Update vanuit Keulen …

Dag muziekvrienden,

de shows in Antwerpen, Arnhem en Rotterdam zijn razendsnel voorbij ‘gevlogen’ – het lijkt erop alsof we pas vorige week aan het repeteren waren !  We kunnen met gepaste trots terugblikken op een uitstekende editie in beide landen, met Sinead als unanieme uitschieter, maar mede dankzij de prima prestaties van zowel Live als Simple Minds, en de geslaagde humor van Igudesman & Joo was er geen enkel ‘zwak’ moment te voelen tijdens de shows, en dat is ooit wel eens anders geweest.

Gisteren hebben we het repertoire voor de Duitse shows al eens doorgenomen – het was een erg prettig weerzien met Curt en Roland van Tears For Fears – en we hebben niet minder dan 13 top-hits op het programma staan.  Belangrijkste verschil is misschien wel de afwezigheid van de catwalk (en het bijhorende zaallicht), waardoor een aantal zaken, en vooral de koornummers, anders uitgetekend moeten worden.

Nog even iets ivm het uitblijven van een CD van de afgelopen shows : zoals reeds eerder geschreven hebben we weinig vertrouwen in het verkoopspotentieel ervan, en daar kan je uiteraard eindeloos blijven over discussiëren, maar het is tenslotte aan ons om het risico te nemen, of niet.  Daarnaast is er ook de moeilijkheid om afspraken te maken met de betrokken artiesten.  Ik had hierover een gesprek met de manager van Sinead, die begreep dat een garantie op een verkoop van een paar duizend stuks in België en in Nederland voor hem maar een zwak (financieel) argument zou opleveren, en dus hij bijgevolg niet geneigd zou zijn zijn toestemming voor zo’n cd te geven.  Dit zou dan uiteraard ook gevolgen kunnen hebben wanneer we vervolgens ook iets op een DVD willen hebben, dus we kunnen beter een project voorstellen waarvan we weten dat we ons niet belachelijk maken …

Ik wil wél al meegeven dat we graag volgend jaar, bij onze 25e editie, een dubbele CD willen uitbrengen, met daarop hopelijk ook wat hoogtepunten van de afgelopen shows, én een 4e DVD, waar uiteraard ook weer plaats zal zijn voor de toffe momenten van afgelopen maand.  Wordt vervolgd.

Ik laat jullie morgen iets weten over hoe de première van deze avond is verlopen.

Jan

18 Responses to “Update vanuit Keulen …”


  1. 1 Hans 28 november 2008 om 4:43 pm

    @Jan

    ivm de cd,zou het geen goed plan zijn om een dvd/cd uit te brengen zoals De Kreuners deden met een van hun Sportpaleis concert in 2005.Ik denk dat dit zou aanspringen en zo zou iedereen tevreden zijn,je kan het concert altijd herbekijken,en op de audio cd nog herbeluisteren in auto oa

    grtz Hans

  2. 2 Jerome 28 november 2008 om 7:27 pm

    dan blijft het maar zo, hoewel ik toch enorm ontgoocheld blijf over het moeten stopzetten van mijn verzameling.
    Zoals ik eerder al aangaf, ben ik niet geïnteresseerd in de dvd, wegens te omslachtig om er naar te kijken. En ik hoop dan maar dat op die cd van volgend jaar een nummer van zowel Live, Sinead o’connor, Midge Ure, Igudesman & Joo en Het Angels of Harlem Gospel Choir te vinden is. Maar daarna is het jammergenoeg helemaal huilen met de pet op want van 2009 geeft dat niks en daarna ook al helemaal niet.
    Veel succes in Duitsland.

    Jerome

    P.S. Zou het commercieel niet interessant zijn om de cd van een editie pas te koop aan te bieden het jaar daarna. Dan is iedereen in de proms-mood en dan is er misschien ook meer kans op hogere verkoopcijfers. Nu werd hij pas in december uitgebracht en zijn de meesten niet echt nog met de proms bezig, behalve de echte fans.

  3. 3 Jerome 28 november 2008 om 7:46 pm

    Of nog een idee voor de cd volgend jaar:
    1cd met hoogtepunten
    De andere cd een reguliere cd van de editie 2008

  4. 4 Bernard 29 november 2008 om 4:30 am

    Stephan en ik waren met 12,500 anderen in de Köln Arena voor de premiere van de Duitse show. We zagen en hoorden een hele hele goede show, we zijn enthousiast en roepen iedereen op om deze show te gaan bekijken.

