De laatste details …

Er is sedert woensdagmiddag, het einde van de muzikale repetities in de Lotto Arena, nog veel gebeurd, waaronder een uitgebreide soundcheck op donderdagnamiddag, en dan een doorloop, gisterenavond.  Maar dat is slechts allemaal mogelijk als 101-details in orde zijn gebracht.  Ik illustreer dit met 2 voorbeelden …

Filip loopt met de zenders en ontvangers van microfoons en in-ear monitors alle hoeken van het podium en catwalk af om het bereik na te kijken

Filip loopt met de zenders en ontvangers van microfoons en in-ear monitors alle hoeken van het podium en catwalk af om het bereik na te kijken

IMG_0706

De witte NotP-vleugel wordt nog eens onder handen genomen : eigenlijk is dit een ‘gewone’ zwarte vleugel, die door een car-wrapper van witte folie is voorzien. Door het vele reizen, tot over de oceaan heen, raakt de folie al eens beschadigd, en dus is e car-wrapper gisteren, na de generale repetitie, nog langsgekomen …

13 Responses to “De laatste details …”


  1. 1 Bernard 8 november 2014 om 9:46 am

    Jan,

    Het was vrijdagavond een heel goed concert, met natuurlijk nog wat kleine puntjes bij te schaven, maar kortom: ik ben heel blij voor NOTP, voor de fans en iedereen die het concept genegen is.

    Als 57-jarige trouwe NOTPfan waren de meeste artiesten mij relatief onbekend, maar hun prestaties en enthousiasme, gekoppeld aan de usual suspects, maakten het voor mij top!

    Met een bijzondere herinnering aan een krachtige John Miles en een Swarowski Ceelo Green.

    Bernard

  2. 2 Thierry 8 november 2014 om 11:52 am

    Ik heb collega’s die gisteren aanwezig waren, ikzelf zalpas vanavond kunnen gaan “genieten”. De enige commentaar die ik hoorde was dat Sam Sparro en Blue wat “licht” uitvielen en dat er bvb voor Sam Sparro’s Happiness misschien beter gekozen was voor de beatversie, gezien dit meer jong is en er wat meer sfeer zou kunnen ingebracht hebben…

    Heb jij dat ook zo ervaren Bernard ? Jan misschien kan het nog voor vanavond ?😛

  3. 6 Laurent 11 november 2014 om 12:50 pm

    Jan

    Une fois de plus,deux fabuleux concerts auxquels,j’ai assisté,tout était parfait!!!Mes amis ont été enchantés!

    Un grand merci pour ce que vous avez fait!!

    Une petite question pour 2015:Le parterre est il coupé en deux,assis/debout pour toutes les dates?

  4. 8 Philippe 13 november 2014 om 1:03 am

    Beste Jan,

    Zaterdag gingen we voor de 19de keer naar The Proms.
    Ons feedback is algemeen lovend… tegen alle verwachtingen in. Toen ik de line-up op voorhand zag, was ik weinig enthousiast: Cee Lo Green en Sam Sparrow, zijn dat geen eendagsvliegen?
    Jullie hebben mij het tegendeel bewezen.
    Er werd duidelijk gekozen voor artiesten die harmonieus combineren met het orkest en koor. Het was lang geleden dat dit zo matchte. Daar waar het orkest en koor zich in het verleden al te vaak lieten wegdrummen door artiest en electric band (bv The Jacksons), was dit jaar niet het geval. Pas op geen kwaad woord over the electric band, integendeel, maar het moet in balans zijn. En dat was dit jaar er volledig op.

    Een dikke pluim ook aan de artistieke leiding. Ik kan genieten van een mooie lichtshow en dit was dit jaar zeker het geval. De grote led-wall van een paar jaar geleden was zeker een hoogtepunt, maar de lichtshow met scanners en flexibele lichtbruggen zoals nu gebruikt wordt, zorgt voor heel wat meer dynamisme.

    Ik heb wel een paar verbeterpuntjes, die hopelijk als constructief zullen beschouwd worden.
    De spots net onder de tv-schermen waren geregeld hinderlijk. Vooral de spots tussen het koor en het grootste tv-scherm heeft ons zeer regelmatig verblind. We zaten in Blok 227, Rij 4 en daar schenen die spots vollen bak in ons ogen. We waren niet alleen met deze klacht. Een groot deel van de blok had hier last van. Ik zag regelmatig toeschouwers die hun Proms-boekje gebruikten om hun ogen te bedekken tegen deze kustmatige zonnen.

    Daarnaast vond ik de tussenkomsten van Carl hinderlijk. De kwinkslagen van Carl zijn zeker welkom, echter dit jaar leek het te langdradig. Zeker in de eerste helft voor de pauze, had ik het gevoel dat hij telkens weer het tempo uit het concert haalde. Hij hoeft zeker niet achter elk nummertje iets te vertellen. Misschien een tip: als jullie er toch op staan dat hij zoveel babbelt, voorzie dan misschien een opzwepend muziek op de achtergrond om de swung er in te houden.

    Tenslotte nog een laatste aandachtspuntje: het koor kwam niet steeds tot zijn recht omdat het overstemt werd door het orkest. Zeker bij Bohemian Rhapsody had het volume van hun micro een tikkeltje hoger mogen zijn. Ik hou wel van de bombastiek van een koor in een zaal als het Sportpaleis. Een troef die meer mag uitgespeeld mag worden.

