3e Popartiest voor A’pen – fantastisch concert gezien !

Vrienden muziekliefhebbers,

ik heb genoten van het raad-spelletje wat na m’n vorige post is ontstaan, en ik kijk alvast uit naar het volgende, want volgende week kunnen we alweer een internationale pop-act aankondigen voor Antwerpen !  Het gaat om een Amerikaanse groep, die enkele jaren geleden op eigen kracht het Sportpaleis plat speelde.

Het loopt dus – in tegenstelling tot vorig jaar – uiterst vlot met de boekingen van de artiesten, en dat is een hele opluchting.  Bij de vorige editie waren we nog in September aan het boeken, en toen moesten we ook nog eens halsoverkop een vervanging vinden, maar nu loopt het als een trein : februari was nog niet helemaal voorbij (toegegeven, het is een schrikkeljaar, anders was het 1 maart geweest), maar de bevestiging kwam afgelopen vrijdag dus binnen.  Samengevat hebben we dus Simple Minds, Sinead O’Connor, Igudesman & Joo, een amerikaanse band, én uiteraard de vaste waarden Il Novecento, Robert Groslot en John Miles.  Dat ziet er al heel goed uit voor A’pen, niet ??

Afgelopen zaterdag heb ik ontzettend genoten van het avondvullend concert (het eerste van de 3 geplande) van Soulsister.  Lang geleden dat ik zo een geweldig concert heb aanschouwd, en ik ben een verwende muziekconsument, die niet zo snel meer in vervoering geraakt.  Maar deze keer was het prijs, en ik kan jullie alleen maar aanraden indien mogelijk komende vrijdag of zaterdag (7 & 8 maart) naar het Sportpaleis te komen om een avond fijne muziek door topmuzikanten van eigen bodem mee te maken.  Ik ben ook apetrots dat we hiermee op de vorige Night of the Proms een stukje mee aan mogen bouwen hebben !

Tot volgende week !

Jan  

32 Responses to “3e Popartiest voor A’pen – fantastisch concert gezien !”


  1. 1 Bernard 4 maart 2008 om 7:13 am

    Sportpaleis, enkele jaren geleden; ik weet het niet van Live, het sluit m.i. Chicago uit; waren de Eagles niet in het Vorst Nationaal ipv het Sportpaleis? Fleetwood Mac herinner ik mij niet in Antwerpen, … Even nadenken …

    Verdraaid Jan, het energieprobleem lost zich op met jou als je iedereen zo op hete kolen laat zitten!

  2. 2 Jerome 4 maart 2008 om 9:30 am

    Ja Bernard, ook ik zit met een probleem wat mijn gokjes betreft. bij mijn weten zijn Van Halen niet langsgeweest langs Belgische podia de laatste jaren, net zomin als Earth, wind & fire. De enige waarvan ik twijfel zijn de counting Crows. Daar ben ik niet zeker van of die enkele jaren geleden in het sportpaleis hebben gestaan. Nu vind ik het weer jammer dat je de voorbije kalenders niet kunt oproepen op de site van het sportpaleis🙂.

    mvg

  3. 3 Gert 4 maart 2008 om 10:05 am

    Jan,

    Op één van de vorige berichten was er al de vraag wat met het koor.

    Ook deze keer schrijf je letterlijk in je bericht:”…én uiteraard de vaste waarden Il Novecento, Robert Groslot en John Miles…”

    Mogen we hieruit besluiten dat er geen koor zal zijn of ben je dit in alle drukte in het sportpaleis vergeten?

    Laat je iets weten?

  4. 4 Robin 4 maart 2008 om 10:07 am

    Jan had het over een vrouw die in België populairder was en een band die populairder was in Nederland.
    Live is in 2001 1x in het sportpaleis geweest en toen 3x in Ahoy.
    Ook andere jaren een keer in België en meerdere data in Nederland.
    Dus Live is in Nederland populairder dan in België.
    Zij hebben ook na 07/19/2008 geen tour data meer staan.
    Ik hoop het!!!!!

  5. 5 James 4 maart 2008 om 11:12 am

    Beste mededenkers,

    Ik heb een sterk voorgevoel dat het LIVE gaat zijn.

    Beste Jan

    Hoe zit dat nu met FINE FLEUR ??????????

