Het programma krijgt vorm !

Ik weet het : jullie wachten al (te) lang op nieuws.

Het goede nieuws is dat er al een eerste volgorde op (digitaal) papier staat, en dat ik in m’n iTunes al een playlist heb aangemaakt met de meeste stukken muziek in volgorde : er zitten een paar onhandige collages in, maar het helpt voor mezelf om het aan collega’s eens voor te stellen, én het helpt ook om aan Robert, Franck van der Heijden en de betrokken artiesten te laten horen.

Het voorlopig minder goede nieuws is dat de laatste act nog niet toegezegd heeft : het is een wellicht unieke situatie, waarbij meerdere partijen hun akkoord moeten geven – dit zal wel weer tot extra speculatie leiden, maar dat vind ik zeker leuk !  Het is bovendien een act die hier in huis niet de unanimiteit van de stemmen haalt, maar waar volgens mij alvast ook een aardig publicitair potentieel (naast de pretentieloze feestmuziek) inzit.  Maar voorlopig blijf ik dus op het verlossende woord wachten.  Wat ik wél kan meegeven dat de ontmoeting van een maand geleden zeer positief is verlopen.

Op 14 juli reis ik samen met Franck naar Manchester, om Peter en Zoltan Katona te ontmoeten, en hun repertoire te bespreken.  Over 1 titel zijn we het alvast eens : Stairway To Heaven, met (uiteraard) John Miles als vocalist, en wie weet nog wel meer …  Dit legendarische nummer staat al lang op m’n verlanglijstje, en geheel toevallig hebben de tweelingbroers zélf, en onafhankelijk daarvan ook Geert Vanhout, onze lichtontwerper, dit zélf ook voorgesteld.  Wees maar gerust dat dit één van de hoogtepunten van de show zal worden.

Geert heeft ook een eerste volwaardig ontwerp voor licht en decor klaar : we wachten op de offertes voor de doeken, video, licht en bewegende motoren om te bekijken als we dit zonder meer kunnen implementeren, dan wel dat er hier of daar gesnoeid moet worden.  Wanneer de ontwerpen definitief zijn probeer ik hier wat 3D impressies te tonen …

Voilà, deze update hebben jullie meer dan verdiend !

Jan

Le programme prend forme !

Je sais : vous attendez des nouvelles depuis déjà (trop) longtemps.

La bonne nouvelle, c’est qu’un premier ordre de passage a déjà été établi sur papier (digital) et que, dans mon iTunes, j’ai déjà établi une playlist avec la plupart des morceaux dans l’ordre : il y a quelques collages peu habiles mais cela m’aide pour faire des propositions à mes collègues, d’une part, et d’autre part, c’est également utile pour faire entendre ça à Robert, Franck van der Heijden et aux artistes concernés.
La moins bonne nouvelle pour l’instant, c’est que le dernier artiste n’a pas encore confirmé : c’est une situation tout à fait particulière dans laquelle plusieurs parties doivent donner leur accord – ça, ça va donner lieu à de nouvelles spéculations, mais je trouve ça chouette ! Qui plus est, ce dernier nom ne fait pas l’unanimité ici, chez nous ; mais selon moi, il présente un réel potentiel publicitaire (outre son côté musique festive sans prétention). Mais pour l’instant, j’attends donc l’accord libérateur. Ce que je peux en tout cas dire, c’est que la rencontre du mois dernier s’est révélée très positive.
Le 14 juillet, Franck et moi allons à Manchester pour rencontrer Peter et Zoltan Katona et débattre de leur répertoire. Nous sommes déjà d’accord sur un titre : ‘Stairway To Heaven’, avec (entre autres) John Miles au chant et, qui sait, peut-être bien d’autres… Ce morceau légendaire figure déjà depuis longtemps sur ma liste de souhaits et, par le plus grand des hasards, les frères jumeaux ainsi que Geert Vanhout, notre développeur lumières, l’ont proposé spontanément et de manière totalement indépendante. Soyez sûrs que cela sera un des points forts du show.
Geert a déjà préparé un projet intéressant pour le décor et les lumières : nous attendons les devis pour les rideaux, la vidéo, les lumières et les moteurs animés pour voir si nous pouvons implémenter cela comme tel, même si, ci et là il faudra encore adapter quelques petites choses. Quand les projets seront définitifs, j’essaierai d’y imprimer quelques effets 3D…

Voilà, vous méritiez bien cette mise à jour !

