Het is tof in Charleroi !

Vrienden,

dit berichtje schrijf ik tussen de generale repetitie van deze namiddag én de eerste show van deze avond.  We hebben goede bekenden als Nile Rodgers, vergezeld van de immer mooi Sylver en Jessica, alsook Aleksey en Richard (Igudesman & Joo) en Gérard Lerorman en Midge Ure weer in de armen kunnen sluiten, en we weten nù al dat het fijn werken is met en luisteren naar de warme diepe stem van Alison Moyet.  We experimenteren trouwens tijdens deze show met het oog op het najaar : een wals (De Schaatsenrijders) die we nog niet eerder speelden, een mooi en dynamisch stuk van Berlioz, maar ook een stukje speciaal gecomponeerde ‘urban’ muziek, mét 4 bekwame dansers op het podium : daar gaan we extra goed naar kijken en luisteren om hier al dan niet iets mee te doen in de herfst.

Intussen wil ik jullie niet verhelen dat ik geniet van jullie suggesties betreffende de grote vis …  In de loop van volgende week verwacht ik de goedkeuring van het contract, en begin mei willen we dit gaan aankondigen.

Beste spannend, ook voor mij !

Jan

3 Responses to “Het is tof in Charleroi !”


  1. 1 Jorg 27 maart 2009 om 7:19 pm

    In MEI pas??? *zucht*… dat duurt nog lang zeg!

    Vind wel dat er al leuke suggesties voorbij komen. Ik ga me dit keer niet in de discussie mengen, maar laat me gewoon eens verrassen. Ik ben niet zo’n beste visboer namelijk.

    Groeten!

  2. 2 Jerome 27 maart 2009 om 9:02 pm

    Alvast heel veel succes in Charleroi tijdens de twee concerten. Hopelijk loopt alles perfect en kan je terugblikken op een uitstekende uitvoering.
    Wat is de volgende maand? April? dju, da’s jammer. Geef mij dan toch maar vlug mei. Deep Purple zal het ook al niet zijn,wegens op tour (en ook in de lotto-arena).
    En we mogen niet vergeten dat er ook nog een derde popartiest is. Wie zal dat dan nog zijn?

    mvg

    Jerome

    BTW: al vooruitgang in dvd 4 en dubbelcd voor het najaar?

  3. 3 Bernard 28 maart 2009 om 12:26 pm

    Gisteravond woonde ik in Charleroi het eerste concert bij. Ik zal niet te veel in detail treden om de pret niet te vergallen voor wie deze avond nog gaat, maar toch hierna enkele vaststellingen / bedenkingen.

    Algemene indruk: een goed aangenaam concert in de traditie van Charleroi waar de sfeer toch anders is dan in Antwerpen; elk jaar opnieuw frons ik de wenkbrauwen als Carl met mopjes over de Vlamingen begint, en telkens geeft hij aan negatieve communautaire bedenkingen een uitstekende positieve draai: een klassebak, noemen ze dat.

    Il Novecento was in het begin niet helemaal foutloos (hé, zijn zij dus inderdaad niet perfect?) maar krachtig groeiend in de loop van het concert (Héy Guys, zei Sylver van Chic, you really really rock! en ze heeft gelijk). Er waren enkele lichte aanpassingen aan de belevenissen van Igudesman en Joo die zich echt op hun gemak voelden en veel aandacht hadden van het publiek. Terecht dacht men dat ze een vijs los hadden. Midge Ure was een vakman, als steeds, een Schot in maatpak en met veel stijl op het podium.

    “Let’s go urban” zei Carl: inderdaad een stijl die we op de Proms niet gewoon zijn maar muzikaal zat dat wel snor met een mooie finale; de dansers waren goed maar hebben mij nog niet volledig overtuigd; ik bekijk het deze avond nog een tweede maal.

    De klassieke stukken: de Carnaval romain van Berlioz: een andere muziekstijl dan Tsjaichovski en dankbare afwisseling. De Bolero van Ravel werd goed ingeleid; de versie die werd gebracht kwam mooi naar een hoogtepunt maar mag van mij nog een schwung krijgen in het laatste deel met een duidelijke geluidsvolume-verhoging. De Schaatsenrijders: ik dacht dat we al de gekende walsen hadden gehad, maar neen: opnieuw een verrassing en een verademing. Kortom: drie klassieke stukken die ik onmiddellijk meenemen naar de herstconcerten.

    Alison Moyet: ze geeft de voorkeur aan haar tragere nummers en ze werd daarbij uitstekend begeleid door Il Novecento. Ze beperkte zich verder tot ‘Love resurrection’ en dat was te weinig, zeker omdat niet iedereen haar hits van het midden de jaren 80 nog kent. Als ze naar Antwerpen of elders zou komen, aub dan minstens een medley met o.m. ‘Is this Love’ en presence op het podium die respect van de massa afdwingt.

    Gerard Lenorman: hij heeft veel sfeer gebracht met zijn sympathieke présence. Het nummer ‘Quand une foule crie bravo’ dat door Laurent, een fan uit Frankrijk, was aangebracht, paste volledig in Charleroi. Ik ben heel tevreden de man nog eens te hebben zien optreden. Ben ik nostalgisch? Et alors!

    Chic? Zij kregen de mensen van de stoelen; je voelt ook dat zij de Proms kennen en er zich goed bij voelen. Men moest Nile Rodgers er aan herinneren dat hij nog “Freak Out” moest spelen. sympathiek allemaal, en zeker het extra concert dat hij gaf door bij het laatste nummer, als al de andere artiesten al van het podium waren, te blijven gitaar spelen; Robert Groslot keek er naar en liet het orkest opnieuw invallen. Wel, dat geeft zowat magie aan een concert omdat je je als toeschouwer dan wel dicht bij de artiest voelt.

    Minpunt: teleurstellende aanwezigheid van het publiek. Waar vorig jaar de zaal 3 maal uitverkocht was, zat ze nu half à 3/4 vol; aan het programma ligt het m.i. niet maar misschien dan wel aan de communicatie, publiciteit en voorzekers ook de economische crisis. Spijtig maar hopelijk komen we dus niet in Franse toestanden van weleer terecht; hopelijk kan er later terug een Spaanse toer aan worden gekoppeld.

    Besluit: Robert, Jan, en alle andere medewerkers en artiesten hebben voor een moooie avond gezorgd met interessante tests voor het najaar. En ik ga deze avond met veel genoegen nog eens terug!


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,833 hits

