens is drie al te veel bij andre al gelijk
    Muzikale grtjs
    all the best iedreen
    Gwen

  8. 8 Steven (NL) 18 februari 2008 om 11:13 pm

    Ik ben benieuwd of het programmavoorstel uit de enquete z’n hoogste score heeft gehaald vanwege de Simple Minds, of vanwege de aard van de programmering? Ik kan het me niet meer helemaal herinneren, maar ik geloof dat ook ik deze variant de meeste punten heb gegeven, omdat het soort programma mij het beste aansprak, niet per se de Simple minds zelf.
    Enfin, ik hoop dat de Simple Minds een beetje door het programmam heen worden geprogrammeerd, maar gezien het feit dat ze hun jublieum komen vier zullen ze wel de top billing krijgen, m.a.w. het grote finale blok vormen.
    Igudesman en Joo lijken me erg grappig. Had ze eerder al eens op You Tube gezien en ik denk weldegelijk dat ze in een Sportpaleis zullen aanslaan.
    Jerome laat daar een geloofwaardig staaltje van deductie zien over de volgende artiestennamen. Ben benieuwd wat daarvan uit gaat komen!
    En Hans heeft daar een leuke suggestie over de fan site. Heb zelf een paar keer met de initiatiefnemer, een ‘naamgenoot’, ervan gemaild, een vlijtige jongen. Op zich voldoet dit blog van Jan ook al als een soort van fancommunity, maar ’t zou inderdaad wel leuk zijn.

  9. 9 Jerome 19 februari 2008 om 9:04 am

    Chris,

    nee hoor, ik denk niet dat Belle Perez op de affiche staat van de proms, tenzij ze haar gaan vragen als local act. Mijn redenering wasq vooral als grap bedoeld. Wat die vrouwelijke artieste betreft heb ik echt geen idee over wie het zou kunnen gaan. Alleen Sinead O’Connor schiet mij te binnen omwille van de onderhandelingen vorig jaar. Maar verder heb ik geen enkel idee.

  10. 10 Sofie 19 februari 2008 om 10:42 am

    Dag Jan

    Mooi, veelbelovend programma voor dit jaar! Weer iets om naar uit te kijken. Wat Fine Fleur betreft, wat ben je eigenlijk van plan. Zonder het koor zou het maar jammer zijn; ik herinner me de positieve commentaren op één nog; “never change a winning team”. Ik herinner me nog Mad World met TFF, de Barok Medley en de “Night of the Proms, cantamus cum gaudio” van dit jaar… hopelijk mag het koor dit nog vele jaren blijven doen. Muzikale groeten, Sofie.

  11. 11 Katrien 22 februari 2008 om 2:47 pm

    Hey Jan,

    Ook ik kijk uit naar het najaar met het veelbelovende voorlopige programma!
    Maar ook ik maak me idd zorgen over de rol van Fine Fleur.
    Als je ziet dat ze al niet geprogrammeerd staan in Charleroi en Spanje is natuurlijk de angst voor het najaar niet ver weg hé!
    Want wie kunnen er beter dan zij “Music” En “Land of hope and glory” begeleiden.
    Om dan nog maar te zwijgen van de prachtige klassieke stukken die ze brengen en de posongs die ze voorteffelijk begeleiden met zang én dans! Je moet het maar doen hé , met zo’n enthousiasme!
    Hopelijk is mijn angst ongegrond!
    Maar verder, jullie zijn super goed bezig hoor, ik kijk er naar uit.

    Groetjes,

    Katrien

  12. 12 Regina 23 februari 2008 om 10:44 am

    Hallo Jan,

    Ik ben zeer benieuwd naar de Simple Minds/NOTP uitvoering van Sanctify Yourself…..en nog 1 extra “nieuw” nummer?
    Dus dit jaar ga ik wat vaker naar NOTP 18😉 en 19 april in Charleroi.In november nog Arnhem en Rotterdam.
    Maar,pffffff valt niet mee om dan zitplaatsen(Arnhem,Charleroi) te hebben.
    dat is voor mij persoonlijk een klein minpuntje.:-o
    Door de jaren heen heb ik het altijd naar m’n zin gehad bij de NOTP,altijd feest!!
    Ik kijk al uit naar april.
    Qua keuze artiesten:Ach….ik laat me graag verrassen!:-D

    Vriendelijke groet,
    Regina

  13. 13 Jan 23 februari 2008 om 2:39 pm

    Ik heb een heel andere vraag voor Jan:

    Ik heb gelezen dat zo’n 50% van alle Duitsers alles wat met Nokia te maken heeft boycot, o.w.v. de heisa rond de sluiting van de Nokia-fabriek in Bochum.

    Is dat geen gigantisch probleem voor de Nokia Night of the Proms? Of denkt u dat de soep niet zo heet zal gegeten worden als ze wordt opgediend?

    Groeten

  14. 14 Bernard 18 maart 2008 om 8:47 am

    Voor wie het nog niet zag op het Franse deel van de webstek, toch geen onbelangrijk nieuws: Il Novecento, Fine Fleur, de ritmesectie en de technische ploeg zullen op 14 juli op een gigantisch podium onder de Eiffeltoren de Franse nationale feestdag opluisteren met een concert à la NOTP met Franse artiesten.

    Op een geljkaardig concert vorig jaar waren er 500 000 toeschouwers!

    Een pluim op de hoed van de organisatoren en de medewerkers dat zij, les petits belges, de Franse nationale feestdag mogen opluisteren. Op zo’n exportproduct mogen we fier zijn!

  15. 15 Maurice 18 maart 2008 om 5:01 pm

    En op 29 maart komt ook NOTP Frankrijk 2007 op TV (op RTL TVI om 22u40).
    Meer info daarover op http://www.notp.com/Charleroi

  16. 16 Jo Onraet 19 maart 2008 om 9:53 pm

    Dag Jan,

    Ik ben een zeer stevige Simple Minds fan en vind het dus schitterend dat mijn lievelingsgroep voor een 3de keer langskomt.

    Extra nummers? Ze hebben er zeker genoeg, maar er is er eentje dat er echt bovenuit springt: “New Gold Dream”. Op hun concerten is dit steeds één van de absolute toppers.

    Ze hebben meerdere versies; de meest recente heeft een zware, meeslepende beat en zal m.i. ook een jonger publiek zeker aanspreken. Doen!

    “Sanctify Youself” is leuk, maar beluister eens hun dubbele best-of; er staan er nog veel leukere op hoor. Denk daarbij aan “Waterfront”, “Someone Somewhere in Summertime” of “Stand By Love”. Als je wil kan je zelfs één van hun instrumentale nummers spelen (bvb. Theme for Great Cities).
    Opgepast! “New Gold Dream” staat er om een onbegrijpelijke reden niet op die dubbele best-of.


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,822 hits

