Is het zwart of wit ? Of een regenboog ?

Het blijft toch altijd spannend hoe het publiek en de publieke opinie over de show schrijft (in kranten en ons forum), en elke negatieve opmerking komt weer hard aan (ik hoorde eens van een artiest dat je voor elke negatieve kritiek minimaal 10 lovende opmkeringen nodig hebt om het te compenseren🙂 ).  Over de geschreven pers en de journaal-verslaggeving nà de première mogen we niet klagen, wel in tegendeel : ‘Spetterend verjaardagsfeestje’ (HLN), ‘De jubileumeditie is er eentje om in te lijsten’ (HN), ‘de show spreekt weer boekdelen – mooi, visueel erg inventief’ (BVL/GVA).  We hebben het ooit al met minder journalistieke wierook moeten stellen.  Maar er is uiteraard ook nog De Morgen : ‘…zoals de rommelige uitvoering van “Bluesette” onderstreepte : soms moet je gewoon weten wanneer het tijd is om te stoppen …’.

En dan zijn er uiteraard ook de commentaren van ons publiek, voor wie we het uiteindelijke allemaal doen : ook hier weer flinke tegenstellingen.  “Geweldige show, vooral OMD en Roxette maakten het af. Een waaier van emoties gaande van jeugdsentiment tot respect voor elk van de artiesten. Tot volgend jaar” – “Het programma zat als een puzzel in elkaar en de puzzelstukjes pasten deze keer perfect: modern, klassiek, knipoog naar de voorbije jaren, enz. De nieuwe elementen stoorden helemaal niet en verhoogden de amusementswaarde van het geheel.” – “Een van de meest geslaagde edities van de laatste jaren wat mij betreft. Goede opbouw van afwisseling tussen het klassieke en het popgedeelte, mooie show en lichteffecten, leuke extra’s. Een van de beste combinaties van artiesten die ik op de Proms al gezien heb, de avond is alweer voorbijgevlogen.  De gitaarcovers van Michael Jackson en Nirvana, Ice Queen met het orkest, de absoluut geslaagde duetten tussen Toots Thielemans en John Miles, en vooral tussen Miles en Sharon den Adel, prachtig gewoon. Bedankt voor alweer een geweldige avond Proms en tot volgend jaar !” – “eerlijk gezegd bleef ik voor een jubileumeditie wat op mijn honger zit. Mooi programma, maar mja niet spectaculair.” – “Ik vond het vorig jaar beter. Er was een beetje te weinig zang naar mijn mening” – “Naar mijn mening, een eerder matige editie.”

En dan was Marie zaterdag zo ziek dat ze nauwelijks kon zingen, en heeft hierdoor toch wat mensen (begrijpelijkerwijze) teleurgesteld.  Per schreef het op z’n blog : “Marie is taking penicillin for her throat. It sounds really terrible but slightly better today than y-day… 2 days off now. She needs that.” Het rapport van gisteren namiddag (dinsdag) was dat haar stem al veel sterker is, maar dat ze nog met een vervelende hoest kampt.  We kruisen de vingers voor deze avond.  Wanneer Marie terug helemaal bij stem is hoop ik dat we een probleemloze show kunnen doen, en dan zal de resterende spanning bij mij ook wel weg-ebben.

Als ik het nu zo nog eens allemaal nalees, dan krijgt de positieve kant duidelijk de overhand : zoals in de aanhef geschreven kerft elke negatieve commentaar (hoe terecht soms ook) in mijn ‘ziel’ … en de balans slaat overduidelijk positief.  Dat vertaalt zich trouwens ook in de verkoop voor editie 2010, die sedert vorige vrijdag begonnen is.  De laatste tickets voor 4 en 11 november gaan hier ook nog de deur uit !