    10CC bracht als eerste grote hits: Wall Street Shuffle (na een perfecte intro met een softe versie van ‘Dolphins cry’ van Live), I’m not in love and Dreadlock holiday; de nummers werden weer goed gebracht maar het publiek kwam niet volledig los.

    Igudesman & Joo voelden zich op hun gebak en spraken perfect Duits!

    Wij hielden meer van Fine Fleur toen Tears for Fears optrad. Hoe het koor toen met Pavane en Mad World TFF op gang trok, was grandioos. Hier geen Pavane, Mad World werd aangevat na I Believe I can fly, en de samenzang van AIHGC is toch niet zo goed als die van Fine Fleur. We misten dus duidelijk achtergrond. Maar het publiek stond enthousiast recht, en Shout was opnieuw een mooie finale.

    Dennis DeYoung (Styx) kwam 3 keer op en af van het podium; hij is Duitsland met verschillende hits populair; wij kennen hem alleen maar van Babe. Misschiern brengt hij beter zijn hits in een blok, of toch minstens Boat on the River en Mr Roboto; Babe was een mooie inleiding voor Robin Gibb.

    Kim Wilde: zij kwam heupwiegend op het podium (iedereen zag het) maar haar stem is nog zoals 20 jaar geleden: eerst You came, dan Cambodia en Kids in America: het publiek deed met de twee laatste songs echt goed mee; misschien moeten de eerste twee songs omgeruild worden.

    En dan naar het einde, na Babe, How deep is your love met Robin Gibb (staande ovatie), en dan Massachusetts (staande ovatie), een persoonlijke hit: Juliett, gevolgd door Stayin’ Alive (lang applaus). Het publiek wilde wel meer: een medley of een bijkomend nummer zou op zijn plaats zijn. Sommigen dachten dat hij playbackte; dat komt omdat Barry Gibb destijds belangrijke zangpartijen van de Bee Gees voor zich nam en een deel van die zangpartijen werden overgenomen door Mick Wilson van 10CC. Bij de finale was Robin de enige die niet op het podium bleef en dus niet meezong. Beste Robin: laat morgen van je horen bij ons tweede concert in Keulen!

    Het Gospel Koor was niet zo prominent aanwezig als in Antwerpen, vooral omdat er in Keulen zoveel meer en goede artiesten zijn; zij sprongen wel weer veel bij in de achtergrond.

    Uiteindelijke conclusie: zeer goed concert dat in Duitsland moeilijk te verbeteren zal zijn. Spijtig dat James Bond hier niet wordt uitgevoerd.

    Tegelijkertijd in snelheid de Duitse CD beluisterd. Negatief: het is TFF van twee jaar geleden in Antwerpen (Fine Fleur klinkt beter dan AIHGC) – de registraties zijn verder niet echt live. Positief: zeer mooi overzicht van een super geslaagd concert met heel veel goede artiesten (9 grote hits op 14 nummers) – spijtig dat Bee Gees nummers ontbraken (maar over rechten ontvangen weet Jan alles).

    Wij gaan zaterdagavond terug naar het concert in Keulen, nu met staand middenveld, en we weten dat de show dan nog beter zal zijn. Echte NOTP fans moeten dit nu zien, of later?

    Slaapwel (om 3u32)

  5. 5 m-be 30 november 2008 om 2:07 pm

    Gezien de twijfels over een cd/dvd: is een digitale relaase (iTunes Store of iets dergelijks) geen idee? Het spaart de productiekosten van de cd, en het risico op overstock is dan ook onbestaande.

  6. 6 Bernard 30 november 2008 om 6:18 pm

    Zaterdagavond een 2e maal de show gezien in Keulen, ditmaal echter met staand publiek.

    Er was dan, zoals gewoonlijk, veel meer sfeer en je zag de artiesten ervan genieten.

    Topeditie!

