En, hoe was de première ?

Ik beperk me in grote mate weer door de post van Stijn op het forum (gedeeltelijk) over te nemen :

“Ik ben terug van een 2de avond Night of the Proms en het was weer een bijzonder geslaagde avond. 

Integenstelling tot donderdag was het publiek op vrijdag héél wat losser en aangenamer. Dit was niet alleen voor de bezoekers leuk, ook de artiesten konden dit duidelijk waarderen en zetten dan ook hun beste beentje voor… 

Was het concert van donderdag een (zeer) goed concert geweest, dan was het concert van vrijdag (de eigenlijke premiere) gewoon subliem… Het had helemaal volledig af geweest moest Mr. Night of the Proms, John Miles, aanwezig geweest zijn op deze editie, dan stond “NOTP 2008” met kop en schouders boven alle andere edities bovenuit… Maar ik blijf erbij er mist iets… Is het niet “Music” dan is het wel John zelf die de Electric band als geen ander weet te leiden, iets wat Midge Ure helaas niet zo goed deed… Maar goed, genoeg gezeverd over John Miles, hij is er niet en zal er dus helaas deze editie niet bijzijn… 

Goed, de premiere dus… 

Een enthousiast publiek vertaald zich naar enthousiaste artiesten en dit was heden duidelijk te merken, allen gaven ze zich ten volle om toch maar hun beste prestatie neer te zetten. Sinead O’Conner bevoorbeeld… Gisteren nog blootvoets op het podium staand gekleed in een op z’n minst gezegd opmerkelijk kleed, stond er vandaag piekfijn bij in een “casual” outfit. Een heel ander beeld tov gisteren. Maar goed, het gaat hier dus over muziek… Muziek van absolute wereldklasse! Sinead bracht Troy op zo’n prachtige manier dat ze van het publiek prompt een staande ovatie kreeg waarvan Sinead het zelf even moeilijk kreeg… Het publiek liet zien dat Sinead zeker niet vergeten is ondanks de stilte rond haar persoon de voorbije jaren, ze werd in het publiek haar armen gesloten toen ze haar songs bracht. 

Igudesman & Joo verbaasden me gisteren reeds toch was het optreden van gisteren maar een schijntje van dit van vandaag. Was het nu omdat de avant premiere achter de rug was maar het duo gedroeg zich losser dan gisteren en je voelde dit dan ook aan de sfeer die er hing bij het optreden van het (komisch) duo. And now “Mozart” is de ondertussen bekende zin die Igudesman regelmatig uitspreekt vooraleer een deuntje te spelen op zijn viool… Knappe prestaties van dit toch wel, komische, duo… Hopelijk zien of horen we hen nog in de toekomst! 

Midge Ure bracht ook vandaag weer een prachtvoorstelling van de klassieker “Vienna”. Zalig om naar te luisteren EN naar te kijken door de leuke & aparte lichtshow die er voorzien is. 

Na Midge Ure beland ik opnieuw bij Live. Live die ook heden opende met “Dolphin’s Cry”. Ik sta er nog steeds versteld van, werkelijk een sublieme versie van dit gekend nummertje. Meer nog dan gisteren was het publiek laaiend enthousiast bij het optreden van deze groep. Leuk voor de sfeer ;) 

Ook de Simple Minds waren werkelijk in topvorm… Zelden hen zo goed horen EN zien optreden als vandaag, een ware streling voor het oor… Ook vandaag véél meer interactie met het publiek dan gisteren… Jim Kerr en ook het publiek genoot zichbaar van het optreden… 30 jaar jong zijn ze maar ze kunnen zich zeker meten met andere topgroepen heden ten dage… 

Ook vandaag sluit ik af met het Harlem Gospel Choir. Ook het koor was duidelijk in beter vorm dan gisteren, verder liep alles zoals het diende te lopen, op 1 enkel klein minpuntje na… Een minpuntje dat ik gisteren vergeten neer te schrijven was en een minpuntje dat -helaas- ook heden nog aanwezig was. Om af te sluiten word er dus traditioneel gezamelijk “Land of Hope and Glory” gezongen (ook wel bekend als Pump & Circumstances van Elgar), ook tijdens deze editie is dit het geval, een van de weinige tradities die nog standhoudt… Hoewel de dames van het Harlem Gospel Choir heel mooi en zuiver kunnen zingen vind ik de zang bij LoHaG beneden alle pijl… Gisteren klonk het nog ronduit “onzuiver”, vandaag was het al iets beter doch nog steeds niet zoals het zou moeten… Het tempo waarop het publiek “hun” LoHaG zingt verschilt lichtjes met deze van de zangeres waardoor deze soms uit de toon valt… Een spijtig puntje maar dit kan waarschijnlijk makkelijk opgelost worden ;) 

Om af te sluiten wil ik nog even vermelden dat het optreden van vrijdag 24 oktober een van de betere geweest is die ik al gedurende de 11 jaar dat ik de NOTP bezoek gezien heb. Chapeaux voor iedereen! Alleen, tja, je weet het al wat ik ga zeggen… John Miles hé, we missen hem tijdens de shows ;) 

Om af te sluiten zou ik toch nog een kort woordje willen schrijven over een artiest die niet op de affiche stond… Ik had gehoopt op X, maar deze avond stond de leadzanger van de Belgische groep “Y” op het podium, luisterend naar de naam Z. Z bracht 2 leuke songs die door iedereen bijzonder gesmaakt werden. 