J

10 Responses to “Is het zwart of wit ? Of een regenboog ?”


  1. 1 Jan 28 oktober 2009 om 11:03 pm

    Nagenoeg alle reacties die ik heb gehoord zijn positief. En wat De Morgen betreft: heeft die krant al ooit een positieve recensie geschreven over de Proms? Zelf ben ik een De Morgen-lezer, maar ik denk dat de Proms simpelweg iets is dat niet past in hun ‘concept’.
    Niet te hard aantrekken dus…😉

  2. 2 Sascha 29 oktober 2009 om 10:31 am

    What went wrong with the Proms flu vaccination?😉

    Per Gessle on twitter: “Yea, everyone’s ill. Marie and me, Chris, Clair, Marie’s fam, Pelle’s fam, Lisa. Only one is still standing: Gabriel’s goldfish!”

    More victims in the NOTP family? Hope everyone’s healthy again soon!🙂

  3. 3 Jerome 30 oktober 2009 om 7:09 pm

    Tipje voor de Jannen. Op 11 november is Sting (jawel die oude bekende in het land). Die avond is Sting te gast in de laatste show. Misschien de tijd om de banden nog eens aan te halen en hem de evolutie van Night of The Proms voor te leggen. Wie weet wil hij dan volgend jaar (of The Police) nog eens de affiche sieren.

    mvg

    Jerome

  4. 4 Sascha 30 oktober 2009 om 7:54 pm

    Proof of fantastic post-flu vocals on http://www.roxette.se !😀

  5. 5 Steven (NL) 30 oktober 2009 om 10:59 pm

    Uit wat ik zoal lees -en ik probeer dat te beperken, omdat ik pas de 21e de show ga zien en nog enigszins verrast wil worden- kan ik niets dan regenbogen afleiden. Proficiat met het geslaagde jubileum!

  6. 6 Thierry 31 oktober 2009 om 11:57 pm

    Ik was er ook op zaterdag 24/10 en ik (heel onze groep ) was ook vrij ontgoocheld toen ik Marie bezig zag. Ik wist natuurlijk niet dat ze griep / keelpijn had en amper kon zingen hierdoor.

    Na het zien van sommige clipjes op youtube, opgenomen op het concert van afgelopen donderdag, heb ik echt spijt dat ik geen latere datum gekozen heb. De Marie die daar aan het werk was duidelijk in veel betere vorm met een veel krachtigere stem !

    Ben toch ook wel blij dat het dus was omwille van griep / keelpijn en niet de nasleep van haar ziekte.

  7. 7 Jerome 1 november 2009 om 2:15 pm

    Mijn verslag van een avondje proms (het 13de ondertussen).

    We waren mooi vroeg dus we hadden alle tijd om onze plaats op te zoeken. Jammergenoeg ook om het (sorry voor het woord) geleuter van één of andere dj aan te horen. Meer gebabbel dan muziek, kan niet echt de bedoeling zijn Bovendien was de muziek amper te horen tot op het balkon dus sfeer bracht het daar ook al niet. Laat dit dan de flater van de 25ste editie worden.

    Daarna begon het concert pas echt. Prachtig begin met Also sprach Zarathustra en het nieuw gecomponeerde werk van Franck. Bovendien met een prachtig mooie choreografie.

    Het klassieke werk daarna uitstekend zoals gewoonlijk door Il Novecento. Alleen jammer dat er niet echt vernieuwend klassiek werk meer was, maar ik kan mij voorstellen dat dit na 25 jaar wel moeilijk wordt. De Zweedse rhapsodie echt toppie!!! Mooi effect ook met de geur tijdens de bloemenwals.

    Vervolgens de Katona Twins. Uitstekende virtuozen op hun instrument. Echter in het eerste nummer wat te veel overmacht door het orkest. In het tweede deel kwam hun bijdrage beter over wat balans betreft.

    Toots Thielemans. What can i say. Een artiest in hart en nieren. Uitstekende performances. En hij geeft zich echt helemaal. Alleen kreeg ik het wat benauwd toen ik besefte wat zijn collega 70-plussers na de proms was overkomen (James Brown, Ike Turner).

    Sharon Den Adel: wat een vernieuwing. En die stem. Ik denk dat weinigen het haar voordoen om live haar nummers zo te brengen.