Jan

23 Responses to “Het programma krijgt vorm !”


  1. 1 Bernard 19 juni 2009 om 6:26 pm

    Stairway to heaven! Yes!

    Maar de laatste act is inderdaad raadselachtig!

  2. 2 Jerome 19 juni 2009 om 9:12 pm

    Nieuws, yesssssss!!!!!

    Wat kunnen we als trouwe fans leren uit de blog van Jan. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dus om een groep.
    Ik vind persoonlijk dat dit ruikt naar nog een reünie, alleen kan ik me niet inbeelden wie?
    Een unieke situatie leidt mij daar een beetje toe. Komen er bij jullie namen op?

    mvg

    Jerome

  3. 3 Laurent (F) 20 juni 2009 om 8:18 am

    Merci Jan de nous donner enfin des news!

    S’il faut l’accord de plusieurs personnes pour le dernier nom,c’est que cet artiste fait partie d’un groupe.Mais lequel?
    Pas facile à trouver….

  4. 4 Bert 20 juni 2009 om 12:59 pm

    Inderdaad eindelijk wat nieuws:)

    Net als vele andere denk ik, volg ik bijna dagelijks deze blog in de hoop om telkens wat nieuws te lezen, maar reageren zat er tot nu toe nog niet in…
    Na het lezen van Jan zijn uitleg en de kleine hints kwam er toch wel een eventuele kandidaat bij me op en wilde ik dit eens met jullie delen. Wanneer we de tips bekijken, krijgen we:
    – feestmuziek
    – (waarschijnlijk) een groep…
    Vooral die feestmuziek zette me aan het denken en bracht me bij: THE VILLAGE PEOPLE. Dit is net zoals Jan al aanbracht pretentieloze feestmuziek en het is misschien iets wat niet meteen geassocieerd wordt met de Night of the Proms (vandaar dat niet iedereen er misschien van overtuigd is…). Het zou alvast voor heel wat ambiance zorgen:)

    groetjes
    Bert

  5. 5 Lauwers Peter 20 juni 2009 om 2:14 pm

    Ook ik ben blij eindelijk (na bijna elke dag deze blog te checken) nog eens iets nieuws te lezen.

    Ik denk ook dat het om een groep zal gaan. Mijn eerste idee : Soft Cell (maar na afchecken van de agenda van Marc Almond, blijkt deze op een aantal promsdagen al te moeten optreden).

    Andere mogelijkheid voor reunieconcerten : Eurythmics (Lennox en Stewart moeten wel willen antuurlijk), en misschien dat we dan een overload aan gitaristen krijgen (vandaar misschien dat niet iedereen dit ziet zitten).

    Ideetje tenslotte voor de special guest : de 2 Belgen (lijkt me fantastich Lena en Operation Coup de poign nog eens te horen).

    Groetjes,

    Peter

  6. 6 Paul 20 juni 2009 om 4:07 pm

    Ik denk inderdaad een groep bestaande uit meerdere artiesten onder verschillende managements. Daarbij denk ik aan George Michael en Wham of Jimmy Sommerville bij The Communards, of bijvoorbeeld Alison Moyet bij Yazoo. Er werd gelinkt naar feestmuziek, en deze groepen komen wel in de buurt. Ik denk heel stiekum ook aan Bananarama. Wel leuk dat het wat feesterig wordt, leuk omdat we al wat gitaarmuziek hebben.
    Andere die ik graag zou zien:
    Human League
    Soft Cell
    Kim Wilde
    Bucks Fizz
    Erasure

  7. 7 Dennis 20 juni 2009 om 4:24 pm

    Feestmuziek……..leuk, wordt weer een tijd voor een feestje a la Safri Duo, ik vond vorig het feestgehalte erg laag
    Een groep a la Snap, KC and the Sunshine band, Miami Sound Machine, Bananarama

  8. 8 Francis 20 juni 2009 om 4:27 pm

    @ peter louwers, Eurythmics zullen t niet zijn, die moet je als hoofdact hebben, en aangezien dat Roxette al is….Nee, t zal wat kleiner zijn…

  9. 9 Laurent (F) 20 juni 2009 om 4:57 pm

    Bon,je me lance,je propose Neil Tennant de Pet Shop Boys.