Hopelijk verlopen de komende shows zo goed als deze vandaag…”

Wat kan ik hieraan toevoegen ?

Jan 

7 Responses to “En, hoe was de première ?”


  1. 1 Maaike 26 oktober 2008 om 2:48 pm

    Ik lees alleen nog maar positieve reacties😉, heb er onwijs veel zin in! Het is nog even wachten tot ik aan de beurt ben maar geduld is een schone zaak en gelukkig laat youtube me al genieten van wat komen gaat!

  2. 2 Paola 26 oktober 2008 om 7:02 pm

    great show !!!!
    it was really a great experience and worth to come to Belgium for a one day trip to see NOTP and Simple Minds .
    I’ll post a complete review and some pics in my site asap.
    In the meantime a big thank you to Fred Int Panis , and the staff member Ann that made possible to keep in touch with him …
    ” everything is possible in the game of life ”
    also a ciao to Paola staff member from Italy .
    ciao
    Paola came from Italy …

  3. 3 Hans 26 oktober 2008 om 7:11 pm

    @Jan,het schijnt dat er dit jaar geen lampjes worden bedeeld,klopt daar iets van?

    grtz Hans

  4. 4 Tine 26 oktober 2008 om 10:47 pm

    Ik heb toch verschillende kleuren lampjes zien branden dit jaar, of dat moeten er van de vorige editie geweest zijn…

  5. 5 Stijn 27 oktober 2008 om 8:11 pm

    Zowel op de avantpremiere als de premiere waren er lampjes😉

  6. 6 Jerome 3 november 2008 om 8:25 pm

    Beste Jan,

    Hoe beleef jij de 24ste editie van de Night of the Proms op dit moment. Alles verloopt vlot, heb ik de indruk. Zijn er u al zaken opgevallen die je anders had gedaan moest je het opnieuw moeten doen?
    En dan als belangrijkste vraag: komt er een cd? Ik denk dat je heel veel mensen gelukkig zou maken met een cd dit jaar, gezien de straffe editie dit jaar.
    Verlos mij uit mijn lijden. Moet ik mijn geld al opzij zetten voor mijn felbeheerde schijfje? (Trouwens de enige cd die elk jaar op mijn lijstje van aankopen staat).

  7. 7 Hans Willems 6 november 2008 om 5:32 pm

    Hallo Jan,

    Ik ben gisteren (5 november) naar de proms geweest.

    Ik moet eerlijk zeggen een bijzonder pareltje, deze editie. Daarmee vang ik alles af.

    Zoals andere voor mij al hebben gespecificeerd:
    – Sinéad O’Connor briljant, ook bij het nummer Belfast Child
    – Live, helemaal kicken met Overcome in combinatie met Sinéad
    – Simple Minds vanzelf
    – Igudesman & Joo, zeker briljant bij het Bondintro
    – Il Novecento met de weergaloze meester
    – De electric Band
    – onze Patrick
    – Midge Ure met een magistrale Vienna.
    – En daarmee gelijk een zeer vet compliment aan de techniek crew en dan vooral aan de licht/video designers. Waar halen jullie toch iedere keer weer de crea vandaan om iedere edite weer zo spectaculair voor de dag te komen, Briljant.
    – Ook de presentatie was weer vertrouwd met Carl.

    Wellicht was de show daarmee ook wel tè mooi.
    Als ik dan critisch opbouwend mag zijn dan ben ik van mening dat ik het echte feest moment heb gemist. Het moment waarop de zaal compleet uit zijn dak gaat, springt, swingt, uit zichzelf meezingt en klapt. Zeg maar het moment zoals we die in het veleden hebben gekend als bij:
    Zuchero met X Colpa di Chi of
    Meatloaf met Paradise by the Dashboardlight of
    Status Quo met Rockin’ all over the world of
    Inxs
    Pointer Sister met So Exited
    Marc King Level 42
    Begrijp me goed, het gaat me er niet om deze artiesten terug te zien op de proms (mag wel). Het zijn de bepaalde nummers waarop de zaal helemaal in extase werd gebracht en uit hun pan gingen. Nagenoeg altijd hadden jullie bij deze edities het zo perfect geprogrammeerd dat deze momenten zich voordeden net voor de pauze en precies tegen het einde. Eigenlijk zoals een goede verhaallijn behoort te zijn, inleiding (opening), ontwikkeling van het verhaal (afwisseling van klasiek en pop), hoogtepunt (topact) en nabeschouwing (samenzang en artiesten bedanken). Bij deze edities ging ik altijd heen met een gevoel van wauw, dit was kicken. Nu heb ik het gevoel oke dit was mooi, het is dus net dat ene stapje meer.

    Natuurlijk heb ik makelijk praten, achteraf en ik hoef het niet te doen. Eigenlijk verdenk ik jullie er van dat jullie dit stiekem allemaal gepland hebben om er volgend jaar, bij het 25 jarig bestaan, effe helemaal los te gaan en de overtreffende trap dan wel in te bouwen.

    Afrondend, ik ben geweest, heb me geammuseerd, zeker geen spijt en ik ga me opmaken voor de 25 jarige editie waarbij we helemaal uit de pan gaan.

    Succes en ik kom graag weer, houd me warm aanbevolen.

    Groet
    Hans


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

