Nederlandse act geboekt ! Sinéad bereidt zich voor.

Muzikale vrienden,

de wekelijkse update …

Gisteren zijn we eindelijk ‘rond’ geraakt met de Nederlandse act voor de shows in Arnhem en Rotterdam. Begin volgende week maken we dat bekend.  We bereiden tegelijk ook nog een mailing voor, net zoals we afgelopen weken voor de Antwerpse shows gedaan hebben.  Deze mailing, aangevuld met de andere componenten van onze communicatie-inspanningen, levert aardige verkoopcijfers op : de afgelopen 10 dagen verkochten we meer dan 14.000 tickets voor de Antwerpse concerten !

Vanmorgen heb ik ook een lang telefoongesprek gevoerd met de manager van Sinéad, die me vertelde dat ze zich aan het voorbereiden is, en dat ze best een beetje zenuwachtig is, want ze wil het écht goed doen.  Zo heeft ze uitvoerig geoefend op Troy, en meerbepaald de toonaard ervan : ze heeft het nummer in geen jaren live gezongen, en herinnerde zich dat ze de hoge uithalen (slechts) kon bereiken door alle woede (‘anger’) naar haar stem te sturen.  Het goede nieuws is dat ze nog steeds die hoge noten haalt : blijkbaar hebben haar stemoefeningen voor flink wat hilariteit gezorgd ten huize O’Connor, waar ze met haar 4 kinderen leeft.

Verder heb ik gisteren de setlist met Geert Vanhout, de lichtontwerper, nog eens overlopen, en we hebben nu een volgorde, waar ik heel veel vertrouwen in heb : er zit zeer veel afwisseling in het programma, met – op uitzondering van enkele solisten – nooit 2 nummers na elkaar eenzelfde artiest geprogrammeerd !

Een vaststelling is ook dat onze muzikale horizon nog veel weidser is geworden in vergelijking met vorige jaren, en dat we bijgevolg minder ‘gewone’ klassieke muziek spelen : onze klassieke solisten maken vanzelf veel vaker dan vroeger de cross-over, en we willen ook niet teveel in herhaling vallen.  Daarom selecteren we nu alleen nog die stukken ‘klassiek’ waarin het orkest haar meerwaarde kan laten horen.  En door de inbreng van het Harlem Gospel Choir vervallen uiteraard ook de traditionele koorwerken van Verdi en Haendel en Bizet enz.  Wat daarvoor in de plaats komt zal voor flink wat vuurwerk en kippenvel zorgen !

Begin volgende week vindt de persconferentie plaats voor de Duitse shows !  Vermits we nooit eerder in Berlijn optraden, verzamelen we met pers, sponsors en enkele artiesten in de gloednieuwe O2-arena.  Ik ben zéér benieuwd.  Graham Gouldman, Kim Wilde en Igudesman & Joo zullen ook van de partij zijn, net als presentator Markus Otmer.  Het zal ongetwijfeld ook een goed moment zijn om met hen nog eens een aantal aspecten van de show door te spreken.

Voilà, straks is er hier in het Sportpaleis de start van de Milk Inc concertreeks, en ik ga deze première met véél interesse volgen … Binnen enkele weken ben ik zelf aan de beurt …

Geniet van het zonnige weekend,

Jan

11 Responses to “Nederlandse act geboekt ! Sinéad bereidt zich voor.”


  1. 1 Jerome 26 september 2008 om 6:37 pm

    14000 tickets en nog geen extra concert in de planning?🙂
    Ik was de Nederlandse artiest al helemaal vergeten, ik dacht dat het programma helemaal vol zat. Niet dus.
    Het is inderdaad een vaststelling dat de klassieke muziek steeds minder geprogrammeerd wordt. In de plaats komt mooie filmmuziek en eigenlijk muziek uit alle hoeken van het gamma. Alleen hoop ik dat we niet naar een tijdperk gaan waar er geen plaats meer is voor klassieke muziek voor de proms, want dan gaat de eigenheid van de proms verloren (pop meats classis).
    Klinkt in elk geval veelbelovend dat Sinead echt haar best doet en hopelijk gelooft ze er in op 23 oktober helemaal in want een bibber in de stem hoeven we ook niet🙂
    In elk geval klinkt het allemaal uitstekend. Was het maar al volgende week.