    Ik siteer Jan: “Samengevat hebben we dus Simple Minds, Sinead O’Connor, Igudesman & Joo, een amerikaanse band, én uiteraard de vaste waarden Il Novecento, Robert Groslot en John Miles. Dat ziet er al heel goed uit voor A’pen, niet ??”

    Dit programma aangevuld met LIVE en FINE FLEUR. Dan zou het er fantastisch goed uitzien !!

    mvg

  6. 6 Hans 4 maart 2008 om 11:26 am

    Hello

    Ivm of Fine Fleur er bij gaat zijn heb ik dan maar Jan Vereecke gecontacteerd,en ik kreeg dit bericht.

    Bedankt voor je mail en voor je opmerkzaamheid !

    Het is nog geen uitgemaakte zaak dat Fine Fleur er dit jaar bij zal zijn in Antwerpen en Nederland.

    Maar jouw mening over hun afwezigheid is in elk geval wél genoteerd !

    Met muzikale groet,

    Jan Vereecke

  7. 7 Maurice 4 maart 2008 om 12:51 pm

    Hans,

    La réponse que Jan t’as envoyée ne fait que confirmer les inquiétudes de tout le monde : la participation de Fine Fleur aux shows d’Anvers et Rotterdam n’est pas encore une certitude.

    Je n’ai qu’une question dans ce cas : pourquoi ?

    S’ils devaient être absents, bien des habitués seraient très décus.

    Non obstant les différences évidentes avec “The last night of the Proms” en Angleterre, je ne crois pas que pour ce spectacle, ils oseraient ne fut-ce qu’envisager de se passer de leur choeur.

    Dans les 2 cas, le choeur fait partie du concept artistique bien plus que du décor. Sans lui, il manquerait quelque chose. Il est indispensable…

    Jan, n’enlevez pas la mayonnaise de nos frites !

  8. 8 Jorg 4 maart 2008 om 2:13 pm

    Live in Antwerpen zou mooi zijn, maar met de kaartjes al besteld voor Rotterdam zou Live in Rotterdam helemaal geweldig zijn. Bestaat er een kans dat deze Amerikaanse band (vooruit dan.. ik laat even in het midden welke dit is) er ook in Rotterdam bij is? Zeker omdat deze in NL populairder zou zijn dan in België…

    Ik ben enorm benieuwd (en vooralsnog: zeer tevreden!)
    Groet,
    Jorg

  9. 9 Maurice 4 maart 2008 om 3:31 pm

    Gelezen op Wikipedia :

    “Alors que Live reste modérement populaire aux États-Unis, le groupe a gagné un franc succès à l’étranger, particulièrement en Europe (selon Ed Kowalczyk: “Les Pays-Bas sont le centre de l’univers de Live”), en Australie et en Nouvelle-Zélande.”

    Dat zou dus idd wel Live kunnen zijn…

  10. 10 Hans 4 maart 2008 om 5:09 pm

    REM mss,die stonden rond Februari 2005 naar verluid in het sportpaleis

  11. 11 Maurice 4 maart 2008 om 5:22 pm

    Idd Hans, op 7 februari heel precies.

    Ze hebben net een nieuw CD opgenomen… Waarom niet dus ?
    Maar ze komen al naar Wechter dit jaar…

  12. 12 Laurent (F) 4 maart 2008 om 5:42 pm

    Maurice,je suis tout à fais d’accord avec toi.

    Autant je comprends que pour des raisons financières Fine Fleur ne fasse pas partie des concerts de Charleroi et Valence,autant je me pose cette question:Pourquoi se passer de Fine Fleur à Anvers et Rotterdam?Si toutefois,ça devait arriver,ça serait une énorme déception.
    J’amène avec moi une personne différente à Charleroi et à Anvers,il m’est difficile de leur expliqué l’absence de Fine Fleur après leur avoir présenté le concept avec dvd à l’appui.

    Je l’ai déjà dis,NOTP sans Fine Fleur ne sera plus tout à fait NOTP.

    Jan à votre de retour de Paris,il faudra nous expliquer ce que vous envisagez quand à la participation de Fine Fleur cet automne à Anvers et Rotterdam.

