MnM

Dag vrienden van de Proms

De deur draait hier nu echt op volle toeren. Vanavond  verwelkomen we alweer een bijzondere gast: Willy Claes, minister en muzikant (MnM, zoals ze sinds gisteren bij de VRT zouden zeggen😉 ). Als je iemand van dit kaliber mag begroeten schieten allerlei vragen door je hoofd:

“Hoe moet het nu toch verder met de wereld meneer Claes en is ons spaargeld nog wel ergens veilig?” Maar op één of andere manier hangt toch vooral de vraag : ‘Wat vindt u van de show vanavond’ in de lucht. En als meneer Willy Claes dan antwoordt ‘ik vind het de beste productie die ik al gezien heb’, dan doet dat toch wel iets. Want de minister van Staat heeft al één en ander meegemaakt qua internationaal entertainment.

Tot in den draai!

Vandaag: Minister van Staat-op de affiche-Willy Claes

4 Responses to “MnM”


  1. 1 Luc van Concertpix 27 oktober 2008 om 9:56 am

    Ik volg de Proms al van in het prille begin. Toen was ik één van de allereerste sponsors, met Toyota Belgium (mijn opvolgers daar hebben allicht nog altijd afgekloven vingers omdat ze dit evenement ooit hebben laten afsnoepen door Opel!) en nu ben ik huisfotograaf van de show. Ik reageer dus zelden, omdat ik nu eenmaal ‘betrokken partij’ ben en dus van wat subjectiviteit zou kunnen verdacht worden.

    Maar het mag toch wel eens gezegd worden door een fan van het eerste uur: dat een evenement dat al zo lang loopt het niveau bereikt van wat ik dit weekend heb gezien, is ronduit verbluffend. Waar de NOTP in het begin uniek was door de studentikoze sfeer, met zwaaiende vlaggen en véél achtergrondgeluid dat niét van op het podium kwam, is het inmiddels uitgegroeid tot een muzikaal en visueel spektakel dat nergens mee te vergelijken valt.

    Waar je in het begin vooral ging om die uitbundige leute mee te beleven, ga je nu om een avond mee te maken die gegarandeerd kippenvel oplevert. En er is ook deze keer weer een familieverpakking ‘goose pimples’ opengetrokken. De machtige stemmen van Sinéad, Midge, Live, Jim en Co met daarachter het volle geluid van het voltallige Il Novecento: met niks anders te vergelijken.

    De eerste dagen zie ik de show vanuit een héél beperkte positie: vanuit de ‘pit’ zoals dat in ons jargon heet, vlakbij het podium. Want er moeten foto’s zijn voor het programmablad. Maar de derde dag poot ik me neer in de buurt van de PA, en dàn zie je wat hier gepresteerd wordt door de NOTP licht-en-projectie-tovenaars. Overweldigend gewoon. Mijn doos kippenvel was leeg aan het eind van de show, zaterdag. Maar in het Sportpaleis hebben ze blijkbaar een onuitputtelijke voorraad. Zet nog maar een pak opzij, jongens. Tot donderdag, dan kom ik overzichtsbeelden schieten.

  2. 2 Bernard 30 oktober 2008 om 12:34 pm

    Luc van Concertpix beschrijft uitstekend de evolutie die NOTP de laatste jaren ten goede doormaakt. De kwaliteit van het concert is op alle punten outstanding.

    De evolutie is ook een gevolg van de andere soort concertganger met meer aandacht voor comfort en techniek, meer zitplaatsen op het middenplein, meer VIP’s die moeilijk los komen, de afkoeling. Als oudgediende (en leeftijd is daarbij niet belangrijk) vind ik inderdaad minder de sfeer waarin je kon opgaan en waarmee mindere momenten (die waren er niet dit jaar) ook werden opgevangen.

    Het Sportpaleis veerde alleen echt recht voor Simple Minds maar zat voor het overige paf op de stoel. Ik suggereer, zoals in de shows in Charleroi, dat Carl Huybrechts bij zijn eerste aankondiging het publiek uitnodigt zich voor te stellen aan zijn buren en een hand te geven; het geeft een gevoel van samenhorigheid; als je samen uit dezelfde pot wilt eten, stel je jezelf ook eens voor aan de gasten aan tafel.

    Maar voor alle duidelijkheid: 2008 is outstanding!

  3. 3 Lore 31 oktober 2008 om 11:44 am

    Uitstekende suggestie Bernard: jezelf even voorstellen aan je buurman/vrouw breekt het ijs toch wel een beetje…Het lot blijkt ons wel altijd gunstig gezind te zijn aangezien wij steeds op dezelfde rij belanden!

    Wat betreft de sfeer van de zittende concerten: ik vond het op de openingsavond nog wel meevallen… zondagnamiddag was het pas erg. Uiteraard stond ik recht in de gang toen Simple Minds opkwamen😉 maar ik werd onmiddellijk getrakteerd op enkele verwijtende blikken uit het publiek! Ik ben van het principe: je plezier maak je vooral zelf (én zonder anderen daarbij te storen!); als de rest van het publiek beslist dat ze liever blijven zitten, dan doen ze dat maar.
    Soit, ik kijk uit naar de ‘staande’ concerten; zeker nu ik gehoord heb dat Sinéad is komen meezingen op Belfast Child!

  4. 4 Bernard 31 oktober 2008 om 7:09 pm

    Lore, dan zien we elkaar al staande a.s. donderdag terug.

    En Sinéad die meezingt, dat vind ik fantastisch!


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,822 hits

