2e week van September – interessant !!

Muziekvrienden,

de afgelopen week zullen we ons herinneren wegens de persconferentie, én de langverwachte ontmoeting met Sinéad in Brussel, deze middag …

Afgelopen donderdag, op 11 september (net als 7 jaar geleden), hebben we jaarlijkse persconferentie gehouden.  Het was lang geleden dat we dat zonder muzikale gasten hebben moeten doen, maar Igudesman & Joo konden er echt niet bij zijn.  Dus heb ik met Bart en Manu een presentatie in elkaar gestoken, waarvan een belangrijk deel gewijd was aan de illustratie van het tot stand komen van de huidige affiche : ik heb stukjes emails laten zien van mijn correspondentie met de agenten van Simple Minds, Live & Sinead, en dat werd klaarblijkelijk op prijs gesteld.  Daarnaast hadden we ook telkens wat recente live beelden van de artiesten, en 2 fragmenten van de DVD van Igudesman & Joo, waarvan trouwens veel uittreksels te vinden zijn op YouTube.  Het publiek kon een spontane lach niet onderdrukken, dus ook hun humor zal werken, en dat geeft vertrouwen.  De persconferentie was opgevat als een talkshow tussen Carl en mezelf, en heeft zowat 1 uur en 15 min. geduurd, tot mijn eigen grote verbazing.  Met collega Bart heb ik afgesproken dat we delen van de presentatie vanaf nu beetje bij beetje online zullen zetten, inclusief de stukjes mail die ook de pers heeft mogen inkijken🙂

We hebben het ook gehad over de catwalks, en over Katchiri Feys (foto), de ballerina, die op muziek van Katchaturian zal dansen, een première voor ons.  Meer hierover later.

Deze middag heb ik, samen met arrangeur Franck en lichtontwerper Geert, een ontmoeting gehad met Sinéad en haar vast tourmanager Paddy in Brussel.  Daar trad ze gisteren en vanavond op een evenement in het Ter Kamerenbos op.  In het verleden heeft ook Roger Hodgson daaraan meegewerkt.  Het was een goede, en zelfs plezante babbel, waarbij we de toonaarden en de details van haar nummers (o.a. Troy en Nothing Compares) besproken hebben.  Ook gaat Paddy ons een grafisch beeld bezorgen, dat in Polen is gebruikt bij een tv-show, en dat wij ook op onze led-schermen gaan kunnen gebruiken.

Ik heb nu van alle artiesten die komen optreden een goed beeld : grappig genoeg heb ik met de verrassingsgasten in Antwerpen tot nu toe het minste contact gehad🙂

Volgende week repeteren we voor de show ‘Stars of Europe’ van aanstaande vrijdag, rechtstreeks op tv te zien : aan die show, met ons orkest en band en geluidsequipe, werken enkele NotP-vrienden mee : Sharleen Spiteri van Texas, Chic (met Nile Rodgers en z’n 2 zangeressen), Garou (reeds vele maken te gast op Franse tv-shows), OMD, maar ook met Kate Ryan, Starsailor, Robin, Adamo en Helmut Lotti …

En gisteren heeft Sharleen dus op Proms in the Park van de BBC opgetreden, gebruik makend van o.a. de arrangementen die Franck voor haar optreden in Antwerpen van 2 jaar terug heeft geschreven : je kan haar, maar ook David Garrett nog enkele dagen beluisteren via http://www.bbc.co.uk/proms/2008/promsinthepark/london.shtml

Tot volgende week voor de beloofd update !

Jan

18 Responses to “2e week van September – interessant !!”


  1. 1 Bernard 15 september 2008 om 8:05 am

    Zoals met zoveel zaken beseffen we niet altijd dat in ons land zoveekl kwaliteit zit. Pas als je met vakantie bent in het buitenland bijvoorbeeld, komt dat besef.

    Een van die kwaliteiten die we altijd als ‘gewoon’ bevinden, zijn de uitstekende arrangementen bijde NOTP

  2. 2 Bernard 15 september 2008 om 8:13 am

    Zoals met zoveel zaken beseffen we niet altijd dat in ons land zoveekl kwaliteit zit. Pas als je met vakantie bent in het buitenland bijvoorbeeld, komt dat besef.

    Een van die kwaliteiten die we altijd als ‘gewoon’ bevinden, zijn de uitstekende arrangementen bij de NOTP; als je dat combineert met een uitstekend orkest, zit je top!

    Nog een voorbeeld hoe goed we het hebben: hebben jullie de kostprijs van de tickets gezien voor het ‘Proms in the Park Concert’ in Hyde Park? 25,00 GBP of meer dan 30 euro; vergelijk dat maar met de plaatsen in Antwerpen.