  13. 13 Bernard 4 maart 2008 om 6:35 pm

    Live? Ok. De onderzoekers in deze blog maken een goede kans met hun gok.

    Fine Fleur: bedenk wat Jan heeft geschreven in zijn blog van 16 februari: “Ik ben evenwel toch naar NY gereisd, want er stond ook nog een andere muzikale ontmoeting op het programma, die de critici die nu al klagen over het wegkwijnende rol van Fine Fleur tot nadenken en hopelijk vreugde zal stemmen. Ik heb bij enkele bekenden al eens een ballonnetje opgelaten over deze artistieke inbreng, en dat werd steevast begroet met ‘leuk – goed idee -wow – iets om naar uit te kijken – tof’ enz.”.

    Ik weet niet wat ervan te denken.

  14. 14 Lauwers Peter 4 maart 2008 om 7:36 pm

    Voor mij liever REM of de Counting Crows dan Live.
    Ja Jan, je maakt ons nieuwsgierig. Nu Sinead komt, ga ik al zeker mijn kaartjes kopen.

    Tot in november,

    Peter

  15. 15 Timo 4 maart 2008 om 10:44 pm

    Live, REM,… ’t is mij allemaal goed.
    En toch wil ‘k ooit nog OMD en Roxette op de proms zien…

  16. 16 Sofie 5 maart 2008 om 3:56 pm

    Leuk programma, leuke vooruitzichten, maar inderdaad, Fine Fleur… ik begin toch wel wat te wanhopen. Het zou goed zijn als hier wat duidelijkheid over kwam… het koor werkt echt wel het geheel af, vind ik en versterkt heel het boeltje… tenslotte zijn ze een vaste waarde en hebben er toch al veel mensen de vraag gesteld wat er zou gebeuren… laat ons hopen dat die ongerustheid voor niets geweest is….

  17. 17 Steven (NL) 6 maart 2008 om 1:27 am

    Gezien het plotse snelle overstag gaan van het boeken voor beide landen (zoals Jan liever wilde) naar 1 (voorkeur v/d band), vermoed ik dat er voor NL misschien al een optie op de band voor volgend jaar is genomen, waarmee Jan dan alsnog vrede heeft kunnen hebben?

  18. 18 Gert 6 maart 2008 om 10:13 am

    @Timo:

    OMD zou nog kunnen maar Roxette is een uitgemaakte zaak.
    Jan Vereecke heeft vorig jaar duidelijk laten blijken in deze blog dat deze groep geen tours meer doet omwille van de ziekte die de zangeres heeft gehad.

    Live of REM, het maakt mij weinig uit… ik zal er wel van genieten.

    Groeten

    Gert

  19. 19 Werner 6 maart 2008 om 11:30 am

    Jan,

    Na alle hints kom ik maar op één naam uit: Live !
    Was trouwens een zeer goed concert in het Sportpaleis.
    Indien dit de affiche volledig maakt, heb je een zeer goed programma dit jaar.

    Hootie and de blowfish voor een andere keer misschien ?

    Oh ja, indien je JJC wil contakteren, heb vorige week Mike Kappus nog op de mail gehad. Stuur je de gegevens wel persoonlijk door indien je wil. Laat maar iets weten. Je hebt mijn mail adres.

    groetjes,

    W

  20. 20 Werner 6 maart 2008 om 11:34 am

    Jan,

    “Special guests” dit jaat in ANR of niet ?

    W

  21. 21 Jessica 6 maart 2008 om 2:23 pm

    Het koor maakt de proms compleet !
    Wat een teleurstelling dit allemaal te moeten lezen.
    Vorige jaar had het koor ook al geen groot aandeel meer.
    De ambiance die zij steeds brengen met de ‘wave’ in te zetten vóór het concert viel toen ook weg. Zelfs een deftig koor-nummer ontbrak. Zonder koor zal er helemaal geen kippevel moment meer zijn.😦 Laten we toch hopen op een goede afloop !