  10. 10 Maurice 20 juni 2009 om 10:09 pm

    Enfin des nouvelles, merci ! Et quel nouveau jeu de devinette !

    Un artiste, peut-être un groupe, qui ne fait pas l’unanimité mais qui a un potentiel publicitaire… Cet artiste aurait-il un passé sulfureux ??? Un drogué notoire, un alcoolique, un violent ??? Dans ces domaines, nous avons l’embarras du choix…

  11. 11 Hans 21 juni 2009 om 4:37 pm

    @Jan

    gaan jullie ook weer gebruik maken van hetpodia dat doorloopt tot in het publiek zoals vorig jaar,

  12. 13 Wim 21 juni 2009 om 7:55 pm

    Dankjewel voor de update Jan!
    Ik heb ondertussen OMD/Alison Moyet/Kim Wilde van mijn lijstje geschrapt! (maar vergeet deze niet voor Antwerpen één van de volgende edities)
    Ik denk ook aan een groep, die door onderlinge problemen waarschijnlijk nooit meer in oorspronkelijke samenstelling zal optreden… Mijn gok : Frankie Goes to Hollywood… dat is zeker feestmuziek (maar pretentieloos?) Zanger Holly Johnson wil niets weten van een reünie, zelfs niet éénmalig, zoals enkele jaren geleden bleek bij een tributeconcert voor producer Trevor Horn. Toen ging de band op zoek naar een vervanger, deze werd gevonden en er waren zelfs plannen voor een tour en een nieuw album… maar dat is op niets uitgedraaid… Enkele groepsleden pogen reeds jaren onder andere groepsnamen terug in de spotlight te komen, maar het blijft voorlopig slechts bij plannen… Indien ze naar de proms komen zullen ze zeker FGTH als naam willen gebruiken, maar dan moet natuurlijk iedereen, ook Holly Johnson, zijn akkoord geven… en daar kan het schoentje wringen…
    Ik denk dat niet iedereen deze act zal zien zitten, wegens de kans dat er een slap afkooksels van het origineel op het podium kan staan…

  13. 15 Jan 22 juni 2009 om 11:33 am

    Geen gemakkelijk raadsel!

    Mika misschien? Dat is feestmuziek, hij is niet op tour in de Promsperiode en zijn carrière ligt precies een beetje stil.

    Een vraagje aan Jan: Hoe gaat de kaartenverkoop? Ik vraag me namelijk af of jullie de crisis voelen op dat gebied.

  14. 16 Kris (F) 22 juni 2009 om 2:11 pm

    Ik blijf gokken op de new wave groep Human League, die sinds 2007 aan een revival bezig is en nog een time slot heeft in oktober – november 2009. De opmerking dat verschillende partijen dienen akkoord te gaan lijkt me mysterieus.
    Niettemin hoop ik dat we op deze editie van hun hits “The mirror man”, “Don’t you want me” en “The Lebanon” mogen genieten.

    Over de traditionele filmmuziek (sinds de recente edities) is ook nog niks gecommuniceerd lijkt me?

  15. 17 Sofie 22 juni 2009 om 7:01 pm

    Da’s moeilijk om te raden…
    Als het Mika is denk ik dat de hogescholen en universiteiten daar massaal op zullen afkomen…

  16. 18 Nancy 23 juni 2009 om 6:57 pm

    Stairway to heaven, yes!!!

    Al eens aan ELO gedacht? Die zijn van britse bodem en dat zou als liveband Het van Het zijn! Of mag ik blijven dromen?

    Misschien een idee voor een volgende editie ?