    Dan brengt mij trouwens tot een puntje van welgemeende felicitaties: het extract uit Carmina Burana was een absolute hoogtepunt. Zoals aangekondigd wondermooi zuiver, prachtig gearticuleerd en met strak ritme die bijna deed denken aan een militaire mars. Proficiat aan de uitvoerders.

    Om af te ronden: het was een geslaagd editie. Een van de betere in jaren. Hopelijk wordt rap terug aangeknoopt met de traditie om CDs uit te brengen (of moderner itunes), zodat we in de auto en thuis kunnen nagenieten van dit schitterend concert.
    Ik twijfel als ik moet zeggen dat de Proms zichzelf weer heeft uitgevonden of zichzelf weer heeft teruggevonden.

    Schitterend en proficiat aan organisatoren, artiesten en medewerkers,

    philippe

    PS: feedback gestuurd naar contact@notp.com maar mail komt constant in error terug.

  5. 9 GWentje 15 november 2014 om 1:37 pm

    We hebben donderdag inorm. Van genoten die accordeon meisje super sam sparro goed de beste vonden wij hooverphonic ceelo,green en blue jammer dat blue maar twee liedjes gezongen hebben cine fleur ook super dikke proficiat terug en tot volgende jaar he

  6. 10 Hans Van Geem 17 november 2014 om 8:16 pm

    @Jan,vrijdag naar Notp geweest,alles was top,geluid,belichting,il novencento,fine fleur,electric band,alles vloeidde echt perfect in elkaar,enkel een minpuntje,toen we naar onze plaatsen gingen(blok 115 rij 33 stoel 1,2,3 nergens iemand gezien die notp lampjes uitdeeldde,gevolg geen lampje(kan ik nog aan lampjes raken??) Mss nog tipje voor instrument in de kijker,saxofoon,dit is bij mn weten nog niet op Notp geweest.

  7. 11 Laurent 21 november 2014 om 4:24 pm

    Jan

    Sauf erreur de ma part,le premier concert à Rotterdam a eu lieu le 20.Tout c’est bien passé avec les nouveaux artistes?

  8. 13 Marinus 23 november 2014 om 5:48 pm

    Zaterdag in Ahoy geweest.

    De laatste jaren zijn er grote verbeteringen in de lichtshow gemaakt. Ik had dan ook niet verwacht dat het dit jaar wéér mooier zou zijn. Dat was het duidelijk wel! Op het ene moment gebeurde er zo veel dat je niet wist waar te kijken, op een ander moment vielen alle elementen (de lichtshow, de algemene belichting en de verschillende videoschermen) als puzzelstukjes in elkaar tot één groot geheel. Kortom: prachtig.

    Geluidstechnisch. Voor de pauze vond ik het mooi klinken, maar na de pauze was het zo kraakhelder dat ik bij nader inzien denk dat er toch een klein probleem voor de pauze moet zijn geweest. Ter compensatie klonk er in het tweede deel wel een paar keer een vast niet bedoeld geknetter. (gesneuvelde microfoons?)
    Ik was benieuwd of de subtiele zang van Katie Melua wel overeind zou blijven tegen al het andere geluid. Je kunt iemand tenslotte niet eindeloos versterken. M’n complimenten voor de geluidstechnici, het was goed in balans.

    Dan de bezetting. Het ene jaar spreken de artiesten iets meer aan dan het andere maar uiteindelijk blijft de show altijd wel overeind, vandaar dat ik eerder (bij het uitblijven van aankondigingen) m’n vertrouwen heb uitgesproken dat het vast wel goed gaat komen.
    Ik vind ook dat de wat jongere artiesten het de afgelopen jaren erg goed gedaan hebben en dat enige verjonging dus best op z’n plaats is. Vooral als een wat ou… uhhh, meer ervaren artiest veeleisend is en bijvoorbeeld niet z’n grootste hits wil brengen zou de keuze misschien beter op een ander kunnen vallen. De drastische verjonging in Antwerpen gaat mij echter wel erg ver. Met alleen pophits van na 2000 zou in Rotterdam ‘Nile Rodgers & Chic’ zeker niet geprogrammeerd kunnen worden maar hun optreden was toch zéér geslaagd. NotP is immers Klassiek én Pop, wat mij betreft ook Jong én Oud.

    Ik vond de show dit jaar ook meer één geheel vormen doordat Katie Melua zowel voor als na de pauze optrad en Ksenija Sidorova zelfs ‘gastoptredens’ in andermans nummers deed. Het is vast niet het makkelijkst om te organiseren maar duetten en andere vormen van samenwerking tussen verschillende artiesten zijn vaak een hoogtepunt gebleken.

    Al met al, veel lof voor deze uitvoering van de Night of the Proms.
    Heb ik dan niets kritsch te melden?
    Nou, er knaagt bij mij het gevoel dat ik het zo ontzettend jammer vind dat Katie Melua niet het prachtige ‘I Will Be There’ gedaan heeft.
    Misschien een volgende keer? (Zij kan nog wel een paar jaartjes mee)


Geef een reactie

Je leest op deze blog de muzikale ervaringen en verhalen van Jan Vereecke, mede-organisator van Night of the Proms.

Concertdata 2016

Antwerpen - België
zat 5 november | Sportpaleis
don 10 november | Sportpaleis
vrij 11 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Hasselt - België
zat 12 november | Sportpaleis

Klik hier om te reserveren

Blog Stats

  • 400,771 hits

