Het kan nu een heel mooie zomer worden …

Vrienden, ik ben het bloggen heus niet verleerd, maar wil ook het liefst iets schrijven als het écht kan en de moeite is. Veel nodeloze vraagtekens achterlaten heeft niet veel zin, vind ik. Dus bij deze antwoord ik graag op de vele vragen en veronderstellingen van de afgelopen maanden en weken …

1) Midge Ure vervangt John Miles – op 8 mei kreeg ik een telefoontje van John : ‘I’m afraid I have some bad news’, en mijn spontane wedervraag was ‘Did Tina make the call ?’ Inderdaad, tot wanhoop van John’s manager, de zeer minzame Cliff Cooper, wordt John gewoon rechtstreeks bij hem thuis gebeld, door de manager van Tina, of door Tina zelve. John kan daar trouwens een erg grappige imitatie van doen. Hij vertelde de vorige keer (in 2000) dat je niet ‘neen’ kunt zeggen als zij zegt : ‘ik wil je mee op tour’. Ik heb meteen met John afgesproken dat we dit nieuws stil zouden houden tot ik gepaste vervanging zou vinden. Enkele dagen later kreeg ik alweer een telefoontje, deze keer van Laurie Wisefield, sinds 1996 onze vaste gitarist: ook hij was gevraagd om mee op tour te gaan, maar hij was nog niet zeker dat hij wel kon/wou/zou meegaan. Meteen heb ik met Dirk Hohmeyer bekeken welke artiesten in aanmerking zouden komen om de positie van John over te nemen. Indien ook Laurie weg zou vallen, dan vergrootte het probleem, maar maakte dat ook de keuze voor oplossingen gemakkelijker. Immers, we konden dan of een toetsenist met een solo-repertoire zoeken, of een gitarist met solo repertoire. Zo’n zoektocht is altijd leerrijk, en ook de ‘NO’ levert soms iets op. Zo ben ik toch in een ernstige discussie geraakt met het management van Bruce Hornsby (‘Just The Way It Is’), en nadien met de manager van John Hiatt (zelfde management als Michael McDonald), en dat zijn namen die nu nog wat dichter in ons bereik liggen dan vroeger – de interesse leek oprecht, en dus kunnen we beide heren in de nabije toekomst hopelijk een keertje verwelkomen. Als snel bleek dat de oplossing in Duitsland gemakkelijk te vinden was in de persoon van Dennis DeYoung, voormalig zanger en toetsenist van Styx. Ik ken(de) van Styx enkel het nummer ‘Babe’, maar in Duistland hebben ze toch hun eigen smaak, en daar heeft Styx nog wel wat meer hits gehad. Dennis bleek, nadat hij de nodige info had ontvangen, bereid om voor het eerste sinds erg lang ook andere muzikanten te begeleiden (op toetsen), en zelf enkele Styx-hits (die hij trouwens grotendeels ook geschreven heeft) te zingen. Voor Antwerpen bleef ik zoeken, tot ik van Laurie ook de bevestiging dat hij er niet zou bijzijn kon afdwingen, zodat ik ook gitaristen kom bevragen. Terwijl Midge Ure één concert moest ‘afzeggen’, had ik ook een goed contact met Nik Kershaw, maar uiteindelijk bleek Midge de beste keuze : hij heeft in 2005 in Duitland een grote indruk gemaakt met ‘Vienna’, dat ook redelijk wat epische karakteristieken heeft, en heeft ook veel ervaring als band-leader van de tijd van The Princes Trust, Live Aid, Band Aid en Live8. Weinig mensen weten dat hij ook mede-componist is van ‘Do They Know It’s Christmas’ – een grote mijnheer, die Midge …