    OMD bracht de keet helemaal in vuur en vlam. Zeker wanneer Andy McCluskey zijn charmantste Nederlands bovenhaalde met ‘sta op’. Hilarisch. Vooral Maid of Orleans en Enola Gay kwamen uitstekend tot hun recht in de klassieke herwerking.

    Suite do dance. Uitstekend gebracht door de dansers. Kwam enorm overtuigend over. Chapeau.

    John Miles: zoals steeds secuur in wat hij doet. Maar ik had wel de indruk dat hij wat verloren liep zonder zijn maatje Laurie (Wisefield). Dus organisatoren: jullie weten wat jullie te doen staat.

    Advent Rising suite: vond ik niet zo denderend. Niet echt mijn soort van stijl. Maar kom: ook niet slecht gebracht.

    Bolero: mooie versie. Wat ik echter wel jammer vind is dat tussen de foto’s, er geen werden bewerkt van medewerkers die lange tijd meewerkten aan de proms maar er nu niet meer bijzijn. Ook zij hebben de proms gemaakt tot wat ze zijn. Ik denk bijvoorbeeld spontaan aan Karen Melis (de achtergrondzangeres).

    En dan Roxette. Ik vrees dat Wish i could fly voor Marie wat te hoog is gegrepen. Wat een triomf moest worden in dit nummer, bracht volgens mij jammergenoeg de pijnpunten aan het licht. Heel dikwijls een valse noot en allesbehalve overtuigend. In het tweede deel echter maakte Roxette alles goed. Veel juister en prachtige krachtige bewerkingen van hun nummers. Marie kreeg haar stem in deze songs wel onder controle en klonk vertederend in de ballads.

    Korte samenvatting voor mij: totaal: 9/10 (is niet slecht hé, duidt ook aan dat ik wat aan het muggeziften was :-))

    Hoogtepunten:
    1) La gazza Ladra
    2) OMD
    3) Suite to dance

    Minpunten
    1) DJ (heel zeker)
    2) Wish I could fly (Roxette)
    en een derde vind ik niet.

    mvg

    Jerome

  8. 8 CC 7 november 2009 om 1:57 pm

    Gisteren alweer een avondje NOTP. Topper was OMD.
    En mijn zoon op ’t groot scherm tijdens ‘If I Could’.
    Tnx! C U Next year.

  9. 9 Werner 9 november 2009 om 2:10 pm

    Heya,

    De proms zitten er sinds zondag voor mij op.
    Als bevoorrechte getuige (8 maal is niet niks) wil ik graag het volgende kwijt.

    Wat mij ten zeerste bekoorde was de lichtshow bij “Von Suppé”. Gewoonweg prachtig in elkaar gestoken !! (rode lichtjes bij rote rosen etc…)

    Verder een ontzettend knappe intro bij Sharon, gevolgd door een al even knappe set van haarzelf. De sfeer van haar muziek kwam ten volle tot uiting. Zelfs mensen die haar en haar muziek niet ken(d)en zaten met open mond te kijken. En dan zaterdag haar dochter Luna op de catwalk. Vertederend !!

    Toots als vanouds. Maar je moet van blues houden uiteraard. vandaar misschien de negatieve reakties van De Morgen.

    OMD was wat mij betreft zelfs beter dan een aantal jaren geleden in Keulen. Hebben jullie aan de intro van “maid of orleans” geschaafd. Klonk wat mij betreft veel beter. Of is dit maar een idee ?

    Enig minpuntje was het afsluiten. Dat John Miles zijn “Music” na het officiele programma brengt is meer dan te verantwoorden. Dat dit nogmaals wordt hernomen als de artiesten worden voorgesteld vond ik nogal flauwtjes. Was er geen beter einde denkbaar voor 25 jaar ?

    Groetjes en op naar volgend jaar.

  10. 10 WIM 10 november 2009 om 2:27 pm

    is er al een datum bekend wanneer de proms dit jaar op tv komen?


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