  22. 22 Hans 6 maart 2008 om 4:03 pm

    idd Jessica,indien ze het koor weglaten,zou het slechtste zijn wat ze kunen doen,ik vond het ook al minder toen Patje na de pauze vorig jaar niet aan zet kwam met la gazza ladra,hij zet meteen de toon in de show na de pauze zodat het publiek er weer goesting in heeft,wat het koor betreft dat is een goede motor voor notp,en een traditie,en breek je met tradities,is een slechte zaak,stel je voor,een notp zonder koor,ik mag er niet aan denken

  23. 23 Sofie 8 maart 2008 om 1:53 pm

    Leuk, Hans en Jessica, dat jullie er ook zo over denken, samen met nog een heleboel anderen. Echt waar, Jan, dat koor zou ik laten zoals het was…

  24. 24 Erik 8 maart 2008 om 3:10 pm

    Volgens mij zitten hier véél koorleden te posten!
    Logisch dat ze voor eigen zaak spreken natuurlijk…

    Ik weet niet hoe het zit met het koor op de Proms, maar afgaande op wat op deze blog staat begrijp ik de commotie niet. Er zullen wellicht wel insiders meer weten, en dan deze blog gebruiken om meer te weten te komen?

    Ik vond het koor de afgelopen jaren altijd wel goed, bij bepaalde nummers maakt dat het concert af. Of ze onmisbaar zijn weet ik niet, volgens mij is niemand onmisbaar. Maar het zou toch even wennen zijn als het effectief zonder koor zou zijn dit jaar. Ik zou zeggen wacht nog even met panikeren, de (nabije) toekomst zal het wel uitwijzen…

  25. 25 Bernard 8 maart 2008 om 3:21 pm

    Ik was aanwezig op de persvoorstelling van de drie shows in Charleroi. Een deel van de informatie die ik vernam, geldt ook voor Antwerpen.

    Simple Minds brengt meer dan de drie tradionele nummers die al kennen van 2002; mogelijks is er ook een meldey; ik noteerde een 5-tal titels.

    OMD in Antwerpen? Daar kan nu nog niet over worden gesproken. Nu is de toestand van de echtgenote van Andy veel beter; ze heeft hem het huis uit gestuurd om te gaan optreden (vermoedelijk is hij te zorgzaam – een voorbeeldige man). Maar hoe het in het najaar zal zijn, is natuurljk koffiedik kijken.

    Fine Fleur is er inderdaad niet bij omwille van de financiële redenen die hun oorzaak hebben in Spanje (volgens de website zijn er trouwens maar 2 concerten, in Valencia en Benidorm; Spanje moet nog van de grond komen; maar dat komt wel; ze begrijpen het concept). Voor Antwerpen is nog niets beslist maar er wordt inderdaad gedacht aan een ander concept; meer info heb ik niet.

    Tot daar de info.

    De laatste jaren zijn er heel wat wijzigingen gekomen aan het programma; in feite is de show sedert 1985 voortdurend geëvolueerd. Vele wijzigingen zijn nu vanzelfsprekend geworden: vb. in de eerste shows was het popgedeelte maar bijkomstig terwijl de popartiesten voor velen nu decisief zijn om te beslissen kaarten te kopen of niet. De Jannen waren gevoelig voor de reacties van vorig jaar houden er zeker rekening mee. Maar wie alleen goed doet en geen fouten maakt, is een Ubermensch en die bestaat m.i. niet.

    Ik wil de organisatoren geen vrijgeleide geven om Fine Fleur weg te houden uit de show; maar, Jan, zie het grote aantal reacties en de harnekkigheid van de vragen daarover: als je iets wilt doen, moet het wel verschrikkelijk goed zijn opdat wij als fans bereid zouden zijn Fine Fleur voor dit jaar te vergeten. Ik aanvaard te worden verrast, maar dan alleen in positieve zin.

    Ondertussen ben ik enthousiast om naar Charleroi te gaan kijken/luisteren met Il Novecento, Simple Minds, OMD, Alan Parsons, Galileo en John Miles. Er waren woensdag nog een 2000 plaatsen beschikbaar; de Spiroudome is een kleine zaal, gezellig en met goede accoustiek. Ik wil er zeker ook luisteren hoe John Miles klinkt zonder Fine Fleur, of en hoe er samenzang is, en hoe onze drie sirenes op het podium dit alles kunnen opvangen.

  26. 26 Jolien 10 maart 2008 om 8:42 pm

    Ik zou ook eventjes graag mijn mening hieraan toevoegen.