2) de billing in Duitsland – na de voorspoed waarmee de billing van Antwerpen en Nederland was verlopen, zaten we met Duitsland ook op een goed spoor : Bryan Ferry had ons al bij zijn vorige passages in België (Sportpaleis met de reunie van Roxy Music, Elisabethzaal met recente concerten) persoonlijk laten weten dat hij goede herinneringen overhield aan zijn optredens van 1995, en dat hij het met plezier zou overdoen. De contacten met z’n management liepen zeer voorspoedig. Ondertussen hadden Dirk en ikzelf een indrukwekkend live-concert van 10CC gezien in London, en leek dat ook een ‘done deal’ (10CC hadden vorig jaar trouwens bijna in A’pen gestaan ter vervanging van OMD, toen ineens bleek dat de agent dacht dat ik informeerde naar de beschikbaarheid in 2008, terwijl ik uiteraard naar een vervanging voor 2007 op zoek was). Tenslotte had ik mijn contacten met TFF opgerakeld, en bleken ze, op voorwaarde dat 10CC én Bryan Ferry zouden toezeggen, bereid ook mee in Duitsland te toeren. Alles ok, tot ineens de manager van Bryan met spijt laat weten dat ze ‘het toch niet kunnen doen’, want Bryan heeft problemen met de stem, en had een optreden in Polen tot 2 keer moeten onderbreken. Advies van 2 onafhankelijke dokters dwong Bryan af te zien van deelname aan onze shows in November/December. Terug naar af, want meteen stond de afspraak met TFF ook op losse schroeven. Als de nood het hoogst is, is de redding nabij, en deze redding was (zoals vaker in het verleden) Leon van Mojo, die snel een reactie kreeg van de agent waarbij we eerder al Seal boekten voor R’dam. Hij dacht dat Robin Gibb er wel oren naar zou kunnen hebben. En wat vorig jaar niet lukte voor A’pen (bij een andere agent) lukt nu, na een maand geduld oefenen, wél : gelukkig zagen ook Roland en Curt dit zitten, en konden we de billing voor Duitsland aankondigen.

3) DVD3 is in de maak – een heleboel toezeggingen zijn al binnen, waaronder een duet tussen Paul Michiels en I Muvrini, een track van Paul Carrack, Lara Fabian (Charleroi & Frankrijk), Huey Lewis (2003), Steve Harley (1991), Kid Creole en z’n verrukkelijke Coconuts, Simple Minds, Roger Hodgson, Tears For Fears, Mike Oldfield, Foreigner en Status Quo. Tegen september zou hij klaar moeten zijn, en dan is onze online shop op ebay ook klaar, en kunnen we onze archieven eens gaan uitverkopen🙂

4) de vragen van Jerome & C° – ja, er komen opnieuw verrassingsgasten in Antwerpen, en wie ik nu al geboekt heb sluit perfect aan bij de internationale artiesten die aangekondigd zijn – frisse, jonge artiesten die hun eigen muziek schrijven en zingen. In Nederland hebben we nog geen locale artiest geboekt : wel al enkele visjes uitgegooid, maar nog niets beetgehad, ik maak me hierover geen zorgen. En wat mijn eventuele prospectieplannen voor deze zomer betreft : ik probeer één welbepaalde dag van Rock Werchter mee te pikken, want ik ben in contact met het management van een artieste die daar mee het mooie weer zal maken, en zeker niet zou misstaan op een volgende editie.

5) omtrent Parijs – ik besef dat onze achterban in Frankrijk een beetje ontgoocheld is over wie daar gaat optreden, maar gelieve te noteren dat het hier niet om een ‘Night of the Proms’-concert gaat. We verlenen wél onze know-how op muzikaal en technisch gebied door met ons orkest, het koor, onze band, onze arrangeurs én onze geluidstechnici een groots concert aan de voet van de Eifeltoren te verzorgen, en daarbij dus een rits jonge Franse artiesten te begeleiden. Meestal brengen ze hun eigen grootste hit, en ook een cover van een wat ouder maar meestel heel bekend Frans nummer (zoals ‘Ella, elle l’a’ van France Gall, enz.). Het belooft trouwens wél een leuk concert te worden (ze verwachten honderdduizenden mensen, en het is live te bekijken op France 2), waarbij alle teksten op reuzenschermen worden getoond, om zo iedereen aan te zetten tot meezingen. Een kruising tussen ‘Swingpaleis’ en ‘Night of the Proms’ als het ware … Ik ben benieuwd.

Voilà, jullie zijn weer een beetje mee : ik probeer hier voortaan weer wat vaker iets achter te laten.

Zonnige groeten,

Jan

9 Responses to “Het kan nu een heel mooie zomer worden …”


  1. 1 Bernard 24 juni 2008 om 5:44 pm

    Bedankt voor de info, Jan; het was het wachten waard.

    Komen er nog bijkomende concerten in Antwerpen met staand middenplein?

  2. 2 Steven (NL) 25 juni 2008 om 11:39 am

    Wow, wat een uitvoerige blog, erg leuk… dat houdt de verwachtingen voor de komende jaren wel weer hoog, dat begrijp je zeker wel. Wedden dat Jan al weer in zijn vuistje zit te lachen over naar welke artieste van Rock Werchter wij denken dat hij gaat kijken..! ;-))
    ‘Kan niet wachten op de webshop. Zul je zien dat ik dan net op vakantie ben en de bijzondere uitverkoopjes uit de donkere krochten van het sportpaleis aan mijn neus voorbij gaan… ach ja.