    ‘Stars of Europe’ a.s. vrijdag aan het Atomium in Brussel met Il Novecento en de goede line-up, is volledig gratis: ik zal er zijn en hopelijk staan alle NOTP fans er trouwens ook.

    Tiens, zou Kate Ryan verrassingsgast worden?

  3. 3 Jerome 24 september 2008 om 6:48 pm

    Het gaat té goed met de proms🙂. Vorige week vrienden op bezoek gehad die het toch wel zagen zitten om naar de proms te trekken gezien het magnifieke programma, maar ze hadden geen zin om er alleen op uit te trekken. Dus mij met veel tegenzin (ook die van mijn echtgenote) aangeboden om een tweede keer naar de proms te trekken dit jaar🙂. Het probleem was echter dat we enkel in het weekend allen vrij konden maken, maar daar zijn helemaal geen tickets meer voor te vinden. Nu begin ik het toch maar weer jammer te vinden dat er geen optreden op zondag om 19u op de rooster staat. Dus geen proms voor de vrienden.
    Intussen verheug ik me al weer enorm op mijn promspassage. Zopas nog eens mijn cd van de editie 2007 opgelegd en ik begin al te mijmeren over die spectaculaire opening met het gospel koor.
    Bovendien krijg ik al kippenvel van de ingebeelde nieuwe versie van waterfront van Simple Minds (en staat ook promised you a miracle op het programma gezien de tv-trailer?).
    Live ken ik niet zo goed, maar als ze toelaten dat het orkest zich uitleeft, kan het alleen maar goed zijn.
    En Sinead O’Connor. Eerlijk gezegd ben ik wat bang. Ze heeft zo een breekbare stem. Hopelijk komt die over op de proms. Het is Macy Gray niet hé.
    En dan nog de verrassingsgasten: ik gok op Kate Ryan en Belle Perez.
    Maar we zien wel.
    groeten

    en intussen enorm benieuwd naar de volgende bijdrage van Jan.

    Jeroen

    P.S. naar aanleiding van Stars of Europe (die ik wegens op reis niet heb gezien), beginnen surfen naar Teatro. Iets voor een volgende proms?

  4. 4 Bernard 24 september 2008 om 7:42 pm

    @ Jerome,

    te laat om kaarten, staanplaatsen of goede zitplaatsen in het bijzonder te bestellen: ik ken het probleem. Ik begrijp niet dat er slehts één bijkomend concert wordt gepland (én het privé concert op 23 oktober !); wat mij betreft mogen er nog wat bijkomen.

    Simple Minds: voortgaande op de schitterende (!!!) ervaring in Charleroi 2008: geen Waterfront, maar wel “Sanctify yourself” en ook “All the things she said” naast de klassiekers als ‘Belfast Child’ en ‘Don’t you’; als je Frans ketn, lees dna het ervslag oevr Charleroie va

  5. 5 Bernard 24 september 2008 om 7:49 pm

    @ Jerome,

    te laat om kaarten, staanplaatsen of goede zitplaatsen in het bijzonder te bestellen: ik ken het probleem. Ik begrijp niet dat er slehts één bijkomend concert wordt gepland (én het privé concert op 23 oktober !); wat mij betreft mogen er nog wat bijkomen.

    Simple Minds: voortgaande op de schitterende (!!!) ervaring in Charleroi 2008: geen ‘Waterfront’, maar wel “Sanctify yourself” en ook “All the things she said” naast de klassiekers als ‘Belfast Child’ en ‘Don’t you’; als je Frans kent, lees dan het verslag van Mautice over Charleroi 2008; vergeet ook niet de ‘Simple Minds Suite’ van Il Novecento die zeeer goed overkomt.

    Live: zal wel in orde zijn, maar het blijft ook voor mij wat onbekend. Sinnead O’Connor kan inderdaad een frêle stem hebben, maar haar karakter is zo mogelijk nog wispelturiger. Nu denk ik wel dat Jan en de zijnen al het één en ander hebben bedwongen en goed gedirigeerd in de 24 jaar jaren ervaring met NOTP en andere shows: ik heb er dus wel vertrouwen in.

    De grootste verrassingen of ontgoochelingen lijken mij wel Igudesman en Joo te woden, en de balletdanseres. Maar normaals; ik zie dat aan met positieve ingesteldheid.

    Verrassingsgasten: Kate Ryan en Belle Perez; ik denka dat de gemiddelde leeftijd dan niet klopt. Doe je huiswerk nog eens over.