    Ik zou het jammer vinden als Fine Fleur er niet bij zou zijn, want ze zijn echt goed! Ik hoor ze echt wel graag zingen.
    Tzou echt wel de max zijn als Fine Fleur het rijtje kan aanvullen!

  27. 27 cb 10 maart 2008 om 8:50 pm

    Ik zou het heel jammer vinden moest Fine Fleur geen deel meer uitmaken van de Proms. Het zijn wel grote namen die telkens op het podium staan maar het is toch ook leuk om te zien en vooral om te horen dat er nog zoveel talent is bij ons. We zouden blij moeten zijn en die mensen ook een kans geven. Iedereen die deel uitmaakt van Fine Fleur doet dit met hart en ziel. Waarom moet je die mensen hun passie afnemen en zohe Night of the Proms onthoofden. Ik zou zeggen aan de organisatoren denk nog maar eens goed na vooraleer jullie zulke beslissingen nemen. Ik ben er zeker van dat jullie er spijt zullen van krijgen.

    Eenj jaarlijkse fan

  28. 28 notpboy 11 maart 2008 om 5:11 pm

    we zouden een petitie moeten starten om Fine Fleur erbij te krijgen op notp.

  29. 29 Thomas 11 maart 2008 om 8:33 pm

    Ik vind het erg na al die jaren mooi werk – Fine Fleur is bijna een meubelstuk van de Proms geworden om het zo te zeggen- dat Jan van plan is die mensen te vervangen. ZIJ HOREN BIJ DE PROMS. Als trouwe Proms fan vind ik dat het koor hier zeker deel van uit moet maken.
    Live, Sinnéad O’Connor en de Simple Minds zullen nog beter tot hun recht komen als je het eens niet op de normale manier brengt – anders kan ik zowel de cd gaan kopen. Stop dat koor daar verdorie in zoals je met Mad World hebt gedaan en hou je dan maar vast voor de positieve reacties.

    Er zal hoedanook een hele vlaag kritiek, ongenoegen en boosheid op de organistatie afkomen als ze dit doen. Als je Fine Fleur wegdoet kun je zowel Groslot als Il Novecento wegdoen en de cd opleggen met een playbackende artiest. Fine Fleur HOORT bij de Proms. Zonder hen, geen Proms.

    Jan, graag voor eens en voor altijd DUIDELIJKHEID!

    Een trouwe jaarlijkse Proms fan die graag dit jaar zou terugkomen!

  30. 30 Stefaan 11 maart 2008 om 8:40 pm

    Ik kan ook alleen maar mijn ongenoegen uitdrukken… het mogen dan nog schitterende namen zijn dit jaar, zonder Fine Fleur is de lijst niet af. Ik denk dat jullie ervan zouden schrikken hoeveel dit koor de show afwerkt voor het publiek. Geen enkele groep/artiest treedt op met koor en daarom zijn de Proms ook zo speciaal. Stel dat je dit jaar “Annie, I’m not your daddy” van K. Creole & the Coconuts zonder koor had gebracht, alsook Macy Gray, de intro enzoverder, dan zou het geen zo’n mooi effect gehad hebben. Ik zag op de filmpjes dat Kid Creole dan ook laauend enthousiast was over het koor en het orkest. Dit is een concept dat je niet mag wijzigen, Jan… echt waar. Ik vertelde het onlangs op mijn werk, aan vrienden, familie, en die zeiden allemaal dat indien het koor vervangen zou worden door wie/wat dan ook dat het NOOIT meer hetzelfde zou zijn. Fine Fleur zijn de Proms. Punt uit. Je zult voor heel wat opschudding zorgen bij het publiek als je het zo doet… Denk voor één keer niet aan geld maar aan KWALITEIT! Ik smeek je… het zal de fout van je leven zijn…

  31. 31 Peter B. 11 maart 2008 om 8:41 pm

    Ik merk ook dat dit voor heel wat opschudding zou zorgen… ik zou trouwens graag LIVE eens zien met het koor…

  32. 32 Sofie 30 maart 2008 om 5:49 pm

    gisteren gekeken naar de Proms uitzending van Frankrijk vorig jaar op RTL, met Tears for Fears, Lara Fabian, Christophe Willem,… was een toffe show!


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