  3. 3 jerome 25 juni 2008 om 1:06 pm

    Het doet deugd nog eens zo’n uitgebreid verslag te lezen. Het was het wachten meer dan waard.
    Ondertussen ben ik ervan overtuigd dat de proms zeker nog 20 jaar meegaan als ik zo lees welke artiesten ons nog te wachten staan. En wie weet kunnen John Miles en Laurie Wisefield Tina Turner overtuigen om haar comeback af te sluiten op de Night of the Proms 2009. Rijst er dan wel één groot probleem: er zijn avonden tekort in oktober, november en december. Misschien moeten de proms dan in juli beginnen🙂.
    Duitsland heeft ook dit jaar weer een heel mooi programma. Hopelijk krijgen we in Antwerpen ook Robin Gibb en 10cc eens in de toekomst. En ook net in de krant vandaag. Robin Gibb kondigt bijna een comeback van de Bee Gees aan. Misschien bevalt de proms in december zo dat de beide overlevende Bee Gees volgend jaar in Antwerpen te zien zijn. Zo heb je al bijna een fantastische programma voor de 25ste editie volgend jaar vind je niet?🙂. Wie weet is de stem van Bryan Ferry dan ook hersteld?
    Die prospectiedag op Werchter, zou dat 5 juli kunnen zijn?🙂
    Die dvd is in elk geval al goed nieuws. Minder goed nieuws is de uitverkoop in september. Begin september ben ik net twee weken in verlof en ver weg van hier zonder ebay. Laat ons hopen dat die verkoop toch wat vertraging heeft en slecht in oktober van start gaat😉.
    Inderdaad jammer van Parijs, maar als de programmatie bij iemand anders ligt dan heb je in elk geval weinig invloed op de artiesten. Maar wat de programmatie van de proms in Antwerpen zelf betreft: doe zo verder.

    mvg

    Jerome

  4. 4 Steven (NL) 10 juli 2008 om 1:06 am

    Hallo Jan,

    Voor mij blijft er nog één grote vraag over voor dit jaar:
    Van John Miles is verkondigd dat hij door Midge Ure (en Dennis DeYoung) wordt vervangen. Maar Midge Ure, zo lezen we, gaat de gitaarpartijen van de Electric Band op zich nemen, die normaal gesproken door Laurie Wisefield, die ook met Tina mee op tournee gaat, worden gespeeld… Wie gaat dan de toetsen bespelen?

    En wie speelt dit jaar, na de geruisloze wisseling van vorig jaar, op de bass? (toch twee vragen!)

    Prettige zomer iedereen!

  5. 5 Jerome 10 juli 2008 om 10:16 am

    Misschien mogen we nog een extra artiest verwachten die dan de toetsen zal bespelen. Ik heb het één en het ander opgezocht en mogelijke artiesten zouden dan kunnen zijn: Eric Carmen, Steve Walsh (van Kansas), Steve Winwood en (één van mijn all time favorites) Randy Newman.
    Maar ik denk dat de organisatoren wel nog een andere oplossing zullen hebben🙂.

    mvg

    Jerome

  6. 6 Jan Vereecke 10 juli 2008 om 10:26 am

    Heren Jerome en Steven,
    In Antwerpen en Nederland zal Geert Keysers de toetsen bespelen, zoals hij dat ook al vele malen heeft gedaan tijdens de Franse tv-shows, en tijdens My First Night van vorig jaar, en bijvoorbeeld ook aanstaande weekend, in Parijs.
    Geert schrijft trouwens ook wel eens wat arrangementen voor onze producties.
    Rogier van Wegberg blijft onze bassist !
    Met muzikale groet,
    Jan

  7. 7 Jerome 10 juli 2008 om 10:34 am

    Op de bas kunnen ze trouwens John Waite zetten (The Babys), dan is de Electric Band een all star band dit jaar. Want geef toe Trevor Murrell is een ster op zichzelf die trouwens al vele jaren deel uitmaakt van de Electric Band. (Nog een geluk dat hij niet is meegevraagd op tour met Tina Turner.

  8. 8 hans 12 juli 2008 om 10:25 am

    Net dit gelezen op Laurie’s website:Laurie will be playing in Tina Turners band for her “ONE MORE TIME” tour 2008-2009.

  9. 9 Werner 16 juli 2008 om 12:32 pm

    Jan,

    Bedankt voor de info.
    Alles vrij snel op zijn pootjes dit jaar.
    Je weet dat je me een enorm plezier doet met Midge Ure.
    Had hem reeds gevraagd voor hij in Duitsland mee speelde op de NOTP. Eén verzoekje nog. Kan je hem overtuigen ook “if I was…” te laten spelen.

    Tot hoors.


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

