Eén van onze ‘geheime’ wapens …

Ik heb in het verleden al vaker verwezen naar het onzichtbare deel van het succes van onze shows : de techniek de gemoeid gaat met een productie van onze omvang, zowel inzake infrastructuur als muzikale ambitie !  Ik heb zonet even de tijd genomen om wat foto’s te nemen van de geluidstechniek, die ons toelaat in elke zaal voor alle aanwezigen voor een erg aangenaam geluid te zorgen …

dé FOH - Front Of House - de plaats waar alle geluidskanalen samenkomen en gemimed worden tot wat u en ik allemaal horen ... 2 digitale mengtafels, waarvan die links gebruikt wordt voor het ganse orkest, minus de strijkers.  Op de rechtertafel, die ook digitaal is, ontstaat de definitieve mix.

dé FOH – Front Of House – de plaats waar alle geluidskanalen samenkomen en gemimed worden tot wat u en ik allemaal horen … 2 digitale
mengtafels, waarvan die links gebruikt wordt voor het ganse orkest, minus de strijkers. Op de rechtertafel, die ook digitaal is, ontstaat de definitieve mix.

IMG_0694

een tijdelijke ‘tafel’, waarop de microfoons en de belt-packs (bakjes om aan een ceintuur te hangen) klaar liggen, per persoon …

IMG_0697

Aan de zijkant van het podium (links, vanuit de zaal bekeken), staan 2 digitale mengtafels opgesteld, van waarop het geluid dat alle muzikanten (koor, orkest, Robert, e-band, bv’s, en uiteraard alle solisten) in hun ‘oortjes’ krijgen – de meesten krijgen een individuele mix, en bepaalde groepen van koor en orkest een groepsmix, die zo is afgesteld dat ze comfortabel kunnen spelen/zingen. Om al die mixen te maken en te controleren zijn 2 mengtafels nodig …

IMG_0695

Veel geluid wordt draadloos (wireless) van zender naar ontvanger gestuurd, en dit proces moet uiteraard storingvrij zijn. Daartoe is één persoon fulltime in de weer met het zoeken van beschikbare frequenties, die per zaal verschillen … Bovendien komen lokale radio- en tv-teams soms nog ongewild voor stoorzender spelen …

IMG_0696

Ik blijf het redelijk onbegrijpelijk vinden dat, eenmaal op tour, deze ‘spaghetti’ elke keer weer moet losgekoppeld en aangesloten worden, en dat dit elke keer weer goed komt …

Hier is een van de weinige plekken waar nog analoge techniek wordt gebruikt : alle strijkers en het ganse koor worden hier 'backstage' gemixed tot een paar stereosignalen, die aan de FOH zorgeloos gebruikt kunnen worden ...

Dit (de pre-mix) is een van de weinige plekken waar nog analoge techniek wordt gebruikt : alle strijkers en het ganse koor worden hier ‘backstage’ gemixed tot een paar stereosignalen, die aan de FOH zorgeloos gebruikt kunnen worden …

2 Responses to “Eén van onze ‘geheime’ wapens …”


  1. 1 Laurent 2 november 2014 om 8:22 pm

    Un mot:Impressionant!!!

  2. 2 Thierry 3 november 2014 om 9:01 pm

    bedankt Jan, dit is echt een leuke en interessante kijk achter de schermen. Ik wist wel dat er mengtafels aan te pas kwamen maar zóveel had ik niet verwacht


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

%d bloggers op de volgende wijze: