De Spiroudome stond op z’n kop !!!

Muziekvrienden,

Gisteren, vrijdag, was een hoogdag voor de NotP-familie, met een zéér geslaagd concert, ook naar ‘Antwerpse’ normen. Donderdag hadden we al een goed gesmaakte show kunnen doen voor een volle zaal Waalse vennoten van Cera en genodigden van Belgacom, en met de (traditionele) bijsturing van de running order werd de show van gisteren een knaller ! Alle artiesten hadden hun meer dan verdiende deel in het succes : William Dunker genoot zichtbaar, nu de stress afgegooid kon worden, Galileo verbaasde alle toehoorders, de orchestrale Simple Minds suite kreeg, alhoewel onaangekondigd gebracht, ook meermaals applaus bij de herkenning van enkele hit-thema’s uit het Simple Minds repertoire, John Miles kreeg voor zowel Music als voor z’n soulvolle interpretatie van ‘Have I Told You Lately’ een spontane staande ovatie, OMD bracht de zaal tot een kookpunt in minder dan 11 minuten, Alan Parsons en zijn formidabele zanger PJ Olsson zorgden voor prachtige muziek (Silence and I is één van mijn favoriete nummers !!), en Jim en Charlie zouden wellicht ook zonder stem en gitaar de zaal tot een delirium kunnen brengen. Ook hulde aan de getrouwen Patrick De Smet en Carl, die alijd kwaliteit brengen.

Dit doet het beste verhopen voor de toekomst in Charleroi en bij uitbreiding Wallonië, én voor het najaar, wanneer Simple Minds opnieuw te gast zijn ! En hopelijk zullen ook OMD één van de volgende jaren de gemoederen komen beroeren : Andy weet dat we hen voor dit najaar niet (meer) kunnen boeken, want op het moment dat we daarmee bezig waren kon hij nog niet toezeggen, maar hij solliciteerde terecht naar een plaatsje in 2009 ! Ik hoop ook dat de zeldzame sceptici die vrezen dat SImple Minds nog maar eens dezelfde set als in 1997 & 2002 zullen brengen via deze en andere wegen zullen te weten komen dat zij (en wij) nog wel wat meer pijlen op onze boog hebben🙂

Ik ben benieuwd naar volgende week, met onze shows in Spanje, en ben optimistischer dan ooit voor het najaar !

Jan

Bekijk hier de foto’s van het concert.

11 Responses to “De Spiroudome stond op z’n kop !!!”


  1. 1 Bernard 19 april 2008 om 5:39 pm

    Ik kan ervan meegetuigen dat het publiek zeer enthousiast was in Charleroi, en terecht.

    Zoals ik in het formum heb gepost, was de uitwerking van de show verschillend als in Antwerpen; elke artiest bracht zijn nummers gezamenlijk in één blok: OMD voor de pauze, Alan Parsons erna, en Simple Minds op het einde. Daartussen genoten we enkele mooie echt klassieke werken, en ook van Galileo (remarkabele zanger) en William Dunker.

    Voor mij was dit concert de bevestiging dat de Jannen en hun team de verzoeken/kritieken van de vele fans hebben begrepen en doordacht daarmee zijn omgesprongen.

    Simple Minds leverde een puike prestatie met twee nieuwe nummers en nieuwe orchestrale versies; 2008 wordt niet zoals 2002 of 1998. De ‘Simple Minds Suite’ werd zeer geapprecieerd.

    Bravo voor de arrangeurs die ook ‘Enola Gay’ van OMD hebben omgetoverd naar een dapend ritme.

    De muziek van Alan Parsons was uitstekend,; zijn stem iets minder en gelukkig had hij daarvoor steun voorzien.

    Zeer geslaagde avond, en het beste is dat ik vanavond nog eens ga!

  2. 2 Bernard 20 april 2008 om 9:52 am

    En ik kan alleen maar bevestigen dat het concert op zaterdagavond bij het publiek evenveel enthousiasme heeft losgewerkt als de dag ervoor. Heel terecht trouwens.

  3. 3 Thierry 20 april 2008 om 11:41 am

    Goed om te horen, maar weet niet iedereen er een probleem mee heeft (ik denk zelfs het merendeel niet) dat de Simple Minds terug dezelfde nummers zouden brengen dan in 2002… NOOTP draait om de greatest hits van de artiesten… dus persoonlijk hoop ik dat hun greatest hits (ook) op het programma staan.

  4. 4 Laurent (F) 20 april 2008 om 6:52 pm

    Nous voici de retour en France (Blandine et Christine)m’accompagnaient,c’était leur premier concert NOTP.

    Que dire de de ce que j’ai vécu ce samedi 19/04/08,c’était tout simplement EXTRAORDINAIRE,une ambiance de folie dans le Spiroudôme.

    Jan,si la programmation est de cette qualité au cours des prochaines années à Charleroi,je promets un bel avenir aux NOTP dans cette ville!!

    Continuez ainsi,c’était magnifique….

    Merci pour tout!