  7. 7 Steven (NL) 1 december 2008 om 4:52 pm

    Zaterdag ook de Keulse Proms gezien, het reizen meer dan waard!
    Vond ik de NL’se editie kwalitatief al erg goed, deze editie was nog beduidend beter, doordat de feestelijke sfeer veel beter werd bereikt. Afgezien het feit dat de Duitse toeschouwers überhaupt😉 volgens mij veel beleefder en enthousiaster op ook de klassieke en wat serieuzere stukken reageren, speelde de muziek van de geprogrammeerde artiesten hierin natuurlijk de grootste rol. Kim Wilde, nog even geweldig als in de jaren 80, genoot zichtbaar van dit feest. Tears for Fears waren weer net zo goed als in Antwerpen en Rotterdam in 2006. 10CC waren voor mij de grote helden van de avond. Vooral Wall Street Shuffle vond ik ook nog eens erg goed gearrangeerd (in I’m not in love werden wat mij betreft wat te veel samples gebruikt). Robin Gibb – met zijn broers natuurlijk een grootheid in de popgeschiedenis – viel nu, alleen, wat tegen. Leuk om ‘m gezien te hebben, maar m.n. in Stayin’ alive werd hij, zonder enige vorm van bedankje, gered door de zanger van 10CC (die was daarover duidelijk ‘not amused’). Maar dan wel de grote ster uithangen en niet eens een finale mee willen zingen… Wees dan gewoon een vent en eerlijk, dan win je ook mijn respect.

    Ook ik heb James Bond node gemist. Wat mij betreft was Ouverture 1812 (zonder vuurpijlen) daarvoor beter ingewisseld. Sowieso is het klassieke aandeel, voor zover nog klassiek, dit jaar wederom lager. Zoals jullie nu wel weten ben ik over het algemeen erg voor het behouden van de Promstradities, maar nu kwam zelfs bij mij Land of Hope and Glory aan het eind eigenlijk een beetje koud uit de lucht vallen. Voor een, overigens nog steeds prachtige show die langzaamaan zover van het (Britse) origineel verwijderd is, hoeft ook dit ook voor mij niet echt meer…

    Hoewel ik de catwalk erg leuk vond -ik stond er pal naast- in R’dam, heb ik het in Keulen eigenlijk nauwelijks gemist. Misschien hooguit bij Kim Wilde die nu wat onwennig voor het orkest stond te dralen. Wel vond ik het koor, waarschijnlijk juist doordat ze nu meer bij elkaar bleven, veel beter overkomen. Hoewel Igudesman & Joo, bij ons toch ook al populair, ook op veel groter enthousiasme konden rekenen. Dus dat zal dan ook wel aan de volksaard hebben gelegen, waar Jan al over schrijft.

    Ben erg benieuwd hoe jullie dit volgend jaar met het grote jubileum willen overtreffen. Lijkt mij een hele uitdaging!

    O, en natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen de CD te scoren. M.n. bij Kim Wilde mis ik toch wel erg het spontane meeklappen en -lallen van het publiek en de herkenning zodra de muziek aanvangt. En ik had, zie boven, enkele andere favorieten, maar dat houd je natuurlijk altijd. En ik snap dat de BeeGee’s nummers er niet op konden, zoals ook The Who ten tijde van Roger Daltrey niet mocht. Maar qua samenstelling biedt het zeker een goede representatie van de avond.
    Nu maar duimen dat Sinead en Live volgend jaar naar DL komen, dan krijgen we die tenminste alsnog ook op CD!

  8. 8 Steven (NL) 1 december 2008 om 11:13 pm

    Nog ter aanvulling onder het mom ‘You don’t know what you’ve got till it’s gone’.

    Ik snap dat je met een gospelkoor in je line up niet nóg een koor gaat meeslepen op tournee. En ook dat zo’n gospelkoor -hoewel niet mijn pakkie an- best eens een plaatsje op de Proms verdient. Maar dat laat onverlet dat ik Fine Fleur en Marjolein, Liv en Hille toch wel gemist heb (vocaal hè) en ik hoop van ganse harte dat zij er bij de volgende jubileumeditie weer van de partij zijn!

  9. 9 Bernard 2 december 2008 om 9:09 am

    Volledig eens met Steven.

    Angels in Harlem Gospel Choir was een artiest naast de andere artiesten; ik ben heel tevreden dat Jan zijn wens van vele jaren heeft gerealiseerd.

    En verder ben ik het volledig eens met Steven omtrent de ondersteunende rol van Fine Fleur en M-L-H.

  10. 10 Timo 7 december 2008 om 1:04 pm

    Ik vind het een min of meer acceptabele uitleg, maar toch blijf ik er moeite mee hebben dat de cd er niet komt…
    Het was een super-editie, dus het spreekt volgens mij voor zich dat er wel een hele pak meer cd’s zullen gekocht worden dan bijv vorig jaar.
    Met de mogelijkheid tot aanschaf via de iTunes-store én de nodige bijkomende publiciteit rond de cd, ben ik ervan overtuigd dat ie bij vele mensen in de muziekcollectie terecht zou komen.