  6. 6 Jerome 24 september 2008 om 7:49 pm

    Beste Bernard,

    Toch wel degelijk Waterfront op de proms. Mijn vriend had een brief mee die hij kreeg van PSE Belgium waarin letterlijk staat: “Night of the Proms 2008 wordt dan ook een memorabele editie met unieke uitvoeringen van o.m. ‘Sanctify’ en (!!!!!!!!!!) ‘Waterfront’ van SimpleMinds, They stood up for love van Live, ‘Nothing compares 2 U’ van Sinead o’Connor en ‘Vienna’ van Midge Ure. Dus die ongelooflijke editie van Charleroi wordt nog ultiemer in Antwerpen 2008. En misschien toch een hint naar de organisatoren: laat nog meer mensen van de proms genieten, las nog een extra weekend-avond in.

    mvg

    Jerome

  7. 7 Bernard 24 september 2008 om 7:50 pm

    Ik lijk altijd te snel te tijpen voor deze computer. Sorry voor de tijpfouten en gedeeltelijke downloads!

  8. 8 Bernard 24 september 2008 om 7:51 pm

    Het verslag van Maurice waarop ik doelde, op de blog van Laurent: http://laurent21300.skyrock.com/15.html

  9. 9 Jerome 24 september 2008 om 7:51 pm

    Wat verrassingsgasten betreft: Belle Perez (32) en Sarah Bettens (36) dan komt die gemiddelde leeftijd van 33,5 toch al wat in de buurt🙂

  10. 10 Jerome 25 september 2008 om 10:17 am

    Trouwens een idee om volgend jaar als klassiek artiest op de proms te porgrammeren, gevonden op you tube:

    Echt hilarisch!!!!!!!!

    mvg

  11. 11 Jan Vereecke 25 september 2008 om 10:21 am

    Dag Jerome,
    bedankt voor de tip – dat filmpje circuleert al enkele jaren – het is leuk, maar om het nu tijdens een NotP-show te doen is het naar mijn mening te weinig muziek en teveel gimmick …
    Groet,
    Jan

  12. 12 Jerome 25 september 2008 om 10:40 am

    weet ik. Na 1 nummer heb je het inderdaad wel al gehad. Maar kvond het wel eens leuk om hiermee deze blog nog eens op te fleuren. Had het filmpje enkele jaren ook al eens gezien maar was het uit het oog verloren. Het kon bij mij in elk geval een lachje ontlokken.
    En dan nu vlug naar je nieuwe blogschrijfsel🙂

    mvg

    Jerome

  13. 13 Jerome 25 september 2008 om 11:11 am

    Hier vind je ook nog een grappig filmpje over de invloed van Pachelbel’s canon in D (denk aan Coolio in 2000) op de muziek vandaag.
    Trouwens Jan, wist je dat Secret Garden opnieuw actief is (Nocturne is volgens één van de mooiste ingetogen nummers die ooit zijn geschreven).

    mvg

  14. 14 Jan Vereecke 25 september 2008 om 1:33 pm

    Dag Jerome,
    ik heb het filmpje met de pachelbel-grap meteen doorgestuurd naar o.a. John Miles en wat leden van onze band met als hint ‘Pop Meets Classic’ – ze zullen er zeker kunnen mee lachen …
    Secret Garden : dat nummer is inderdaad erg mooi, maar wil ik onthouden voor een volgende keer, wanneer we een sopraan ‘in huis’ halen …
    Groet,
    Jan

  15. 15 Dave 25 september 2008 om 3:10 pm

    Dag Jan,

    Over een sopraan gesproken… Een gouden tip voor de schows is (naast al die gouden stemmetjes van Fine Fleur natuurlijk) de stem van de Russchisch-Oostenrijkse en bloedmooie operasopraan Anna Netrebko.

    Hieronder een voorsmaakje:

    Zij heeft de laatste jaren enorm veel carrière gemaakt in de operawereld, pareltjes van cd-releases afgeleverd. Meer informatie over haar kan je zeker terugvinden op Wikipedia en op haar webstek http://www.annanetrebko.com/

    Met al haar troeven (in hoofdzaak haar stem natuurlijk) zou zij zonder moeite vele Sportpaleizen/ Ahoy’s/ Olympiahalle’s…. kunnen betoveren.

    Misschien een leuk idee voor de feesteditie 25 jaar Proms?

    Groetjes,

    Dave

  16. 16 Bernard 25 september 2008 om 4:01 pm

    Beste Jerome,

    ook ‘Waterfront’?

    Prachtig!

    Benrard

  17. 17 Maaike 26 september 2008 om 1:08 pm

    Heerlijk dat we van alle nieuwtjes op de hoogte worden gebracht, dat komt de voorpret ten goede ;-)!
    Is er al iets bekend over de Nederlandse artiest??

  18. 18 janvereecke 28 september 2008 om 10:33 am

    Dag Dave,
    die Anna Netrebko heeft inderdaad héél wat troeven – ik heb haar site meteen gebookmarked, en informeer me binnenkort wat verder.
    Groet,
    Jan


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,833 hits