  5. 5 Jeroen 21 april 2008 om 5:45 pm

    De show in Charleroi stak zeer goed ineen. Het programma viel zeer in de smaak van het publiek.
    De kwaliteit van de artiesten was hoogstaand, maar toch heb ik enkele grote hits gemist (bv Electricity van OMD, 81 82 83 84 van de Simple Minds, Don’t Answer Me van Alan Parsons…). Ook Fine Fleur werd gemist, waardoor de uitnodiging om mee te zingen bij “Land of Hope and Glory” niet overkwam. Het bleef zeer stil in de zaal. Gelukkig konden de Simple Minds deze valse noot daarna rechtzetten met “Don’t you”.

    Maar laten we eerlijk blijven: dit was volgens mij het beste programma dat onze Waalse vrienden ooit hebben gehad, en het was zoals Jan terecht zegt meer dan concurrentieel met de Antwerpse lineup.

    PS Ik vind het zeer spijtig dat er nu nog maar 3 concerten zijn in Antwerpen met staand middenplein. Eveneens zijn deze shows verplaatst naar achter toe.
    Vergeet de sfeervolle studentenroots niet, en de mensen die deze tijd ontgroeid zijn maar nog altijd trouw naar de proms komen en snakken naar deze sfeer! De sfeer van een staand middenplein is nog altijd niet te vergelijken met die van een zittend…

  6. 6 Lore 22 april 2008 om 12:54 pm

    Ik ben nog altijd een beetje aan het bekomen van dit weekendje in Charleroi! We hebben twee prachtige avonden gehad, maar wat mij betreft stak zaterdagavond er qua ambiance toch met kop en schouders bovenuit!
    Wij waren voornamelijk naar Charleroi afgezakt om Simple Minds aan het werk te zien, en zij hebben de verwachtingen meer dan ingelost: Belfast Child en All The Things She Said zijn niet onmiddellijk mijn favoriete nummers, maar de NOTP versie tilt hen duidelijk naar een hoger niveau. Ook het inzetten van hun set met Sanctify Yourself vond ik een heel goede keuze (zeker iets om te behouden voor Antwerpen!).
    En de Simple Minds Suite: gewoon brilliant!

    Verder kan ik (opnieuw) niet veel toevoegen aan wat Bernard reeds gezegd heeft, behalve misschien dit: boek nu maar al OMD voor 2009! Die hebben me gewoon van mijn sokken geblazen, Andy McCluskey is een fantastische entertainer en het zou fantastisch zijn om hen nog eens te zien.

    Wat mij betreft, is het uitkijken naar de optredens in Antwerpen & Rotterdam!
    Groetjes,
    Lore

  7. 7 Joris 22 april 2008 om 3:24 pm

    Ook ik kan Bernard en de anderen bijtreden. Het was een fantastische avond, maar als ik even heel kritisch mag zijn:
    – Jim Kerr zong in Belfast Child toch wel behoorlijk vals :s
    – Land of Hope and Glory was pijnlijk zonder koor. Ook bij het einde van Music miste ik het koor, waardoor ik de apotheose (en dus het kippenvel) een beetje miste.

    Maar voor de rest: Wauw!! Doe zo verder!!

    P.S.: OMD in 2009!!!!

  8. 8 Steven (NL) 22 april 2008 om 5:10 pm

    O, o… De verwachtingen zijn nu natuurlijk wel erg hoog gespannen voor het najaar.😉
    Proficiat en waardering voor jullie van harte gegunde succes in Charleroi! ‘k Begin steeds meer spijt te krijgen dat ik er niet bij was.

  9. 9 Lore 22 april 2008 om 6:05 pm

    Mmm Joris, wij hebben dan toch precies een verschillende Jim Kerr gehoord😉.

    http://uk.youtube.com/watch?v=WaSbkGWKefc

    Eerlijk gezegd vreesde ik een beetje voor zijn stem (aangezien het hun eerste optreden was in meer dan een jaar), maar ik vond dat ze enorm goed klonk, vooral dan tijdens Sanctify. Ik heb hem zelden dat nummer zo goed horen brengen…

  10. 10 Jerome 25 april 2008 om 7:42 pm

    Jan is hoopvol voor de proms in het najaar. Nu met Spanje voor de deur hoop ik dat de veroveringstocht in Europa gewoon verder gaat want (en nu ben ik echt wel egoïstisch): meer succes in Europa betekent nog grotere namen in Antwerpen🙂.
    Heb zopas de Best Of van Sinead O’Connor beluistert en heb daarop een pareltje gehoord die zeker op de proms hoort. De proms laten de laatste jaren meer en meer crossover horen van Pop, klassiek en filmmuziek. Wel op die Best Of staat een versie van ‘Don’t cry for me Argentina’ van Sinead O’Connor die me nog steeds kippenvel geeft als ik dit hier aan het typen ben. De versie is nog ingetogener dan Madonna’s versie maar toch zo pakkend. Een Popartieste die een filmsong en musicalsong brengt van Andrew Lloyd Webber, wat wil de proms nog meer. ik duim vanaf nu dat deze parel naast Troy, Nothing compares to you en Mandinka op het podium wordt gebracht eind dit jaar. Wat wil een mens nog meer dan uitkijken naar die nieuwe serie van de Proms? Wensen dat het al oktober was misschien🙂

  11. 11 Maurice 29 april 2008 om 11:59 am

    Meer foto’s op :


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