    Just my 2 cents.

  11. 11 Kris (F) 11 december 2008 om 4:15 pm

    Hoewel de Duitse CD zeker aantrekkelijk is, onderschrijf ik de mening van de meeste fans. Jammer dat er geen Nederlands / Belgische versie van de CD komt.
    Een alternatief had geweest om enkele nummers van de Duitse CD te vervangen met nummers van artiesten uit Antwerpen of uit Nederland. Het aantrekkelijke programma, ondanks de huidige crisis, had zeker kooplustigen gelokt.

    Mogen we toch nog hopen op een herziening van de mening en op een unieke CD voor de Kerstdagen…

  12. 12 Jerome 13 december 2008 om 4:25 pm

    Een mens vraagt zich af hoe lang er nog een dvd zal te verkrijgen zijn. We zijn halfweg december en meer dan een maand na het laatste concert van de Antwerpse proms. Ik woon aan de kust en daar moet je enorm veel moeite doen om een dvd te vinden. Niet in de free record shop, niet in mediamarkt, niet in fnac enkel in een verdwaalde billboard tref je de dvd aan. Dan verwondert het me niet dat de dvd en cd niet verkopen in België.
    Dus ik bereidt me al voor op het feit dat volgende dvd de laatste is, tenzij Duitsland ons zal blijven redden.

    mvg

    Jerome

  13. 13 Gudrun 7 januari 2009 om 11:13 pm

    Zoals elk jaar dat ik naar de proms kwam, was ik de dagen aan het aftellen om me de cd aan te schaffen van de afgelopen proms. Op die manier kon (en kan) ik steeds de mooie momenten opnieuw beleven. Dit jaar zal mijn collectie niet af zijn, daar er geen cd uitkomt, en dat laat een grote leegte na, want ik heb enorm genoten van Igudesman & Joo. Spijtig dat ik die momenten niet meer kan herbeleven. Dus, uit naam van àlle promsgangers, mezelf incluis, willen jullie aub de cd van de proms 2008 uitbrengen als een verlaat kerstcadeau?

  14. 14 Arnie 10 januari 2009 om 4:33 pm

    Dit is heel jammer dat mijn collectie van Cd’s zo abrupt wordt afgebroken… Door alleen een financieel belang van een artiest…
    Ofwel ik ben zwaar teleurgesteld als trouwe fan van de night of the proms…:(

  15. 15 gwentje 12 januari 2009 om 9:10 pm

    this altijd leuk om een dubble cd van notp laaten uitkomen tzou geweldig zijn als het uit komt koop ik de cd zeker en vast

  16. 16 Tinniewinnie 22 januari 2009 om 5:58 pm

    Ik vind het zeer jammer dat de cd er niet zou komen.
    Ik heb dan ook alle cd’s van de optredens die ik heb meegemaakt en dat zijn er al enkele. Ik zou het dan ook erg vinden dat deze zou ontbreken. vorige editie was dan ook een spetterende editie.

  17. 17 Selma 27 januari 2009 om 5:04 pm

    Ik vind het superjammer dat de CD niet word uitgegeven! Waarom niet???? Het concert in Nederland was super! Ook was het een flinke domper dat het ineens werd uitgezonden op 24 december midden in de nacht, terwijl het voorheen met oud en nieuw werd uitgezonden. Moeten we het nu dan toch doen met een illegale DVD van de uitzending op 24 december???

    We zijn een keer in België geweest, en toen konden we terplekke een CD kopen met de liedjes van die avond. Dat was echt super! Kunnen jullie dat ook niet in de Gelredome en in Ahoy doen????

  18. 18 Yvonne 31 januari 2009 om 1:45 pm

    Ook ik mis de cd van 2008! Tot mijn grote verbazing blijkt via bol.com wel een cd night of the proms te bestaan. Maar helaas niet met het geweldige Belfast Child. Wel met Harlem Gospel Choir, Dennis deYoung, Kim Wilde, Tears for Fears, Igudesman& Joo, 10 CC, Robin Gibb.

    Ik vond en vind het dus echt jammer dat ikde toppers Sinead , Live en Simple Minds moet missen op deze cd!

    Maar mocht je toch nog de cd 2008 desondanks willen hebben check it out @ http://www.bol.com


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,833 hits

