Hardest working crew in showbiz …

Ik besef dat dit soort statements oneer aandoet aan de rest van de crew, maar ik geef hier graag een open doekje aan de crew die de afgelopen dagen én nachten in de weer zijn geweest om de video-content (dus wat u te zien krijgt op het grote videoscherm qua voor-opgenomen beelden en effecten) voor elkaar te krijgen.

een blik in de mobiele montage studio, backstage


Een show als NotP heeft op den duur de allures van een groot tankschip, waarbij we dus niet zomaar in volgorde en repertoire-keuze kunnen gaan ‘rommelen’, eens de repetities eraan komen … Tegelijk worden tijdens de repetities de definitieve versies van bepaalde nummers nog gewijzigd en dan vastgelegd (zo hebben we het einde van één van de nummers van Ozark Henry als 3 keer aangepast), en dat heeft telkens weer impact op de programmatie van de bijhorende lichtshow, én op de video-effecten … Dus wellicht zowat alle video-filmpjes zijn een of meerdere keren aangepast tijdens de afgelopen dagen én nachten, door de 4 heren op de foto.
Respect !!
J

8 Responses to “Hardest working crew in showbiz …”


  1. 1 Jeroen 9 november 2012 om 8:45 am

    Gisterenavond de premiere meegemaakt.
    Wat kan ik zeggen. Van bij het eerste nummer kippenvel. En daarna stopte het gewoon niet meer. Een aaneenschakeling van hoogtepunten. Voor mij is het heel duidelijk: de proms zijn muzikaal van het hoogste niveau.

    De grootste verrassingen zijn Naturally 7 (echt ongelooflijk om die mannen bezig te horen) en Remy Van Kesteren (hoewel Asturias van I. Albeniz vanuit de plaats waar ik zat grotendeels verloren ging, vooral in het stille en lage register). Ze hebben natuurlijk ook wel de gemakkelijkste job want we kennen ze niet.

    Ozark Henry:prachtig.
    Anastacia: fantastische integratie van het orkest bij een goed onderhouden krachtige stem. Wat een winst voor de proms.
    John Miles: heel goed, maar we zijn niet anders gewoon.

    En dan kom je aan het einde van de show en denk je: hier kunnen The Jacksons nooit boven. De hoogtepunten hebben we gehad. Maar nee hoor. Met z’n vieren schakelen ze nog een versnelling hoger en zie je dat ze (bijna) heel het Sportpaleis op z’n voeten krijgen. Echt speciaal.

    Ik ben twee jaar niet naar de proms geweest omdat ik er wat op uitgekeken was. Een pauze die welkom was, maar nu ben ik opnieuw volledig gebeten.

    Als ik dan negatieve punten moet geven:
    Het minst vond ik het duet tussen John Miles en Anastacia. Vond ik niet goed overkomen. Volgens mij heeft Anastacia betere nummers in haar repertoire.

    En de studentikoze sfeer van pakweg 10 jaar terug komt helaas nooit meer terug. Als de Proms aan iets heeft ingeboet dan is het aan sfeer en niet aan muziek, maar helaas kan de organisatie daar niet voor zorgen. Die tijden zijn voorgoed voorbij.

    Nog een hintje: misschien moet het publiek de nieuwe tribune inwijden met een ouderwetse stampsessie?🙂

    Ik denk dat je mij volgend jaar terugziet.

  2. 2 gwen 10 november 2012 om 1:22 pm

    ben giteren geweest were super goed anastacia the jacksons ozark henry stuk voor stuk ambiance tot volgend jaar en bedankt voorde mooie avond grtjs

  3. 3 Jeroen 11 november 2012 om 9:56 am

    Mijn editie 2012 zit er al op dus ik kijk al naar 2013.
    Tipje: Maroon 5, recente artiest, toch wel hits die prachtig moeten klinken met orkest, hebben nieuw album waarmee ze tot in juli 2013 touren en dan volt de leegte🙂.
    Of Amy McDonald: nog niet de grote artieste, maar wel enkele toffe up tempo nummers. Past perfect in het concept. Momenteel geen plannen. Neemt meestal wel een redelijke pauze na een nieuwe plaat.
    En als ultieme droom: Elvis Costello, alleen al voor ‘She’.

  4. 4 Philippe D. 11 november 2012 om 11:37 am

    Beste Jan,

    Gisteren aanwezig op The Proms. Zoals gewoonlijk was het op en top!

    Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat het geen “delight” (u weet wel het verschil tussen: “ik kom volgend jaar.” En “ik kom zeker volgend jaar!”). Misschien heeft dat te maken met nostalgie. Ik kom dan ook sinds 1995.

    Muzikaal was het een voltreffer,echter ik mis de swung van weleer. Al een paar edities lijkt het alsof de eerste helft van de show een opbouw is voor een miniconcert van de top of the bill. Dit was zo met CCR en nu ook The Jacksons.