    mvg

    Jerome

  2. 2 Steven (NL) 29 september 2008 om 11:45 am

    Nou, ik ben uiteraard weer erg benieuwd naar de NL’se act.
    Whithin Temptation (erg veel gevraagd op de Proms-fora) heeft net de DVD uit van hun concert van begin dit jaar in Ahoy’ (“Black Symphony”). Met koor en met het Metropole Orkest, hét NL’se licht klassieke/poporkest. En als ik me goed herinner is Frank van der Heijden, Promsarrangeur, ook een van de vaste arrangeurs van het Metropole… In ieder geval is duidelijk dat WT voor een grote vertolking van hun nummers in zijn, maar of hun eigen drukke tourschema valt te combineren is natuurlijk een andere vraag. ONlangs vertelde de zangeres op TV nog dat zij liever zelf een hele avond op het podium staan dat het te moeten delen met andere (ook met grote) namen. Maar wie weet, ooit..?

    Over wéér minder (“echte”) klassiek houd ik m’n mond maar. Behoor blijkbaar tot een minderheid die dat jammer vind. Ben het met Jerome eens dat het eigene van de Proms daardoor afbreuk lijdt… Misschien tijd voor een andere naam?

  3. 3 Kris (F) 29 september 2008 om 12:57 pm

    Ik betreur het al jaren dat het aandeel klassieke muziek sterk daalt. Ik meen me nog te herinneren dat Robert Groslot ooit zei dat de Proms erin slaagt klassieke muziek zonder drempels aan een breed publiek te bieden.
    Niettemin werd het begrip “klassieke muziek” aangegroeid tot lichte (Adiemus, Lacatos) en film muziek. Klassieke CD-labels (Decca) blijken dit immers ook al te doen.
    Laten we hopen dat een selectie van klassieke werken toch geprogrammeerd blijft.

  4. 4 Jan 29 september 2008 om 4:23 pm

    Ik vind het gospelkoor een goed idee en ben heel erg benieuwd naar hun inbreng.

    Maar naar de toekomst toe: Er moet mij toch van het hart dat er ook met een “gewoon” koor heel wat nieuwe en boeiende paden te bewandelen zijn. Om maar te zeggen dat je je met een “gewoon” koor niet hoeft te beperken tot Verdi, Bizet, Orff en Händel. Er is zo veel fantastische koormuziek gecomponeerd die naar mijn mening perfect zou passen binnen het Proms-concept.

  5. 5 Laura 1 oktober 2008 om 5:19 pm

    Hoii,

    begin van de week duurt wel erg lang nu, haha,

    Groetjes Laura

  6. 6 Maaike 1 oktober 2008 om 5:48 pm

    Ik speur ook al een paar keer per dag deze site af naar het grote nieuws😉. Ben wel heel benieuwd wie/wat de Nederlandse act gaat worden.
    En over het klassieke deel… persoonlijk vind ik het wel leuk dat het begrip ‘klassiek’ breed wordt genomen. Misschien tegen de tradities in, maar op deze manier wordt de doelgroep wel groter en dat is toch noodzaak voor het bestaan van NOTP!

  7. 7 Steven (NL) 1 oktober 2008 om 8:05 pm

    Jan heeft waarschijnlijk nog Zoveel te doen…

    ;-))

  8. 8 Maaike 1 oktober 2008 om 10:03 pm

    Hahaha… zou ’t Steven??? Leuke hint😉 Ik had van Jan nog wel een verwacht..

  9. 9 Laura 1 oktober 2008 om 11:06 pm

    Hoii,
    denk je dat Steven?? Toontje Lager??? Treden die nog op dan? Of was het niet dubbelzinnig bedoeld ;-))

    Ik wacht af….

    Groetjes Laura

  10. 10 Steven (NL) 2 oktober 2008 om 11:01 am

    Jan zit nu vlak voor de premiere in Antwerpen, waarschijnlijk de drukste periode in de aanloop naar de tour. Vandaar dat we wat langer moeten wachten, denk ik.

  11. 11 Laura 3 oktober 2008 om 3:46 pm

    hahaha Steven, ik begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat jij “connecties” hebt met de organisatie. Goed gedaan (gegokt), groetjes Laura


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