  17. 19 Bernard 25 juni 2009 om 10:31 am

    In overleg met Stephan hierna de volgende namen van groepen met feestmuziek, en die een wenkbrauw doen fronsen of ze wel geschikt zijn voor NOTP:

    in willekeurige volgorde

    – Village People (gezien tijdens de Memorial van Damme; feestelijk en daarom soms kinderachtig -met zjn alleen YMCA vormen?- ; wisselend niveau)
    – Bananarama (Venus, Roberto de Niro’s waiting, enz… Is dit nu vergane glorie of echt de muziek die we op Proms willen?)
    – Communards (met Jimmy Somerville; maar hebben we deze reunie wel nodig als Somerville alleen al één en ander kan brengen)
    – Gibson Brothers (Que sera mi vida, Cuba, …: behoudens vergissing treden ze samen nog op en moet een contract niet zo moeilijk te maken zijn; en wenkbrauwen zijn gefronsd tot op de grond)
    – Londonbeat (I’ve been thinking about you, …: echt meerwaarde is dit niet, maar komaan, in een gulle bui willen we dit wel)
    – Slade (was 30 jaar geleden inderdaad groots, maar heeft op dit ogenblik geen enkele publicitaire relevantie; onbekend bij de jongeren; zonder meerwaarde voor NOTP)
    – Matt Bianco (More than I can bear, e.a.): als ik uit al de namen zou moeten kiezen, gaat mijn voorkeur naar deze groep uit omdat deze muziek echt feestelijk is, ook kan samengaan met Toots Thielemans, en duidelijk staat tegenover het hardere werk van Sharon en het popwerk van Roxette.

    Afwachten dus.

  18. 20 Kris (F) 25 juni 2009 om 11:21 am

    Veel mogelijkheden…

    Minder evident zijn de keuzes:

    “Technotronic”??, bekend uit de jaren ’80 maar hoe dit te combineren valt met een symfonisch orkest en NOTP is me een vraag.

    “The Four Tops”, bekend van “Reach out, I’ll be there”, maar er zijn ondertussen al twee band leden overleden. Zou de groep een revival overwegen met nieuwe zangers?

    Mocht de organisatie een tip van de sluier willen oplichten? Bv. welk type muziek genre of stijl komt in aanmerking? Momenteel gissen we in het onbekende, lijkt me.

  19. 21 Maurice 25 juni 2009 om 3:30 pm

    @ Bernard (& Stephan)

    Que pensez-vous de :
    – Boney M ? Peut se jouer avec un symphonique, musique festive et sans prétention mais qui ne fait sans doute pas l’unanimité, ont eu beaucoup de problèmes de droits, d’agent etc. dans le passé (beaucoup de signatures peut-être) et, avantage non des moindres, ce sont des contacts de Jean-Claude Camus (ils ont fait partie d’une tournée RFM party en France, tout comme Imagination).

    Petites précisions :
    – Jimmy Sommerville fait partie de la tournée RFM Party 80 programmée en France en même temps que les Proms. Faut-il des signatures supplémentaires pour annuler son contrat et le libérer ???
    – Boney M et Village People ont fait partie ensemble de la tournée RTL Disco Show en mai dernier.

  20. 22 Laurent 25 juni 2009 om 7:13 pm

    J’ai assisté au spectacle RTL Disco Show lors de leur passage au zénith de Dijon au mois de mai.

    Boney M:Très bon pour que le public s’amuse,beaucoup de tubes à leur actif.

    Village People a un peu moins de hits connus,mais ambiance garantie(en particulier) sur YMCA.

    Enfin,je rajouterai Ottawan,leur prestation a été très bonne avec les titres suivants:Disco,T’es OK et Haut les mains.

    Si le budget est suffisant,ça serait bien d’avoir deux de ces trois groupes aux NOTP à Anvers,ça aurait un bel air de fête pour les 25 ans du concept….

    Et si un jour,Jan vous revenez en France,vous pourrez le faire avec des artistes des années 80,ça marche plein pot….

  21. 23 Bart 2 juli 2009 om 10:33 am

    Stairway to heaven: geweldige keuze.
    Dolly Parton heeft er trouwens een geweldige cover van gemaakt: misschien hoog tijd om Dolly eindelijk eens naar de Proms te halen?


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,833 hits