    Zoals Jeroen het ook aangeeft mis ik de sfeer in de zaal. Het publiek luistert aandachtig en geboeid maar wordt niet uitgedaagd te walsen, te zingen, te gillen, te klappen…

    En dan kom ik meeteen tot mijn belangrijkste vaststelling: de lichtshow was, op The Jacksons na, saai. Het leek er sterk op dat de belichting 100% gericht was op het podium waardoor de zaal niet betrokken werd. Ik had op sommige ogenblikken letterlijk het gevoel dat ik naar een kast zat te kijken door het effect van de lichtzuilen. Als de spots dan toch op het publiek scheen was het zonder dynamiek (zaal volledig rood,oranje…) en dat terwijl vorige edities aantoonden dat het anders kan door gobos te gebruiken, door beweging in de schitterende dakgebinte te projecteren, door een ledgordijn te gebruiken…

    Ik besef dat ik mijn feedback negatief verwoord, het is echter opbouwend bedoeld (en ik hoop dat het zo overkomt). En voor de duidelijkheid: de artiesten waren schitterend, de keuze voor de harp was verrassend en verfrissend, de liedjes ware dynamisch en last but not least alle medewerkers waren weer op-en-top. Je ziet dat het een professionele en geoliede machine is gericht op klant!

    • 5 janvereecke 12 november 2012 om 6:48 pm

      Beste Philippe,
      ik wil toch even reageren op je opmerkingen over de licht-show : die wordt door eenieder die ik spreek als bijzonder mooi en indrukwekkend omschreven, en ik kan meningen alleen maar bijtreden …
      Smaken verschillen uiteraard, en gelukkig maar, maar ook andere reacties op dit forum en elders loven de licht-show …
      Ik weet niet welke van de 3 eerste shows jij hebt gezien, maar ik heb het er met de broers over gehad na de première, en hen erop gewezen dat ze te gast zijn op NotP, en dat het geen Jacksons-party is …
      Vanaf show 2 hebben ze dat ook zo op het podium vermeld …
      Janhttps://notpblog.wordpress.com/wp-admin/edit-comments.php#comments-form

      • 6 Philippe D. 14 november 2012 om 1:10 am

        Dag Jan,

        Bedankt voor jouw feedback. Ik apprecieer het ten zeerstedat je via je blog in dialoog wil gaan met jouw “klanten”.

        Ter info: het was show op zaterdag 10/11.

        Zoals je zegt, alle meningen en smaken verschillen…en gelukkig maar! Jullie zijn de bazen, ik ben er van overtuigd dat jullie na al die jaren rekening houden met de grootste gemene deler onder alle meningen.

        Ik wou toch even reageren op jouw feedback over de Jackson-party (zoals je het zelf noemt), ik ben namelijk niet 100% zeker dat ik mij correct heb uitgedrukt. Wat ik tegenwoordig mis, is het komen een gaan van de artiesten zowel voor als na de pauze. Vaak wordt de topartiest slechts een keer voor een set op het toneel gebracht en dan duurt het een 30-tal minuten.Als ik mij niet vergis was dat het geval voor Donna Summer, voor James Brown, voor CCR en nu ook voor The Jacksons. Is er geen mgelijkheid om deze artiesten zowel voor als na de pauze een plaatsje te geven, zodat ze in beide helften “knallen”?

        Is er ook meer mogelijkheid om de artiesten verrassende duo’s onderling te laten brengen (en niet steeds met John Miles). dit is namelijk een meerwaarde die The Proms kan bieden, die je in Belgie netgens anders vindt (op de shows van Les Enfoirees na in Wallonie en Brussel). zelf het einde samenzang is verdwenen.Het komt bij mij over alsof sommige artiesten het te min vinden om met iemand te moeten zingen.

        Groeten en succes met de verdere verloop van de shows

  5. 7 Thierry 17 november 2012 om 1:13 am

    Ik vond de lichtshow op sommige momenten best wel indrukwekkend. Smaken verschillen uiteraard maar deze lichtshow vond ik eigenlijk één van de beste van de afgelopen jaren.

    De enige die mij een beetje op mijn honger heeft laten zitten is Piet Goddaer.. Ik ken de liedjes, ik hoor ze graag ,maar ik vond dat het er niet echt “uitkwam” tijdens ons concert (10/11).

    De opkomst van de Jacksons was een kippevelmoment voor menig uit onze groep.

  6. 8 Marinus 21 november 2012 om 11:35 pm

    Heb alle reakties op de optredens in Antwerpen met veel belangstelling gevolgd en kan haast niet wachten tot wij nederlanders aan de beurt zijn. (heb kaartjes voor zaterdag in Rotterdam)
    Al met al weet ik al vrij veel van wat ik kan verwachten, maar…
    Ik heb geen idee welke nummers Glennis Grace gaat doen. Zou u een tipje van de sluier willen lichtten?

    En een tweede vraagje.
    Bij de kaartjes zit een bon met aanbieding om Carl Huybrecht’s boek te laten signeren. Begrijp ik het goed dat deze aanbieding ook voor Rotterdam geld?

    groeten,
    Marinus


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

